گزارش اختصاصی//

تکیه مینیاتوری کرمانشاه نم کشید/ کاشیکاری های بی نظیر معاون الملک در معرض تخریب است

تکیه معاون الملک یکی از ارزشمند ترین تکیه های مذهبی کشور در حال تخریب است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛   تکیه معاون الملک یکی از ارزشمند‌ترین تکیه های مذهبی کشور و برند فرهنگی کرمانشاه مدتی است که که بر اثر نفوذ آب در معرض تخریب قرار گرفته است و بسیاری از کاشی‌های آن فرو ریخته اند.
 

درباره تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک یکی از آثار تاریخی نادر در معماری ایران است و حدود نیم قرن است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده معماری بی نظیر و کاشی کاری و نگارگری‌ها ، این  اثر را به یک موزه کاشی کاری دیدنی بدل و شهره عام و خاص کرده است.
این اثر زیبا با قدمت صد ساله اش توسط حسن خان معینی در محله‌ای قدیمی به نام آبشوران بنا شده است و یکی از زیبا‌ترین و استثنایی‌ترین تکایای ایران محسوب می‌شود.
در واقع این تکیه دائره المعارفی تصویری از حماسه‌های خلق شده در کربلا تا قصص قرآنی و داستان‌های شاهنامه و جلوه‌ای از هنر ایرانی اسلامی است که به عنوان‌ یک میراث معنوی ارزشمند برای مردم این دیار به یادگار مانده است.

تکیه مینیاتوری کرمانشاه نم کشید/ کاشیکاری های بی نظیر معاون الملک در معرض تخریب است

 

عوامل تاثیر گذار در تخریب تکیه معاون الملک

بستر بی ثبات رودخانه آبشوران که تکیه در کنار آن بنا شده است و هر لحظه بیم فرو ریختنش می‌رود بزرگترین تهدید این بنای بی نظیر است از سوی دیگر نفوذ آب از املاک تخریب شده و مسلط مجاور این تکیه است که نم کشیدن دیوار‌ها، کاشی‌های زیبای آن را با خطر فروریختن روبرو کرده است.
 
تکیه مینیاتوری کرمانشاه نم کشید/ کاشیکاری های بی نظیر معاون الملک در معرض تخریب است

 
عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه گفت: خطری که بیشتر تکیه را تهدید می‌کند نفوذ آب است که از چند جهت صورت می‌گیرد، یکی از طرف آبشوران که زیر دیوارهایش شسته شده و آب این رودخانه در حال نفوذ به تکیه است.
کلهر نیا نفوذ آب از سوی بافت‌های سمت غرب را که از لحاظ ارتفاع بر تکیه مسلطند  تهدیدی دیگر عنوان  می کند و ی می گوید: این آب‌ها در زمین نفوذ کرده و از دیوار‌ها و زیر کاشی‌ها بیرون می‌زند که با خیس شدن دیوار و نم کشیدن آن کاشی‌ها در حال جدا شدن هستند.

تکیه مینیاتوری کرمانشاه نم کشید/ کاشیکاری های بی نظیر معاون الملک در معرض تخریب است
 

مهار آب اولویت نخست برای جلوگیری از تخریب تکیه معاون الملک

عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه می گوید: بهترین اقدام اولویت بخشی به مهار آب، نم و رطوبت است که آسیب فراوانی به بنای تکیه زده است، نم بنا را به ویرانی می‌کشاند و در بعضی جا‌ها، کاشی‌ها دچار پوسیدگی شده و فرو می‌ریزند.
این موضوع آنچنان نگران کننده است که همه دستگاه‌های استان باید همت کنند و از تخریب این بنای زیبا و تاریخی جلوگیری کنند.
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.