کشور رویاها در چه جرایمی سرآمد است+ عکس، و آمار

تصور بسیاری از کسانی که به سوئد سفر می‌کنند اینست که سوئد دقیقا چیزی است که آنها در طول سفر خود به این کشور دیده‌اند. اما شاید اینطور نباشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛   سالهاست که برخی رسانه­‌ها در تعریف و تمجید از برخی کشورهای غربی، پا را از دایره واقعیت‌­های موجود فراتر گذشته­‌اند. سوئد از کشورهایی است که اغراق و غلو در توصیف آن باعث شده تا این کشور برای بسیاری از افراد به ویژه نسل جوان به عنوان "مدینه فاضله" تصویر شود. حال اینکه بررسی آمارهای رسمی از سوی نهادهای بین‌المللی و حتی خود دولت سوئد از امر دیگری حکایت دارد.

 تلاش برای تصویرسازی از سوئد به عنوان کشوری زیبا که فاقد مشکلات اجتماعی و بهشتی زمینی است

عبارت­‌هایی چون "سوئدی‌ها از صلح طلب­‌ترین مردمان جهان هستند" و "نرخ جرم و جنایت در آن جا بسیار پایین است" از جمله مواردی است که برای وصف این کشور اروپایی به عنوان مکانی آرام و به دور از مشکلات و معضلات اجتماعی به کار برده می­‌شود، در صورتی که آمارهای رسمی چنین زاره‌ای را تایید نمی‌کنند.

 

میزان جرائم در سوئد

تنها در سال 2016 حدود یک میلیون و510 هزار جرم در کشور سوئد به مراجع قانونی گزارش شده است. به طور متوسط در طی یک دهه گذشته سالانه 1.5 میلیون جرم در این کشور اروپایی در مراجع مربوطه ثبت شده است که در کنار جرائم پنهان و ثبت نشده عدد قابل توجهی را به خود اختصاص می­‌دهد.

 

نمودار میزان جرائم ثبت شده در کشور سوئد از سال 1995 تا 2016

سوئد سرزمین دوچرخه دزدها

سرقت دوچرخه یکی از رایج­‌ترین جرائم در کشور ده میلیون نفری سوئد است؛ در سال 2016، 65300 مورد دزدی دوچرخه گزارش شده است که البته ناامیدی از یافتن دوچرخه‌­ها موجب شده تا شهروندان این کشور از گزارش سرقت آن به دفاتر پلیس صرف نظر کنند. بر اساس همین آمارها، طی ده سال گذشته بیش از 600 هزار دوچرخه از مردم سرقت شده که به همین خاطر رسانه­‌ها به طور متداول روش­‌های ضدسرقت دوچرخه و خودرو را به مردم گوشزد می­‌نمایند.

 

آمار سرقت دوچرخه در کشور سوئد از سال 2007 تا 2016
کشور سوئد نه فقط در "دوچرخه‌­دزدی" بلکه در سرقت خودرو نیز جزو 5 کشور اول دنیا است. نرخ سرقت ماشین سوئدی‌­ها در سال 2014، تعداد 106.3 دزدی در هر 100 هزار نفر جمعیت بوده است که با احتساب جمعیت ده میلیونی سالانه بیش از ده هزار خودرو در این کشور ربوده می‌­شود.

رتبه سوئد در سرقت خودرو در بین سایر کشورها
کشور سوئد در زمینه سرقت از منازل و اماکن نیز شرایط اسفباری را تجربه می­‌نماید. بر اساس آمارهای موجود 915.1 مورد سرقت در هر 100 هزار نفر را دارد که در کل جمعیت عدد بیش از 91 هزار سرقت از اماکن و منازل را نشان می­‌دهد.

کشور سوئد یکی از کشورهای دزدخیر دنیاست؛ این کشور در زمینه سرقت از منازل و اماکن جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است



تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین­های مدار بسته کشور سوئد از یک سرقت که در اختیار پلیس این کشور قرار گرفت
سوئد پایتخت جرائم جنسی
به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، سوئد و دانمارک کشورهایی با بالاترین میزان آزار جنسی در اتحادیه اروپا هستند. نمودارهای آماری نشان می­‌دهند که بر اساس داده­‌های آژانس اروپایی حقوق اساسی، در کشورهای سوئد و دانمارک 80 تا 100 درصد مردم اظهار داشته­‌اند که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌­اند که این اعداد بالاترین میزان در این قاره است. این رقم در کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان و فنلاند 60 تا 79 درصد می‌­باشد. به همین سبب موسسه گیت استون به سوئد لقب "پایتخت تجاوز جنسی در غرب" را داده است.

در سال 2016، بین آمارهای رسمی از سوی دولت سوئد 20300 جرم جنسی ثبت شده که 6720 مورد آن به عنوان تجاوز جنسی طبقه بندی شده است. زنان سوئدی به طور معناداری بیشتر از مردان در معرض جنایات جنسی قرار دارند؛ با این حال مردان نیز در سوئد از آسیب جرائم جنسی در امان نیستند.

 

نمودار آماری دولت سوئد در مورد جرایم جنسی در این کشور؛ نه تنها زنان که مردان نیز در حدی کمتر قربانی جنایات جنسی بوده­اند



جرائم جنسی در کشور سوئد به جنسیت خاص و یا گروه سنی خاصی منحصر نمی‌شوند بلکه از نوجوان 16 ساله تا کهنسالان 79 ساله با جرائم جنسی برخورد دارند
نکته قابل توجه این است که نه تنها اقشار جوان از جرائم جنسی و تجاوز مصونیت ندارند بلکه گروه­‌های سنی میانسال و حتی زنان و مردان کهنسال! نیز درگیر آسیب­‌های ناشی از جرایم جنسی هستند. بخش قابل توجهی از این جرایم در اماکن عمومی، محیط کار و مدارس از سوی مجرمین ناشناس رخ می­‌دهند.

 

اکثر جرائم جنسی در اماکن عمومی، مدارس و محیط­های کاری سوئد واقع می­‌شوند
افزایش باندهای مواد مخدر
در طول سال 2015، حدود 94 هزار تخطی از قانون مجازات مواد مخدر سوئد گزارش شده است. در طی ده سال اخیر میزان جرایم این حوزه 41 درصد افزایش یافته است.

 

میزان جرائم در حوزه مواد مخدر در طی سال­های اخیر رشد قابل توجهی در سوئد داشته است
کودک آزاری و تهدید امنیت کودکان

هر چند در جوامع اروپایی همواره در خصوص نقض حقوق بشر و کودک آزاری انگشت اتهام به سوی کشورهای در حال توسعه است اما کشورهای غربی نیز به طور گسترده شاهد پایمال شدن حقوق کودکان هستند. چنانکه در طی سال 2016، 23700 مورد حمله به کودکان گزارش شده است. از این تعداد، 8،360 (35٪) در برابر دختران و 15،400 (65٪) در برابر پسران بوده‌اند. ضمن آنکه در مجموع، بین سالهای 2015 تا 2016، تعداد موارد مورد تأیید کودک آزاری کودکان (0-17 ساله) افزایش 14 درصدی داشته است.

 

میزان کودک آزاری در سوئد به تفکیک گروه سنی
تهدید و ارعاب شهروندان
همچنین در طی سال 2015، 52200 مورد تهدید غیرقانونی و آزار و اذیت گزارش شده است. حدود 375000 نفر از شهروندان سوئدی (16 تا 79 ساله)، اظهار داشتند که در طول سال 2015 در معرض تهدید قرار گرفته اند. در این میان بخش قابل توجهی از تهدیدات متوجه جمعیت 500 هزار نفری مسلمانان سوئدی است که از سوی جریان‌های راست­گرا و نژادپرست مورد تهدید و ارعاب قرار می­‌گیرند؛ گرچه دولت سوئد توجهی به این مهم ندارد.

آتش زدن یک مسجد در مرکز سوئد

تهدید و ارعاب نیز بخشی از جامعه سوئد را همواره با مشکل مواجه می کند
رانندگی بی ملاحظه و تخلفات رانندگی
گرچه بسیاری بر مبنای ذهنیت‌­هایی که ساخته و پرداخته رسانه­‌هاست چنین تصور می­‌کنند که در کشورهای همچون سوئد خبری از جرایم رانندگی نیست یا به ندرت این جنس از تخلفات روی می­‌دهند اما گزارش­‌ها حاکی از آنست که فقط در طول سال 2015، حدود 80 هزار تخلف رانندگی گزارش شده است. رانندگی بدون گواهینامه بیشترین رقم را در میان تخلفات رانندگی سوئدی­‌ها دارد اما رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر و فرار از صحنه نیز جزء جرائم رانندگی پرتکرار در این کشور اروپایی است.

 

رانندگی بدون گواهینامه، بدون مهارت، ترک صحنه و رانندگی تحت تاثیر مواد افیونی از تخلفات رانندگی پرشمار در کشور سوئد است
هر چند انتشار مطالب فوق به معنای تخطئه کامل فضای اجتماعی کشوری مانند سوئد نیست و این گزارش به دنبال سیاه­‌نمایی و ترسیم چهره‌­ای کریه از این کشور اروپایی نبوده است، اما می‌خواهد این سوال را به ذهن عرضه کند چگونه ممکن است که جامعه‌­ای که در سرقت خودرو، دوچرخه، اماکن و منازل رتبه بالایی در جهان دارد؛ به عنوان پایتخت تجاوز جنسی اروپا شناخته می‌­شود؛ در جرائم مواد مخدر و تخلفات رانندگی هم عملکرد مناسبی ندارد می‌­تواند به عنوان سرزمین رویاها یا کشوری به دور از مشکلات و معضلات مطرح گردد؟

منبع:مشرق

انتهای پیام/

میزان جرائم کشور سوئد چقدر است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۲ دی ۱۳۹۶
الان میفهمم چرا مردم کره شمالی از وضعشون راضین
کره شمالی با همین تبلیغات و ترسوندن مردم از کشورهای دیگه چوری نشون میده انکار کشورای دیگه جهنمن و کشور خودشون نسبت به کشورهایی دیگه بهشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خيلى جالبه
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۱۳:۵۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
واقعا نگاه آدم رو عوض کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
سوئد کشور خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
من خیلی خوشحالم که در کشور امنی زندگی میکنیم
Germany
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
دلم برای مردم مظلوم سوئد سوخت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
متاسفم که شاهد چنین وقایع بدی هستیم