مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور :

دین مبین اسلام از فقهی غنی برخوردار است

آیت الله اعرافی گفت:ضروری است که دانشگاه و در دو حوزه فقه کارهایی انجام شود،تا سایر مباحث تعاملات بین الادیانی مشخص شود و با برداشتن این قدم سطح تعاملات پلورالیسم راهگشا خواهد بود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ،پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال جدید تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب که در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد با تأکید بر میزان اثرگذاری مراکز علمی و دینی در جامعه اظهار داشت: از جمله امور ضروری و لازم به‌منظور انتقال دادن مباحث دینی و بین الادیانی رسیدن به یک تفاهم حداکثری میان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات پلورالیسم دینی قابل‌حل و برخی نیز قابل‌حل نیستند، افزود: سطح دوم پلورالیسم ادیان و ارتباطی است که در این بخش می‌توان مرزهای دانش علمی و ارتباطی را مشخص کرد و ضروری است که در این ارتباط نسبت به توسعه و راه‌اندازی فقه در ابواب مختلف پرداخته شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: در کنار کتب فقهی اگر بتوان عناوین اخلاقی، میان دینی و میان مذهبی را قرار داد با هدف‌گذاری و پرداختن به آن شاهد تحولات عظیمی در عرصه ادیان و مذاهب و تعاملات خواهیم بود.

اعرافی با تأکید برگشودن بابی نو در فقه ابراز کرد: هدف از ایجاد باب‌های جدید فقهی مانند مذهبی، میان‌رشته‌ای، اصول و قواعد در میان انسان‌ها تحول در فقه و توسعه آن در حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام از فقهی غنی برخوردار است، اظهار داشت: ضروری است که دانشگاه و در دو حوزه فقه کارهایی انجام شود، تا سایر مباحث تعاملات بین الادیانی مشخص شود و با برداشتن این قدم سطح تعاملات پلورالیسم راهگشا خواهد بود.

اعرافی ابراز کرد: در فقه و اخلاق باید حوزه‌های جدید مذهبی، بین الادیانی، اجتماعی، تعاملات انسانی راه‌اندازی شود و با برداشتن این قدم به یک نظم مشخصی در همه فقه‌ها دست خواهیم یافت.

امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه فقه، اهداف و مسیر ر ا مشخص و گفت‌وگو را تکلیف می‌کند، تصریح کرد: با مطالعه ادیان در هر سطحی به نقاط مشترک و افتراقات خواهیم رسید، چرا که ادیان ابراهیمی دارای اشتراکات بسیاری در مبارزه با شرک و کفر بوده‌اند، و از این نکته نباید غفلت کرد.

اعرافی گفت: به‌منظور پیشرفت علمی باید زیرساخت‌های لازم در عرصه اصولی و فلسفی را فراهم و توسعه داد چرا که قرائت‌های مختلفی از اسلام در دنیای اسلام هست و باید برای اشاعه فرهنگ اسلامی کارهای جدی‌تری انجام داد.

وی با اشاره به جایگاه علمی شهر مقدس قم خاطرنشان کرد: در این شهر از ملل مختلف با فرهنگ‌های گوناگون افراد زیادی در حوزه و دانشگاه در حال تحصیل هستند که این امر حاکی از اهمیت جایگاه علم و فقاهت در این شهر است.

انتهای پیام/ح

زیرساخت‌های لازم در عرصه اصولی و فلسفی در حوزه‌های علمیه فراهم و توسعه یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.