رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتوکانسر ایران در همایش کمپین صورتی:

شیوع سرطان سینه در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است

محققی گفت: میزان شیوع سرطان و بدخیمی‌ها در ایران از متوسط این بیماری‌ در دنیا پایین‌تر است.

متوسط شیوع سرطان سینه در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی محققی رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتوکانسر ایران در دومین همایش کمپین صورتی که صبح امروز در بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: سرطان یکی از بیماری‌هایی است که اگر به درستی به افراد اطلاع داده نشود، موجب نگرانی آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان شیوع آمار سرطان و بدخیمی‌ها در ایران از متوسط جهانی پایین تر است، تصریح کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 میلادی کشورهایی مانند هلند، فرانسه و آمریکا بیشترین میزان شیوع را در بیماری سرطان داشتند.

 رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتوکانسر ایران  بیان کرد: در این کشورها از هر 100 هزار نفر 90 تا 100 مورد ابتلای جدید به سرطان گزارش شده است که در تایلند این رقم در حدود 25 مورد در هر 100 هزار نفر است.

وی بیان کرد: میزان ابتلای افراد به سرطان در ایران حدود 20 مورد در هر 100 هزار نفر گزارش شدند؛ خوشبختانه امروزه و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه سرطان‌ها مانند سرطان سینه داشته‌ایم؛ شانس زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه در ایران معادل با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا است.

محققی افزود: می‌توان از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کرد، بنابراین باید راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این عارضه را به ویژه در افراد در معرض خطر به خوبی یاد بگیریم. آموزش عمومی و آموزش مردم در سطح جامعه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه دارد که به این پیشگیری، پیشگیری اولیه گفته می‌شود. پیشگیری ثانویه نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. در پیشگیری ثانویه اگر سرطان به زودی تشخیص داده شود، می‌توانیم اقدامات درمانی را به موقع انجام دهیم، بنابراین کنترل سرطان میسر می‌شود.

استعمال دخانیات؛ یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان

محققی تأکید کرد: اقدام‌های درمانی به موقع سبب می‌شود که بیماری به خوبی کنترل شود، همچنین کیفیت زندگی نیز در بیماران بهبود پیدا می‌کند. استعمال دخانیات یکی از عوامل مهم در ابتلا به بیماری سرطان است. متأسفانه بسیاری از مردم از خطرها و سرطان‌زا بودن استعمال دخانیات آگاهی ندارند و امروزه شاهد هستیم که حتی نوجوانان و جوانان نیز سیگار می‌کشند؛ همچنین استعمال قلیان نیز شیوع چشمگیری در سال‌های اخیر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ما درصدد هستیم که با تلاش‌های علمی در راستای کنترل مصرف دخانیات میزان مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها به علت استعمال دخانیات را کاهش دهیم.

میزان شیوع سرطان در ایران

در ادامه مراسم، کاظم زنده‌دل قائم مقام و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان انستیتوکانسر ایران و مدیرعامل خیریه سرطان اظهار کرد: ایران جزو کشورهایی است که شیوع سرطان سینه در آن نسبتا کم است. کشورهایی مانند دانمارک و ایسلند طبق مطالعات صورت گرفته در سال 1393 بیشترین میزان شیوع سرطان سینه را داشتند.

وی بیان کرد: هرچه سیستم بهداشتی جامعه ضعیف‌تر می‌شود، تعداد مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند؛ عوامل مختلفی مانند افزایش وزن، مصرف نکردن میوه و سبزیجات به میزان کافی، استعمال الکل و دخانیات، کم‌تحرکی، مواجهه با اشعه‌های رادیوتراپی، ازدواج نکردن و باروری‌های بعد از سن 30 سالگی از جمله عواملی هستند که در ابتلا به سرطان سینه دخالت دارند.

زنده دل تصریح کرد: همچنین عوامل دیگری نیز مانند سن، سابقه خانوادگی، جهش های ژنتیکی و قاعدگی‌ها در سن زیر 12 سالگی از دیگر عواملی هستند که غیرقابل پیشگیری هستند؛ پیش‌بینی می‌شود تا سال 1410 با همین میزان شیوع آمار سرطان سینه در ایران 2برابر شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیوکانسر ایران افزود: میزان شیوع سرطان سینه در شهرهای بزرگ و صنعتی و در سنین بالای 50 سالگی و پس از یائسگی افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
سایت خوبی دارید
آخرین اخبار