مدیر کل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیر عامل مطرح کرد؛

زیرساخت‌های واکسیناسیون کشور قدیمی است/ ایجاد تیم‌های واکنش سریع پدافند غیرعامل در ۹ استان

کریمی نیا از ایجاد تیم‌های واکنش سریع پدافند غیرعامل در ۹ استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد کریمی نیا مدیر کل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیر عامل  صبح امروز در حاشیه مراسم پنجمین همایش پدافند در حوزه سلامت که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با بیان اینکه سازمان پدافندغیر عامل در حوزه های تخصصی فعالیت های متعددی داشته است، گفت: اهداف کارهای انجام شده این است که فعالیت ها در سه لایه امنیت، ایمنی و دفاع  تقسیم شوند.

وی ادامه داد: در لایه ایمنی مجریان دستگاه های اجرایی کشور هستند که یکی از این دستگاه ها وزارت بهداشت است و تمام تلاش ها را برای ایجاد ایمنی در حوزه سلامت انجام می دهند.

کریمی نیا گفت: در لایه‌ امنیت سازمان های دفاعی امنیتی و در لایه‌ دفاع غیر نظامی سازمان پدافند‌غیرعامل نقش دارد.

مدیر کل بهداشت و درمان سازمان پدافند‌غیرعامل با اشاره به شیوع ابولا از سال 2014 تا سال 2016 گفت: کنترل بیماری ابولا به طور کامل با ارتش آمریکا بود و این نکته ای است که ما باید به آن توجه کنیم.

وی تاکید کرد: تهدیدات زیادی امروز کشور ‌ما را در بر گرفته است، همانطور که دشمنان ایران به کرات گفته‌اند ما تمام ‌ظرفیتمان را برای آسیب به کشور ایران به کار می گیریم.

کریمی نیا افزود: مهم ترین تهدید ها بحث نظامی است که از نظر سازمان پدافند‌ غیرعامل در لایه‌های پایین تری قرار دارند.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند‌غیرعامل با اشاره به مهم ترین تهدید های غیرنظامی گفت:  تهدیدات شیمایی ‌سایبری  و ترکیبی مانند بیو‌سایبر ژنتیک سایبر و هوش مصنوعی از مهم ترین موضوعات در بحث غیرنظامی محسوب می شود که سازمان پدافند‌غیرعامل به کمک وزارت بهداشت در این زمینه اقدامات خوبی را آغاز کرده است.

ظرف 10سال آینده تهدید تنفسی دنیا را می گیرد

کریمی نیا با شاره به سخنان بیل گیتس در کنفرانس امنیت جهانی سال گذشته گفت: ظرف 10 سال آینده تهدید تنفسی دنیا را در بر می گیرد و بر اساس پیش بینی ها با این تهدید 30 میلیون نفر در دنیا جان خود را از دست می دهند.

وی تاکید کرد: برای مقابله با تهدید ها اقدامی که باید انجام دهیم این است که همانند ارتش ها که خود را برای جنگ آماده می کنند سازمان های متولی در حوزه‌ سلامت باید خود را برای مقابله با تهدید ها آمده کنند. همچنین باید ضراب‌خانه‌ نوینی شامل دارو ها، واکسن ها و ابزار تشخیصی آماده شوند.

کریمی نیا ادامه داد: برای مواجهه با هر تهدیدی آن را رصد و پایش کنیم، همانطور که بیماری سارس در چین اتفاق افتاد اما کل جهان را در بر گرفت و علاوه بر سلامت بر ‌اقصاد کشور ها نیز تاثیر گذار بود.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند‌غیرعامل با تاکید بر ایجاد آزمایشگاه های تخصصی در حوزه‌ی پدافند‌ غیرعامل در نظام سلامت گفت: خوشبختانه با تلاش های انجام شده در وزارت بهداشت و سازمان پدافند‌غیرعامل این آزمایش گاه ها در حال آماده سازی هستند ،‌البته افزون بر آزمایشگاه به مرکز فرماندهی کنترل نیز برای مقابله با تهدید ها نیاز‌مندیم.

وی با اشاره به ایجاد تیم های واکنش سریع برای مقابله با تهدید ها در حوزه‌ی پدافند‌غیرعامل سلامت عنوان کرد: در حوزه‌ی بهداشت و پیشگیری نیازمند ایجاد تیم های واکنش سریع برای مقابله با تهدید ها در کشور هستیم که خوشبختانه با همکاری وزارت بهداشت و مرکز سپند وزارت دفاع این تیم ها ایجاد شدند و اکنون در 9 استان هسته‌ی اولیه‌ی تیم های واکنش سریع در زمینه‌ی پدافند‌غیرعامل ایجاد شده است.

کریمی نیا ادامه داد: در حوزه‌ درمان بازیابی و بازتوانی زیرساخت ها باید انجام شود، زیرا وقتی بیماری به بیمارستان مراجعه می کند که بیماری ناشناخته ای دارد این امکان وجود دارد که با نمونه های دریافتی از این بیمار تمام بیمارستان آلوده شود. به همین دلیل در کنار اتاق‌های ایزوله نیاز به آزمایشگاه‌های خاص نیز هستیم.

وی با بیان اینکه: زیر ساخت‌های واکسیناسیون کشور در بحث مصون سازی در برابر تهدیدها قدیمی است، گفت: این زیر ساخت‌ها سال‌هاست که تغییری نکرده در حالی که مدل تهدیدات تغییرات زیادی داشته است به همین دلیل باید ظرفیت‌های جدید در حوزه‌ی واکسن در کشور ایجاد شود و در این زمینه اولین گام‌ها با همکاری سازمان پدافند‌غیرامل و وزارت بهداشت برداشته شده است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار