داوود میرباقری در برنامه «چهل چراغ»؛

قصه عاشورا را خدا نوشته و کارگردانی کرده است

کارگردان سریال مختارنامه در برنامه چهل چراغ گفت: قصه عاشورا را خدا کارگردانی کرده است و ما شاید یک قطره‌ای از این دریای بیکران را بتوانیم از طریق تصویر منتقل کنیم.

قصه عاشورا را خدا نوشته و کارگردانی کرده استبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ داوود میرباقری برای دومین بار روبروی محمدرضا شهیدی فرد در قاب برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» نشست تا به واسطه ارتباطش با جهان گسترده هنر عاشورایی باز هم از حماسه‌ای بگوید که تا همیشه در جان عاشقان می‌ماند.

بنا براین گزارش، داوود میرباقری که در دعوت پیشین برنامه «چهل چراغ»، درباره نحوه ساخت سریال پُرمخاطب «مختارنامه» سخن به میان آورده بود، در دومین حضورش درباره نحوه برگزاری نخستین دوره جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» که همراه با بزرگداشتی از وی بود، عنوان کرد: بسیاری از فیلم‌های جشنواره را قبلا دیده بودم اما فرصت نکردم که در جشنواره حضور داشته باشم و شب آخر متوجه شدم که فیلمنامه «مسافر ری» جایزه برده است و خیلی خوشحال بودم که مردم به آن جایزه دادند. البته دلیلی هم برای خودم داشتم. بعد دیدم که جایزه کارگردانی را هم برده ام که خیلی غافلگیرکننده بود.

کارگردان شناخته شده آثار دینی درباره تاثیرگذاری جشنواره «چهل چراغ» و خرسندی اش از کسب جوایز در اولین دوره این رویداد عاشورایی، گفت: در جشنواره‌ای که با عنوان خاص و مضمون و مناسبت خاصی برگزار می‌شود و همراه با حضور مردم است، کسب چنین نتیجه‌ای خوشایند است. تعبیرم این بود که شاید «مسافر ری» به نسبت دیگر آثارم خیلی به لحاظ ارزش‌های فنی برتر نباشد اما دیدم که اتفاق رخ داده برای مردم مهم شده است. من یک حال خاصی برای نوشتن و ساخت این کار داشتم و آن حس گویا به فیلم منتقل شده و موجی را ایجاد کرد که منجر به برجستگی کار شد. از این جهت این جایزه و توجه برایم خوشایند بود.

داوود میرباقری با تصریح به نیازمندی سینمای ایران به جشنواره‌ای با موضوع امام حسین(ع)، افزود: از این حیث به جشنواره‌هایی مانند «چهل چراغ» نیاز داریم که مسئولیت گفتن داریم و باید مرتب بگوییم و برگزار کنیم تا شاید اتفاقی بیفتد. از این منظر به نظرم مهم است. یعنی وقتی با این نیتی که در دوستان برگزارکننده دیدم که با امکانات کم و محدودیت‌های خیلی زیاد و مشکلات جشنواره‌ای را برگزار می‌‎کنند و یک شوقی در آنها وجود دارد، این شوق، جریانی را شکل می‌دهد و همین مساله یک عده آدم دیگر را نیشگون می‌گیرد که بیدار شوند و حرکت و کاری کنند. از این حیث این جشنواره‌ها در آغاز حرکت‌شان خیلی تاثیرگذار هستند.

کارگردان سریال امام علی(ع) نهضت حسینی را راهی برای نجات بشر درمانده امروز دانست و گفت: وظیفه مهمی داریم که باید ببینیم و بگوییم. خیلی‌ها ممکن است این صدا را نشنیده باشند، آن هم در جهان امروز و با این وضعیتی که می‌بینیم. یک جایی می‌بینیم که راجع به نهضت عاشورا تحلیل می‌کنند و سازمان سیا می‌نشیند و در این باره صحبت می‌کند که اگر بتوانیم امام حسین را از ایران بگیریم کارشان تمام است! از این منظر که نگاه کنیم می‌فهمیم که آنها خطر را فهمیده‌اند و ما از این حیث می‌توانیم تبدیل به جبهه قدرتمندی شویم که نجات دهنده است و بشر را به رستگاری هدایت می‌کند و ممکن است بسیاری از مشکلات امروز را برطرف کند. چرا که قصه عاشورا را خدا نوشته و کارگردانی کرده است. ما هر چقدر هم بخواهیم تلاش کنیم، شاید یک قطره ای از این دریای بیکران را بتوانیم منتقل کنیم.

داوود میرباقری کم بودن آثار تولیدی موجود در زمینه قیام امام حسین(ع) را این چنین برشمرد: چند درصد دغدغه اهل هنر ما این موضوع بوده است؟! یک بخشش این است. البته این هم دلایل خود را دارد. چون هنرمند قدم در حوزه‌ای باید بگذارد که باید خود را روئین تن کند، چون بالاخره یک حوزه‌ای است که با اعتقادات گسترده مردم سرو کار دارد و از طرف دیگر انبوه مدعیانی وجود دارند که بسیاری هم کارشناس بوده و نظرشان مهم است. شما یک تنه باید در مقابل این جمعیت با یک منظر و نگاه دیگر از فهم خود روبرو شوید. ممکن است لغزش وجود داشته باشد و نمی توان ادعای ساخت کاری بی‌نقص داشت. یک بخش دیگر موانع همان نگاهی است که در جلسه قبلی هم گفتم و آن نقدی بود که به تلویزیون داشتم. آن نگاهم واقعا دلسوزانه بود و انتقاد نبود چون احساس می کنم که ما همه در یک سنگریم.

داوود میرباقری رجوعی به خاطره ساخت سریال دینی امام علی(ع) داشت و گفت: در زمان ساخت امام علی ما 200 میلیون تومان برآورد کرده بودیم. آن زمان تلویزیون گفت: «می‌دانی 200 میلیون یعنی چه؟ یعنی این که 200 مستضعف را می‌توان خانه‌دار کرد!» گفتم اگر درک‌تان این است پس انجام دهید و من حرفی ندارم! طول کشید تا مسئله فهمیده شود. طول کشید تا درکش به وجود بیاید و به «مختارنامه» برسیم. حالا هم یک جور دیگری همان حرف‌های قبلی زده می‌شود. در صورتی که اگر کار خوب در این حوزه ساخته شود، جواب خیلی خوبی از سوی مخاطب خواهیم گرفت. البته شرایط سینما فرق می کند و فیلم موفق تاریخی در ایران ندیده ام. نه تاریخ اسلام بلکه در گونه‌های دیگر تاریخی هم ندیده ام. علتش را نمی دانم و بالاخره باید بررسی شود که چرا مردم استقبال نمی کنند. شاید به دلیل عدم باورپذیری باشد.

میرباقری با اشاره به این که هنوز فیلم «رستاخیز» را ندیده است، به تاثیرگذاری مدیوم تلویزیون برای مخاطبان انبوه گفت و تاکید کرد: در تلویزیون اگر کار مذهبی و تاریخی خوب ساخته شود، مشتری خیلی خوبی دارد. باید آدم‌هایی که کارشان را بلندند کار کنند. نیت و عشق و تخصص باید وجود داشته باشد. من پیش از انجام هر کاری دوره ای را اختصاص می‌دهم تا با عواملم رفیق شوم و با آنها ارتباط برقرار کنم تا بتوانند درونم را ترجمه کنند و با من همراه شوند و انگیزه‌هایم به آنها منتقل شود تا اگر خودم سر کار خسته شدم آنها علاقمند به پیگیری باشند.

 

انتهای پیام/

گفتگوی داوود میرباقری و محمدرضا شهیدی فرد در «چهل چراغ»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.