دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه:

دولت در حد توان خود برای احیای دریاچه ارومیه تلاش کرده است

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: دولت در حد توان خود برای احیای دریاچه ارومیه تلاش کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛خلیل ساعی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به عملکرد دولت در احیای دریاچه‎ی ارومیه گفت: دولت در حد توان خود تلاش کرده است و دستگاه‌ها و ارگان‎های ذی ربط و آب و فاضلاب شهری نیز عملکرد خوبی در این راستا داشته‌اند و نماینده‎ ویژه‎ معاون اول رئیس جمهور نیز در بازدید اخیر خود از حوضچه‎های تصفیه‎خانه پیشرفت آن را مثبت ارزیابی کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: طبق آخرین آمار تراز دریاچه‎ ارومیه در حال حاضر معادل 1270.20 است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، کاهش 27 سانتی را نشان می‎دهد.

وی با اشاره به علل خشکی 60 درصد از دریاچه‎ی ارومیه افزود: کاهش تراز و خشکی 60 درصدی دریاچه صرفا ناشی از عملکرد دولت و دستگاه‎های ذی ربط نبوده و کاهش 35 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته نیز در این میان نقش بسایر مهمی را ایفا می‎کند.

ساعی با اشاره به روند خشکی دریاچه بیان کرد: در سال 84 الی 88 و قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه میزان خشکی دریاچه به 70 درصد رسیده بود و این در حالی است که در سال 88 الی 92 این میزان با روند کاهشی به 60 درصد رسید.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت کنونی دریاچه باید چه اقداماتی را انجام داد، گفت: هدایت بارش‌ها و آب‌های ذخیره شده پشت سدها در وضعیت کنونی می‎تواند نقش موثری داشته باشد. ولی با گذشت 40 روز از شروع فصل بارش‌ها هنوز شاهد هیچ بارشی نبوده‎ایم.

وی تاکید کرد: مگر می‎شود میلیاردها متر مکعب آب را برای احیای یک دریاچه تولید کرد!. بخش اعظمی از آن باید از طریق بارش‌ها تامین شود و اگر بارش نباشد، تامین آب شرب و مصارف کشاورزی نیز دچار مشکل خواهد شد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: دریاچه‎ای که 20 سال برای خشکاندن آن تلاش شده است، باید به همان میزان نیز برای احیای آن تلاش کرد.

 

انتهای پیام/ش

خشکی دریاچه ارومیه روند افزایشی ندارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
تشکر امیدوارم مشکلات دریاچه هرچه زودتر رفع بشه