آیت الله اعرافی در دیدار آیت الله شبیری زنجانی گفت:ضرورت گسترش ابواب فقهی نیازمند عنایت مراجع معظم تقلید است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ آیت‌الله  اعرافی،مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار با آیت‌الله شبیری زنجانی اظهار کرد: امروز با توجه به شرایط و مقتضیات زمان، ابعاد مختلف فقهی مورد توجه حوزه علمیه قرار گرفته است که نخستین مسئله گسترش ابواب فقه است، فقه از روشمندی استواری برخوردار بوده، اما این دستگاه اجتهادی در 55 باب فقهی می‌گنجد، معتقدم اگر فقه ما بخواهد الگو پردازی کمک کند، باید بر اساس تجربیات جدید، ابواب جدیدی را پایه‌گذاری کند که این مهم با عنایت مراجع معظم تقلید و ساعت‌های پژوهش میسر خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجتهاد، تمدن ساز و ناظر به تمدن سازی اسلامی است، افزود: با توجه به نیازهای امروز، فقه باید بیش از ابواب موجود توسعه پیدا کند و در حوزه فقه پزشکی، فقه اقتصادی، فقه سیاسی و ... پاسخگوی نیازهای امروز باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد:در روابط اجتماعی، گسترش ابواب فقهی فراتر از ابواب موجود، یک ضرورت است که بدون آن نمی‌توانیم به الگو و تمدن سازی برسیم، به‌طوری‌که حتی دستگاه فقهی ما در حوزه کتب نیز نیاز به بازسازی دارد و باید بر این محور توجه داشته باشیم که اجتهاد، نظام سازی است کاری که شهید صدر تا حدودی به آن پرداخت. در این مؤلفه برای استخراج نظام‌وار دچار مشکل هستیم و نظام‌پردازی موردنیاز ماست.

آیت الله اعرافی با اشاره به نیاز به اجتهاد در اخلاق افزود: نکته دیگر بحث اجتهاد در حوزه اخلاقیات است، متأسفانه دانش اخلاق اسلامی، متناسب با گسترشی که فقه دارد، بسط نیافته است، اما در هرحال اخلاق اسلامی حوزه ویژه خود را دارد، ما در بازشناسی فضیلت‌ها و رذیلت‌ها کم‌کار کرده‌ایم و طبقه‌بندی اخلاقی ما همچنان از فلسفه و تمدن یونانی متأثر است، اما آنچه در ذخایر قرآن و روایات اسلامی داریم، فوق‌العاده بیشتر از آن است که الآن داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تعداد طلاب و مدارس علمیه قم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در شهر قم 80 هزار طلبه حضور دارند که 50 هزار نفر آنان در دوره تحصیل بوده و قریب به 4 هزار استاد مشغول آموزش این طلاب هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: در سایر استان‌ها نیز 40 هزار طلبه هستند که در 600 مدرسه علمیه به‌استثنای آمار طلاب و مدارس خراسان مشغول فراگیری علوم و معارف اسلامی هستند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در دیدارهایی که با مقام معظم رهبری و سایر مراجع معظم تقلید داشته‌ایم به دنبال برنامه‌ای برای بهبود معیشت طلاب به‌ویژه طلاب متأهل هستیم که امید است با عنایت ویژه مراجع معظم تقلید تحولی در این خصوص صورت بگیرد.

انتهای پیام/ش


دیدار مدیر حوزه های علمیه کشور با آیت الله شبیری زنجانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار