قوام زاده خبر داد:

انجام سالیانه هزار پیوند مغز استخوان در کشور/ صرفه‌جویی ۶ میلیارد دلاری در زمینه پیوند مغز استخوان

رئیس انجمن هماتولوژی آنکولوژی ایران از انجام سالیانه هزار پیوند مغز استخوان در کشور خبر داد.

انجام سالیانه هزار پیوند مغز استخوان در کشور /  صرفه‌جویی ارزی 6 میلیارد دلاری در زمینه پیوند مغز استخوانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اردشیر قوام‌زاده رئیس انجمن هماتولوژی آنکولوژی ایران و رئیس انجمن پیوند مغز استخوان ایران در بیست و دومین سالیانه پیوند خون و مغز استخوان آسیا – اقیانوسیه که صبح امروز در هتل اسپینانس پالاس برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این کنگره با تلاش فراوان بیمارستان شریعتی در سال 2004 در ایران برگزار شد و اکنون به لحاظ سیاسی پزشکانی که در کنفرانس‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند نمی‌توانند به راحتی به ایران بیایند و به آمریکا بروند، بنابراین با تلاش مسئولان دولتی و وزارت خارجه پزشکان توانستند به راحتی برای این کنگره به ایران بیایند.

وی بیان کرد: بیمارستان شریعتی در زمینه پیوند مغز استخوان در سطح بین‌المللی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد و از کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی با ما همکاری گسترده‌ای می‌کنند. در این کنگره بیش از 22 کشور شرکت کردند و حدود 100 مهمان خارجی داریم، هدف از برگزاری این کنگره این است که تبادل نظر در همه مراکز علمی صورت بگیرد، برای اینکه بیماران بهتر درمان شوند در مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی سالانه حدود 450 پیوند انجام می‌شود و این مرکز یکی از سه مرکز بزرگ دنیا در زمینه پیوند مغز استخوان است.

رئیس کنگره افزود: در مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی پیوند بیش از 70 نوع بیماری انجام می‌شود، در صورتی که این پیوند‌ها در خارج از کشور انجام شوند بین 500 هزار دلار تا یک میلیون دلار هزینه دارند نوع پیوند هم متفاوت است با پیوند‌هایی خون، مغز استخوان و خون و مغز استخوان به صورت پنجاه پنجاه داریم.

قوام‌زاده درباره بانکی که در زمینه پیوند مغز استخوان در ایران وجود دارد، گفت: در زمینه پیوند مغز استخوان مردم می‌توانند به طور مؤثری کمک‌رسانی کنند و افرادی که در بیمارستان دهنده مناسب ندارند را از مرگ نجات دهند.

وی افزود: اشخاص باید حدود دو سی سی آزمایش خون بدهند و این آزمایش وارد کامپیوتر می‌شود و گیرنده بدون اینکه از شخص دهنده اطلاع داشته باشد این خون را می‌تواند دریافت کند.

انجام پیوند حدود 70 نوع بیماری در مرکز شریعتی

رئیس کنگره تصریح کرد: هدف ما این است که تعداد دهنده‌های بانک غیر خویشاوند که در بیمارستان شریعتی فعالیت می‌کند، افزایش دهیم که این مهم ترین کاری است که مردم می‌توانند انجام دهند.

قوام‌زاده بیان کرد: زمانی که ما فعالیت خود را در بانک پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی آغاز کردیم هیچ متخصص خون و آنکولوژی در ایران نبود ولی اکنون بیشتر از 300 متخصص خون و آنکولوژی در حدود 100 کشور فعالیت‌ می‌کنند ما در تمام شهرهای بزرگ به غیر از خراسان جنوبی متخصص خون و آنکولوژی داریم.

وی افزود: به غیر از مرکز پیوند مغز و استخوان بیمارستان شریعتی حدود 16 مرکز دیگر نیز در ایران فعالیت می‌کنند که از این تعداد هفت مرکز در تهران و 9 مرکز خارج از تهران هستند. سالیانه به طور میانگین حدود هزار پیوند مغز استخوان در ایران انجام می‌شود که از این تعداد 500 پیوند به مرکز بیمارستان شریعتی اختصاص دارد ولی با توجه به جمعیت 80 میلیونی ایران ما سالانه نیاز به دو هزار و 400 پیوند مغز استخوان داریم که امیدواریم با تلاش مسئولان دولتی و مردم در خیریه‌ها بتوانیم هرچه سریع تر به این رقم برسیم، زیرا هزینه پیوند از درمان معمولی پزشکی بسیار به صرفه‌تر است.

رئیس انجمن پیوند مغز استخوان ایران اظهار کرد: اکنون پیوند حدود 70 نوع بیماری در مرکز شریعتی انجام می‌شود و امیدواریم که با گذشت زمان بتوانیم بیماری‌های دیگری را از طریق پیوند درمان کنیم ما اکنون در زمینه پیوند مغز استخوان همگام با سایر کشورهای دنیا حرکت می‌کنیم. روش کارتیسل تراپی از روش‌های نوین در زمینه پیوند مغز استخوان است بدین صورت که این روش با افزایش سیستم ایمنی بدن سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. همچنین ما می‌توانیم سلول‌های لنفوسیت‌های خاصی را به بیمارانی که به روش‌های دیگر درمانی جوان ندادند تزریق کنیم. ژن درمانی نیز از دیگر روش‌های نوین در زمینه پیوند مغز استخوان است در ژن درمانی ما پیوند انجام نمی‌دهیم و فقط تغییراتی را روی سلول‌های بیمار انجام می‌دهیم که ما امیدواریم از این روش‌های نوین بتوانیم در درمان بیماران تالاسمی استفاده کنیم.

قوام‌زاده تأکید کرد: بانک پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی حدود 30 هزار دهنده دارد که از این تعداد حدود 16 تا 17 مورد برای پیوند استفاده شده است در صورتی که قصد داشته باشیم این سلول‌ها را از خارج از کشور بیاریم هزینه کار بین 20 هزار یورو تا 50 هزار یورو برآورد می‌شود که این تنها هزینه‌ای است که برای نگهداری و آماده کردن سلول صرف می‌شود اکنون به کمک تکنیکی که از سال 69 به ایران آمده است ما می‌توانیم با توجه به پیوند‌هایی که انجام شده است حداقل 6 میلیارد دلار کمک اقتصادی و ارزی به ایران داشته باشیم همچنین سلول‌هایی را به کشورهایی مانند فرانسه و ترکیه فرستادیم ولی هزینه‌ای را از آن کشورها به علت مسائل تحریم نمی‌توانیم دریافت کنیم.

وی یادآور شد: به طور کلی در 6 هزار پیوندی که ما انجام دادیم میزان موفقیت بین 75 تا 76 درصد بوده است و این  به این معنا است که برخی از بیماران حدود 30 و برخی تا 90 درصد بهبود پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار