ضرورت گسترش و ترویج حکمت اسلامی در تعاملات بین المللی

رییس دفتر تبلیغات اسلامی در نخستین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی بر ضرورت گسترش و ترویج حکمت اسلامی در تعاملات بین المللی تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  حجت الاسلام و المسلمین واعظی در این اجلاس با اشاره به راهکار‌های گسترش و ترویج حکمت اسلامی در تعاملات بین المللی افزود: یکی از مشکلات ما این است که خودمان را در سطح بین المللی معرفی نمی‌کنیم و دیگران در معرفی اندیشه شیعه یا انقلاب اسلامی کار کرده اند.

وی با بیان به اینکه ارائه مطالب نباید به گذشته معطوف شود، بلکه با تولیدات حاضر نیز باید همراه شود تا فقط در محافل آکادمیک و علمی عرصه نشود، تصریح کرد: مطالعه و خوانده شدن آنچه از سوی ما عرضه می‌شود باید با دو امر همراه گردد که انتخاب مسائل مشترک و احساس نیاز دیگران می‌باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: معنویت یکی از مسائل مشترک و مورد نیاز در دنیا است و انسان و دنیای امروز خلأ معنوی دارد که به شکل‌های کاذبی اشباع می‌کند و ما اگر عرضه مناسبی داشته باشیم امکان تعامل خواهیم داشت.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی افزود: بحث عدالت، محیط زیست، علوم شناختی و... را با توجه به مبانی و محاسن کلام اهل بیت (ع) می‌توان ارائه داد و در فضای تعامل با جهان مسیحیت، الهیات معنی الاخص است که می‌توان در این عرصه فعال بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت زبان مشترک اشاره کرد و افزود: می‌توانیم در حوزه‌های معناشناسی، هرمونوتیک و ... که ما حرفی برای گفتن داریم با دنیا تعامل داشته باشیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه باید تقریر و تحریر داشته باشیم و از لابلای مباحث اصولی و حکمی خود به مقایسه با نظرات موجود پرداخته و وجه برتری آن را با این دیدگاه‌ها نشان دهد تا بتوان مطالب خود را عرضه و تعامل کرد، زیرا در غیر اینصورت دریافت داشته‌های ما توسط غرب امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه مشترک و در نتیجه عرضه و توزیع مطالب از سوی مراکز علمی دنیا در سایت‌ها و مجلات علمی و کتابخانه‌های جهانی گفت: انجام کار مشترک موجب این امر می‌شود سخن خود را به جهانیان عرضه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی گفت: ظرفیت‌های خوب برای تعامل با دنیا در عرصه حکمت در حوزه‌های علمیه قم، مشهد و ...، ایجاد دبیرخانه دائمی، تشکیل بانک اطلاعات و رصد و وضعیت شناسی علاقمندی و زمینه مطالعات حکمت اسلامی در دنیا را پیشنهاد داد.

وی افزود: باید بر ضرورت حمایت و بسیج افرادی برای انتقال معارف در مجامع علمی و معرفی خود با زبانی ساده تاکید کرد.

 
انتهای پیام//ف.غ
 

برگزاری نخستین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.