عضو انجمن شبکه هپاتیت کشور گفت: درمان‌ها و داروهای جدید هپاتیت در کشور تا 95 درصد اثربخشی دارد و این موضوع نیازمند مشارکت بین‌بخشی است.

اثربخشی 95 درصدی درمان در هپاتیت C/ درمان هپاتیت نیازمند مشارکت بین بخشیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حامد شرفی عضو انجمن شبکه هپاتیت کشور در نشست تخصصی انجمن تالاسمی کشور گفت: یکی از معضلات بیماران تالاسمی ابتلا به هپاتیت C است که مشکل بزرگ اما در حال حاضر قابل درمان است.

وی افزود: 30 درصد مبتلایان به هپاتیت C در مواجه به ویروس هپاتیت، درمان می‌شوند اما 70 درصد مبتلایان به هپاتیت C در بازه زمانی بلند مدت با عوارض حاد درگیر مشکلات کبدی می‌شوند.

شرفی گفت: شیوع هپاتیت C در ایران کمتر از 3 دهم درصد است و تنها کمتر از 3 درصد این افراد درمان شده‌اند و با شناسایی مبتلایان می‌توانیم به درمان و ریشه‌کنی آن بپردازیم.

عضو انجمن شبکه هپاتیت کشور گفت: خوشبختانه به همت شبکه هپاتیت کشور و برنامه‌های وزارت بهداشت برنامه‌های خوبی برای ریشه‌کنی هپاتیت C داریم و طبق گزارشات رسیده 95 درصد درمان‌های هپاتیت در این کشور اثربخش است.

وی تزریق ناسالم معتادان و راه‌های پرخطر جنسی را از موارد ابتلا به هپاتیت C عنوان کرد و گفت: نبود غربالگری خون قبل از سال 75 نیز بر این مشکل اضافه کرد اما با وجود غربالگری خون از لحاظ هپاتیت C بعد از سال 75 کمتر از یک در میلیون خون آلوده دیده می‌شود و می‌توان گفت دریافت خون مبتلا به هپاتیت C از سوی سازمان انتقال خون منتفی اعلام شده است.

ریشه‌کنی هپاتیت بیماران تالاسمی تا سال 1400

شرفی گفت: آموزش پرستاران در بخش‌های تالاسمی و انتقال خون از موضوعاتی است که در پروسه پیشگیری باید مد نظر داشته باشیم تا با آگاه‌سازی و نظارت، شاهد ریشه‌کنی هپاتیت در سال 1410 و ریشه‌کنی هپاتیت بیماران تالاسمی تا سال 1400 باشیم.

عضو انجمن شبکه هپاتیت کشور اظهار کرد: از سال 2015 درمان‌های خوراکی جدیدی در کشور تولید شده که با کاهش عوارض، دوره درمانی کوتاه، رفع عوارض کم‌خونی و سایر موارد می‌توان شاهد نتایج مطلوب بود.

وی در پایان گفت: داروی بیماران تالاسمی در کشور وجود دارد و شبکه هپاتیت کشور با شناسایی، تجویز دارو، روند درمان و سایر ملاحظات در صدد حذف هپاتیت تا 4 سال آینده است که برای رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت بین بخشی هستیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار