افتتاح هفتمین سوگواره خیمه ها و نجواهای خراسان شمالی

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: هفتمین سوگواره خیمه ها و نجواها با عنوان سوگ چامه با هدف معرفی آیین های عزا داری استان خراسان شمالی ، ساعت 16 امروز در برج میلاد تهران افتتاح می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ آدینه محمد سویدانلویی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهارکرد: در این مراسم با محوریت اجتماع بزرگ هیات و دسته های عزاداری خراسان شمالی مقیم تهران، انواع آیین های استان خراسان شمالی را در محل برج میلاد توسط پیر غلامان و هنرمندان عاشورایی و حسینی به عموم علاقه مندان معرفی خواهیم کرد.

وی افزود : در محل درب ورودی برج میلاد هم برگزاری مراسم آیینی تعزیه خوانی، نقالی، پرده خوانی و علم بندان را خواهیم داشت.

سویدانلویی افزود: علاوه بر آن در این مکان در بخش نگار خانه نیز نمایشگاهی از عکس و سایر تولیدات هنری و صنایع دستی مرتبط با موضوع محرم و آیین های عاشورایی مانند خوشنویسی، عکاسی، نقاشی و تولیدات کاشی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه از مجموعه عکس هایی که توسط عکاسان و هنرمندان استان ارسال شده، 50 قطعه عکس و تعدادی از آثار خوشنویسی انتخاب شده است ،گفت: صنایع دستی موجود در این مکان هم شامل تولیدات کاشی، قلم زنی روی مس، رودوزی های سنتی و موضوعات مرتبط با محرم و آیین های عاشورایی است.

سویدانلویی با بیان اینکه با حضور مسئولان استان خراسان شمالی و میهمانان نشست ها و همایش هایی را در این مکان برگزار خواهیم کرد و گفت: معرفی آداب و رسوم استان و اجرای بر نامه های مرتبط با موضوع مانند اشعار آیینی به زبان محلی ترکی و کردی و ... نیز از دیگر برنامه ها در این آیین است.

وی عنوان کرد: در هفتمین سوگواره خیمه ها و نجواها با عنوان 'سوگ چامه' و با هدف معرفی آیین های عزاداری در خراسان شمالی، 70 نفر از ذاکرین و تعزیه خوانان استان حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت : عموم علاقمندان می توانند به مدت دو روز( 14 و 15 آبان ماه جاری) از ساعت 16 تا 21 در محل برج میلاد تهران حضور داشته باشند و با آیین های عزاداری خراسان شمالی آشنا شوند.

سویدانلویی اظهار کرد: برگزاری این مراسم با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خراسان شمالی در برج میلاد انجام می شود.

وی از تمام هم استانی های مقیم تهران دعوت کرد که در این مراسم حضور پررنگ داشته باشند و به غنای مذهبی و بار فرهنگی خراسان شمالی کمک کنند.

انتهای پیام/آ

افتتاح سوگواره خیمه ها و نجواهای خراسان شمالی در برج میلاد تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.