"آفت سرخرطومی" درختان خرما را تهدید می‌کند

چندسالی است "آفت سرخرطومی" حنایی خرما نخیلات سیستان وبلوچستان را دچارمشکل کرده وهکتار‌ها باغ را ازبین برده و پایش به جنوب کرمان باز شده و خود را شهرستان منوجان رسانده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، جلالی مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی منوجان گفت : این آفت، افتی قرنطینه ای است وبسیارخطرناک که میتواند درمدت چندماه درختان خرما رو موردحمله قراردهد وکاملا ازبین ببرد.

وی افزود : این آفت ازکشورهای حاشیه خلیج فارس بوسیله افرادی که پاجوش نخیلات ازامارت اورده شده که متاسفانه مناطق وسیعی از سیستان بلوچستان را آلوده کرده.

جلالی بیان کرد : باایجاد پست ایست بازرسی قرنطینه ای می توان از افراد که پاجوش نخیلات را از سیستان به مناطق ما انتقال دهند جلو گیری کرد .

وی اظهار کرد : تنها راه هوشیاری واطلاع رسانی است، استان شرقی ما درگیراین افت استو ما برای پیشگیری آموزش لازم را برای کشاورزان با همکاری دهیاران در سطح روستاهای شروع کردیم ودر روستاهای همچو دشت عباس ،چاه شور و چغوکی که احتمال این آفت وجود دارد شروع شده است .

مسئول تولیدات گیاهی شهرستان منوجان گفت : این آفت به جان نخیلات افتاده که کشاورزی نادانسته پاجوش نخل رو ازمناطق آلوده ازسیستان به منوجان آورده که مردم را دچارمشکلات عدیده ای کرده است.

جلالی ادامه داد : اداره ترویج کارشناسان مراکز جهادکشاورزی وکشاورزان پیشرو راجهت اموزش ازنحوه ردیابی ومبارزه با این افت به مناطق آلوده اعزام کرده است وتا کنون اقدامات بسیار خوبی انجام شده است .

وی با پیشنهاد و توصیه به کشاورزان گفت : آموزش از اولویت کار ماست که با همکاری دهیاران این کار در حال انجام است وبه کشاورزان توصیه میشود تحت هیچ شرایطی پاجوش یامحصولاتی که میتواند این افت انتقال دهد مبادرت نکنند.

جلالی افزود : بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش و یا تنه جوش و گراس درخت خرما در ماههای سرد سال هست که فعالیت این آفت کاهش می یابد و بایستی بعداز جدا کردن پاجوش از درخت محل زخم را با سموم مالاتیون بصورت محلول پاشی و سم سوین را بصورت گرد پاشی ضد عفونی نموده تا از ورود آفت جلوگیری شود .

وی اظهارکرد : بهتراست در ماهها و روزهای گرم سال اقدام به حذف تنه جوش و پاجوش و گراس ننماییم چون تنها راه ورود آفت برای تخم ریزی همین موضع می باشد.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار