شاهسونی خبر داد

ثبت 4810 مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال 95

سرپرست گروه «سلامت هوا» مرکز محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته در سال گذشته، 4810 مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس شاهسونی سرپرست گروه «سلامت هوا» مرکز محیط و کار وزارت بهداشت در نشست معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا پنجمین عامل مرگ انسان شناخته شده است.

وی افزود: 2 میلیون و 700 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوای خانگی است و همین موضوع عامل مرگ و میر محسوب می‌شود. 

شاهسونی با بیان اینکه 23 درصد از مرگ و میرها ناشی از عوامل محیط زیستی هستند، گفت: آلودگی هوا از جمله عوامل محیط زیستی موثر در مرگ و میر است.

وی در ادامه افزود: از جمله وظایف وزارت بهداشت محاسبه مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا است. باتوجه به داده‌های کیفیت هوا در سال 94، میانگین غلظت ذرات معلق هوا در 25 شهر ایران 31.7 میکروگرم در متر مکعب بوده است.

سرپرست گروه «سلامت هوا» مرکز محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: میانگین غلظت ذرات معلق هوا از سال 92 تا94 از مقدار 39 میکروگرم به 31.7 میکروگرم کاهش پیدا کرده است، اما غلظت آلاینده‌ها نسبت به استاندارد جهانی سه برابر شده است.بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی میزان ذرات معلق 2.5 میکرون در حد استاندارد 10 میکروگرم است، اما میانگین ذرات معلق 25 شهر ایران در سال 94 به 31.7 میکروگرم می‌رسد و با استانداردهای جهانی بسیار فاصله داریم.

وی ادامه داد: مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا در سال 94 در 25 شهر کشور با جمعیت 30 میلیون نفر، 12 هزار و 798 نفر بود. این افراد معمولا مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بودند و بیماری آن‌ها از طریق حضور مکرر در فضای آزاد تشدید و در نهایت منجر به مرگ آن‌ها شده است.

شاهسونی با بیان اینکه سالانه در ایران 370 هزار نفر می‌میرند، گفت: از میان 370 مرگ و میر در سال 94، 12 هزار و 897 نفر بر اثر ذرات معلق هوا فوت شدند. این آمار در برخی از شهرها مانند اهواز 6 برابر است.

وی در ادامه افزود: روند کاهشی میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق در سال 95 متوقف شد. تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور در سال 95 تا آخر ماه جاری نهایی و اعلام می‌شود، اما آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال 95 نهایی شده است. بر اساس محاسبات صورت گرفته در سال گذشته، 4810 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران ثبت شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار