ایرانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه دخالتی در امور داخلی لبنان ندارد

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه گفت: ایران به هیچ وجه دخالتی در امور داخلی لبنان و دیگر کشورهایی که حریری مدعی شده، ندارد.

جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه دخالتی در امور داخلی لبنان ندارد«محمد ایرانی» مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استعفای سعد حریری، اظهار کرد: استعفای او در شرایطی از پایتخت عربستان اعلام شد که این اقدام تا حدود زیادی هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ محتوایی تعجب برانگیز بود.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه به نظر می‌رسد استعفای سعد حریری به عوامل داخلی لبنان  و همچنین مسائل منطقه‌ای مربوط می‌شود،گفت: وضعیت انسجام طیف 14 مارس در داخل لبنان و اختلافات اساسی که جریان المستقبل مدتهاست در داخل این طیف از آن رنج می‌برد، موجب شده شاهد عدم انسجام این جبهه سیاسی باشیم.

وی ادامه داد: به نظرم استعفای سعد حریری باعث شده  یک شوک قوی به این جریان سیاسی وارد شود و با یک حرکت ناگهانی و واکنش غیرقابل پیش‌بینی، موجب بازگشت انسجام به جبهه 14 مارس شود.

ایرانی افزود: افزون بر این، اقدام او بی‌تأثیر از تحولات منطقه نیست و مجموعه تحولاتی که در عراق و سوریه می‌گذرد و پیروزی‌های محور مقاومت و تضعیف و شکست تروریست‌ها در این دو کشور موجب شده این محور با این پیروزی‌هایی که به دست آورده پشتوانه محکم‌تری نسبت به گذشته پیدا کند، بنابراین اقدام سعد حریری را باید یک سناریو بدانیم که این سناریو به دنبال بازگرداندن یک نوع تنش جدید و بی‌ثباتی در لبنان و منطقه است.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه اضافه کرد: برخی از طرف‌های منطقه از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هم مدتهاست دیدگاه‌های مشترکی  درباره برخورد با محور مقاومت و حزب الله دارند و نباید اقدامات آنها را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: افزون بر این اقدامات ایالات متحده و فشاری که برای تحریم حزب‌الله وارد می‌کند را نباید در تحولات اخیر لبنان نادیده گرفت.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، تأکید کرد: اتهاماتی که از طرف سعد حریری به ایران وارد می‌شود، کاملا واهی و بی‌اساس است و خیلی هم جدید نیست. مدتهاست عربستان سعودی و رژیم‌صهیونیستی آنها را تکرار کردند. ترامپ این اظهارات واهی را در سخنرانی‌های اخیر خود ابراز داشته و  این بار هم آنها را از زبان سعد حریری می‌شنویم.

ایرانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به هیچ وجه دخالتی در امور داخلی لبنان و دیگر کشورهایی که سعد حریری مدعی شده، ندارد، اظهار کرد: بالعکس آنچه در مواضع رسمی و عملی ایران در رابطه با لبنان وجود دارد حمایت از استقلال، حفظ ثبات و آرامش در این کشور بوده و همواره بر حاکمیت دولت و احترام به مردم لبنان پیشگام بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر اعلام مواضعمان، حتی رسما آمادگی ایران برای گسترش روابط دو جانبه با دولت سعد حریری را بارها اعلام کردیم، بنابراین اتهامات او را باید بیشتر در چارچوب همان برخورد سیاسی منطقه‌ای  ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

اظهارات واهی ترامپ علیه کشورمان را این بار از زبان سعد حریری شنیدیم!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار