قاتل خاموش ۵ مازندرانی را به کام مرگ کشاند

استنشاق گاز منوکسیدکربن شش ماه نخست امسال، جان ۵ نفر را در مازندران گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، علی عباسی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت: ۵ نفر در مازندران، شش ماه سالجاری بر اثر مسمومسیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی ۶ نفر بود، یک مورد کاهش داشت.


وی افزود: فوت شدگان ناشی از مسمومیت با گاز در شش ماهه سالجاری ۴ مرد و یک زن هستند.


مدیر کل پزشکی قانونی استان گفت: بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در شهرستان‌های نکا و آمل هر کدام ۲ مورد بیشترین، بهشهر با یک مورد کمترین فوتی ثبت شده است.


عباسی افزود: فروردین با ۴ فوتی بیشترین و خرداد با یک مورد فوتی کمترین ماه گزارش شده است.


مدیر کل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به فوت ۳۰ نفر (۲۳ مرد و ما بقی زن) از هموطنان در سال گذشته بر اثر مسمومیت با گاز نسبت به ضرورت رعایت نکات ایمنی در شروع فصل سرما هشدار داد.


عباسی با تاکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در شروع فصل سرما گفت: گاز مونوکسید کربن مرگ آور است و شهروندان باید در هنگام استفاده از تجهیزات گرمایشی گاز سوز مراقب باشند.


مدیرکل پزشکی قانونی مازندران افزود: شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم نگهداشتن فضای درون خانه و محل فعالیت باید نکات ایمنی را در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی رعایت کنند.


عباسی گفت: شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن توجه داشته باشند.


وی بیان کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.


مدیرکل پزشکی قانونی مازندران سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها را از علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن برشمرد و شدت این علائم در بیماران قلبی بیشتر است.


عباسی توجه به توصیه‌های همچون روشن نکردن آتش در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد، روشن نگه نداشتن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، استفاده از کلاهک مناسب برای دودکش‌ها، نصب صحیح لوله بخاری و آبگرمگن در کاسته شدن تلفات ناشی از گاز گرفتگی موثر دانست.


وی تاکید کرد: شهروندان علاوه بر نصب تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه به منظور گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری نمایید.


مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت: چنانچه از بخاری‌های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می‌کنید باید مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد نمایید و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.


انتهای پیام/ع


فوت ۵ نفر در مسمومیت با گاز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار