مناطق دیدنی و شهرهای تاریخی ترکمنستان + تصاویر

ترکمنستان یکی از همسایه‌های شمالی ایران است که فرهنگ غنی دارد و به خاطر مکان‌های باستانی و شهرهای زیبایش معروف است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ترکمنستان یکی از همسایه‌های شمالی ایران به حساب می‌آید که فرهنگ غنی و به خاطر مکان‌های باستانی و معماری‌های خود شهرت خاصی دارد. این کشور مناطق دیدنی بی‌شماری دارد که برخی از آن‌ها آن طور که باید و شاید شناخته نشده‌اند. در ادامه می‌توانید با برخی جاذبه‌های گردشگری ترکمنستان آشنا شوید.

 

شهر داشوگوز ترکمنستان

داشوگوز (Dashoguz) نام شهری در استان داشوگوز ترکمنستان در شمال این کشور است. این شهر زمانی مورد توجه گردشگران و جهانیان قرار گرفت که شهاب سنگی ۷ کیلومتری در آن سقوط کرد. منطقه داشوگوز، قلمروی باستانی بوده و میزبان پایتخت امپراتوری خوارزم، یکی از بزرگترین امپراتوری‌های آسیای مرکزی، یعنی شهر گرگانج (Keneurgench) بوده است. در آن سال‌ها این شهر بعد از شهر بخارا دومین شهر مهم منطقه به حساب می‌آمد و به همین دلیل نیز بناهای باستانی باشکوهی در خود دارد. این منطقه هم‌اکنون مورد توجه علاقه‌مندان به تاریخ و معماری‌های باستانی قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکمنستان به حساب می‌آید.

مناطق دیدنی ترکمنستان + تصاویر

 

ماری ترکمنستان

ماری یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکمنستان است. این شهر در قلب بیابان قره‌قوم (Kara Kum) واقع شده است. بیابان قره قوم (به معنای شن سیاه)، یکی از بزرگ‌ترین کویرهای شنی جهان است که حدود ۷۰ درصد از مساحت کشور ترکمنستان (۳۵۰ هزار کیلومتر مربع) را پوشانده است. این بیابان نواحی غربی، مرکزی و شمالی ترکمنستان را در برگرفته و ادامه آن به قزاقستان نیز کشیده شده است. این موزه تاریخی میزبان مجموعه‌ای غنی از آثار هنری و گرانبهاست. فرش و قالی ترکمنستان و لباس ملی این کشور، از جمله جاذبه‌های این شهر بیابانی به حساب می‌آیند.

مناطق دیدنی ترکمنستان + تصاویر 

 

کهنه گرگانج تركمنستان

کهنه گرگانج (کهنه اورگنج یا کهنه اورنگ) که در گذشته به آن گرگانج گفته می‌شد، نام شهری باستانی در شمال شرقی ترکمنستان کنونی است. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد، شهر گرگانج در زمان پادشاهی سلطان محمد خوارزمشاه، مرکز سرزمین خوارزم و پایتخت خوارزمشاهیان بوده است و به همین دلیل نیز بناها و معماری‌های تاریخی باشکوهی در خود داشته و یکی از شهرهای مورد علاقه گردشگران دوستدار تاریخ است.

اما گرگانج حادثه‌های تاریخی بسیاری را به خود دیده است که مهم‌ترین آن‌ها حمله خونین چنگیز خان مغول به این شهر است. حمله‌ای که از آن به عنوان یکی از خونین‌ترین قتل عام‌های تاریخ بشریت یاد می‌شود. در آن زمان مغول‌ها به گرگانج حمله کرده و آن را با خاک یکسان کردند. با این حمله بندها و سدهای رودخانه آمو (جیحون) از بین رفت و باعث شد که شهر کاملاً زیر آب برود.

مناطق دیدنی ترکمنستان + تصاویر

 

شهر سرخس در استان آخال

شهر سرخس نیز یکی دیگر از شهرهای استان آخال ترکمنستان است که گردشگران علاقمند دیدن آن را  از دست نمی‌دهند. سرخس یکی از مهم‌ترین شهرهای موجود در جاده ابریشم به حساب می‌آید. این شهر در حال حاضر محل دفن شیخ احمد آل خدی است.

 

مناطق دیدنی ترکمنستان + تصاویر


شهر عشق آباد ترکمنستان

شهر عشق آباد یا اشک آباد (Aşgabat) مرکز استان آخال، پایتخت کشور ترکمنستان و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر بین بیابان قره قوم و کوه‌های کپه داغ واقع شده است. عشق آباد میزبان یکی از بزرگترین مساجد آسیای میانه به نام «مسجد کیپچاک» است که با نام «مسجد ترکمن باشی روحی» شناخته می‌شود. این مسجد با عث ایجاد برخی مشاجرات بین ترکمن‌ها شده است. چرا که در آن در کنار عبارات قرآنی در این مسجد، عباراتی از کتاب روح‌نامه نیز قرار داده شده است. روح‌نامه کتابی است که توسط رئیس جمهور سابق ترکمنستان، صفرمراد نیازف (که معروف به ترکمن‌باشی است) تألیف شده است. این کتاب در ترکمنستان چنان تقدسی دارد که مردم عبارات آن را همانند عبارات قرآنی بر مساجد حک می‌کنند.

مناطق دیدنی ترکمنستان + تصاویر


مرو،‌ در استان ماری

مرو نیز یکی دیگر از شهرهای معروف و شناخته شده بیابانی ترکمنستان است که در جاده ابریشم واقع شده. گفته می‌شود که در قرن دوازدهم مرو بزرگ‌ترین شهر جهان بوده است و دین هندو نیز برای اولین بار از این شهر و در کوه مرو (Mount Meru) برخاسته است. هندوها اعتقاد دارند که این شهر مرکز جهان است.

مناطق دیدنی ترکمنستان + تصاویر

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
یاشاسین ترکمن صحرا