رئیس امور تحقیقات‌ و فناوری‌ سازمان برنامه و بودجه:

پارک‌های علم و فناوری از اجاره زمین کسب درآمد می‌کنند

قره‌یاضی‌ گفت: این که پارک علم و فناوری از راه اجاره زمین درآمدزایی‌ کند مناسب نیست.

پارک‌های علم و فناوری از اجاره زمین کسب درآمد می‌کنندبه گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهزاد قره‌یاضی‌ رییس امور تحقیقات‌ و فناوری‌ سازمان برنامه و بودجه کشور در بیست و ششمین نشست‌ رؤسای پارک‌های علم و فناوری که در وزارت علوم در حال برگزاری است در خصوص‌ رشدی‌ اعتبارات پارک‌های علم و فناوری‌ اظهار کرد: اعتبارات پارک‌های فناوری رشد 25 درصد داشته‌اند و کل امور تحقیقاتی نیز 18.7 درصد‌ رشد داشته‌اند.

رئیس امور تحقیقات‌ و فناوری‌ سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری‌ نباید گرفتار‌ افزایش نیرو شوند‌ تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری‌ در چند مدت گذشته‌ هزینه‌های بسیاری را برای نیروی انسانی خود به کار برده‌اند که از نظر من این موضوع اصلاً درست نیست‌.

تصمیم جدی دولت دوازدهم‌ برای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد‌

وی با بیان اینکه از سال 95 به صورت 100 درصدی تخصیص‌ اعتبارات داشته‌ایم اظهار کرد: این اتفاق در صورتی است که فقط مساله تأمین دانشگاه و تجهیزات به هزینه‌های بسیار زیادی احتیاج‌ دارد.

قره‌یاضی‌ با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری از منابع بسیار زیادی برای تأمین خود استفاده می‌کنند اظهار کرد: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد‌ یک بحث‌ جدی است که دولت دوازدهم‌ مصمم‌ است آن را انجام دهد برای هزینه‌‌های مربوط به عملیات پژوهشی به واسطه ذاتی‌ که پژوهش دارد این عمل ممکن شاید نباشد اما در مورد پارک‌های علم و فناوری انجام‌ شدنی است.

 رئیس امور تحقیقات‌ و فناوری‌ سازمان برنامه و بودجه کشور، تصریح کرد: در سال 97 فعالیت‌ مبتنی بر عملکرد‌ همه دستگاه‌ها در دستور سازمان‌ بودجه‌ قرار گرفته است‌ همچنین اصلاح فعالیت پارک‌های علم و فناوری نیز یکی از این برنامه‌ها است.

وی ضمن خاطرنشان‌ کردن این موضوع که باید به زیربناهای‌ تجاری‌سازی و یافته‌های پژوهشی‌ توجه داشت، گفت: برون‌داد اصلی فعالیت پارک‌های علم و فناوری تنها شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی‌ و پژوهشی نیست بلکه باید به تجاری‌سازی و یافته‌های پژوهشی نیز توجه شود، در پارک‌های علم و فناوری مراکز رشد مستمر داریم که از آنها حمایت‌های بسیاری نیز می‌شود.

قره‌یاضی در خصوص اهدافی‌ که در بحث علمی و فناوری مورد توجه است، تصریح کرد: ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان‌، حمایت از شرکت‌های نوپا، کمک به رسوخ یافته‌های پژوهشی در تولید و زندگی روزمره‌، خوداکتفایی‌ بدون اجحاف‌ و پرهیز از کارسازی برای رفع معافیت‌ مالی مجموعه اقداماتی‌ است که برای توانمندسازی‌ و بهبود عملکرد پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌گیرد.

رئیس امور تحقیقات‌ و فناوری‌ سازمان برنامه و بودجه کشور، ادامه داد: اینکه یک دانشگاه بیاید‌ و با پول دولت‌ ساختمان‌سازی کند اما با قیمت‌های بسیار زیاد زمین را اجاره دهد اصلا جالب نیست زیرا این کارها تنها برای آن دانشگاه درآمدزایی‌ می‌کند و نتیجه‌ای در جهت تولید علم و فناوری ندارد‌.

وی با خاطرنشان‌ کردن این مورد که باید از درآمد پژوهش‌ و کار علمی‌ به سمت‌ خودکفایی‌ حرکت کرد، گفت: خودکفایی‌ به این معنا نیست‌ که ساختمان را اجاره دهیم و از پولش‌ درآمد کسب کنیم بلکه‌ بدین معنا است که خدمات راهبردی‌ ارائه شود و به سمت‌ موفقیت‌ حرکت کنیم‌.

قره‌یاضی‌ یادآور شد: دولت‌ها زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنند اما تزریق سالانه را انجام نمی‌دهند بلکه این تزریق‌ سالانه را خود شرکت‌ها و پارک‌های علم و فناوری باید داشته باشند، این مساله است که درباره آن با بسیاری از رؤسای پارک‌های علم و فناوری صحبت‌ داشته‌ایم و همه آنها هم قبول کرده‌اند اما برای اجرایی کردنش‌ قدمی برنمی‌دارند‌.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار