مویدی:

موادمخدر ایران و پاکستان را تهدید می‌کند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران و پاکستان می‌توانند درباره موادمخدر و مبارزه با آن به نظر واحدی برسند، چرا که این تهدید ناخواسته متوجه دو کشور شده است.

موادمخدر ایران و پاکستان را تهدید می‌کندبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با سرلشگر مسرّت نواز مالک رئیس نیروی مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی پاکستان با بیان اینکه پاکستان کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: این دو کشور به دلیل همجواری و موقعیت جغرافیایی مشترکات زیادی در دین، فرهنگ و زبان دارند.

وی افزود: مواد مخدر و مبارزه با آن از موضوعاتی است که ایران و پاکستان می‌توانند به نظر واحدی برسند؛ چرا که این تهدید ناخواسته متوجه دو کشور شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد به تشریح ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر سازمانی است که ریاست آن با رئیس‌جمهور است و دبیرکلی آن نیز با حفظ سمت بر عهده وزیر کشور است، همچنین ۳۰ دستگاه عضو دارد که در زمینه‌های مقابله با عرضه مواد مخدر، پیشگیری از اعتیاد و درمان اعتیاد با ستاد همکاری می‌کنند.

مویدی افزود: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی و پیگیری مسائل مرتبط با حوزه‌های مبارزه با مواد مخدر با ستاد است، لذا دستگاه‌های عضو چنانچه برنامه‌ای در این حوزه داشته باشند، برای اجرای آن نیازمند مجوز ستاد هستند.

وی با بیان اینکه پاکستان کشوری اسلامی در منطقه است و جایگاه خاصی برای ایران دارد، بیان داشت: تهدید مواد مخدر برای دو کشور عوارض مشترکی به دنبال دارد، اما با همکاری، تعامل و همفکری یکدیگر می‌توانیم آسیب‌های ناشی از این تهدید را به حداقل برسانیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد گفت: کشور‌های فرامنطقه‌ای هیچ کمکی به کشور‌های منطقه در این زمینه نخواهند کرد، ناتو ۱۵ سال است که به بهانه مبارزه علیه تروریسم و مواد مخدر در افغانستان حضور دارد، اما شواهد حاکی از نقش ناتو در افزایش تولید و عرضه مواد مخدر است، روزی که ناتو وارد افغانستان شد، تنها در شمال آن کشور خشخاش کشت می‌شد، اما امروزه بخش اعظمی از افغانستان زیر سطح کشت رفته و قاچاق مواد مخدر نیز افزایش یافته است.

مویدی تاکید کرد: رهبران و روسای جمهور ایران و پاکستان معتقدند مشکل معضل مواد مخدر به دست کشور‌های منطقه حل شدنی است و باید توانمندی‌ها و همکاری‌های خود را افزایش دهیم تا به موفقیت برسیم.

وی در ادامه مرکز تبادل منطقه‌ای مبارزه با مواد مخدر (JPC) را از نمونه‌های بازر همکاری کشور‌های ایران، افغانستان و پاکستان برشمرد و تصریح کرد: این مرکز قابلیت‌های خوبی دارد که با کمترین هزینه می‌توان به دستاورد‌های بزرگی رسید و حداکثر نتیجه را دریافت کرد، اما مدتی است که به دلیل اختلافات افغانستان و پاکستان شاهد این همکاری نیستیم و پاکستان نیز افسر رابط فعالی ندارد.

مویدی ادامه داد: ایران زمینه‌های لازم را برای همکاری‌های اطلاعاتی و عملیاتی با ساختار‌های منطقه‌ای مانند میثاق پاریس و ابتکار سه‌جانبه را برای مبارزه با مواد مخدر فراهم کرد، اما موفقیت کامل این ابتکارات، مستلزم همکاری‌های دقیق‌تر است؛ لیکن چند نوبت است که تنها ایران نشست ابتکار سه جانبه را در سطح وزرا برگزار می‌کند و دو کشور دیگر به دلیل اختلافات، حاضر به میزبانی این نشست نیستند که این به نفع مافیا و به ضرر سه کشور است که امیدواریم این مشکلات را به مقامات پاکستانی اطلاع دهید، ایران نیز آمادگی دارد تا اختلافات این دو کشور را با میانجی‌گری به حداقل برساند.

قائم مقام دبیرکل ستاد بیان داشت: سرعت مافیا به حدی است که اگر در مبارزه با مواد مخدر یک روز تاخیر داشته باشیم، آنان برنده این میدان خواهند بود و شاهد این مطلب نیز مقایسه تولید مواد مخدر در دو سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی است. ضمن اینکه امروزه بحران مواد مخدر با تروریسم رابطه مستقیم دارد.

مویدی: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی در قالب میثاق پاریس نشستی را برگزار خواهد کرد که ۹۰ کشور در آن شرکت خواهند کرد و منتظر حضور شما نیز هستیم، در برنامه‌های دفتر UNODC نیازمند انسجام منطقه‌ای هستیم و سیاست و تعامل دو کشور ایران و پاکستان می‌تواند به گونه‌ای باشد که دیگر کشور‌هایی که در معرض آسیب مواد مخدر هستند، کنارمان قرار گیرند و در مبارزه شریک شوند.

وی در پایان بر آمادگی انتقال تجربیات پلیس ایران به کشور دوست پاکستان تأکید کرد و گفت: این ظرفیت و آمادگی در حوزه‌های آموزشی برای پلیس و پزشکان پاکستانی وجود دارد و ما نهایت همکاری را خواهیم داشت.

همچنین سرلشگر مسرّت نواز مالک رئیس نیروی مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی پاکستان گفت: پاکستان تاکنون عملیات‌های مشترکی با پلیس جمهوری اسلامی ایران داشته است که امیدواریم این همکاری‌ها تداوم داشته باشد.

وی؛ تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر را ارزنده و ستودنی دانست و خواستار انتقال این تجارب به کشورش شد و گفت: پاکستان به زودی افسر رابط خود را برای همکاری در مرکز JPC معرفی خواهد کرد.

انتهای پیام/

تهديد مواد مخدر، ناخواسته متوجه ايران و پاكستان شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار