تیترامشب/

فلسفه اربعین و رمز ماندگاری قیام امام حسین (ع)

اگر اربعین نبود عاشورای حسینی هم با این عظمت برپا نمی‌شد، اربعین است که شور و قیام امام حسین (ع) را زنده نگه داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام درباره رمز و راز اربعین گفت: این ۴۰ روز گریستن در عرض و سما از نظر عددی و هم به لحاظ کثرت هزن و اندوه حائز اهمیت است. در شهادت امام حسین (ع) ویژگی خاصی وجود دارد و این مسئله خارج از زیارت عادی است و آن اینکه برای آن زیارت نامه‌ای بیان شده است.

فلسفه اربعین و رمز ماندگاری قیام امام حسین (ع)

او افزود: به ضعم من اولین زیارت اربعین مربوط به امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) است، زیرا این زیارت یکی از شعائر بزرگ شیعه است، هر مصیبتی بعد از ۴۰ روز سرد می‌شود، اما مصیبت امام حسین اینگونه نیست بلکه در اربعین آن حضرت نیز چنان جوش و خروشی حاصل می‌شود که بعضا بیش از عاشوراست، این حرارت هرگز کاهش نمی‌یابد بلکه سال به سال بیشتر می‌شود.

دوانی گفت: سابقه زیارت اربعین و زیارت امام حسین (ع) بسیار تاکید شده است که صواب آن از حج و عمره بالاتر و حتی از جهاد هم افضل‌تر است.

در حدیثی از امام صادق داریم که هرکسی که گامی برای زیارت امام حسین بردارد به ازای هر گام ۱۰۰۰ حسنه برای او ثبت می‌شود، ۱۰۰۰ گناه محو و ۱۰۰۰ درجه بالا می‌رود، در زیارت حضرت امام حسین پیاده آمدن یک افضل است لذا اولیای دین برای زیارت حضرت پیاده می‌آمدند.

در حرکت اربعین زمانی که جمع کثیری برای عرض ارادت به امام حسین حرکت کنند از آن حضرت مدد گرفته و راه مقابله با استبداد را می‌گیرند لذا در مسیر حق ثابت قدم می‌شوند. دشمنان از این روشنگری می‌ترسند، زیرا همه این‌ها ریشه از قیام حضرت حسین (ع) دارد، لذا اصل پایبندی مردم به دین موجب شده تا دشمن در رسیدن به اهداف تضعیف شود.

در زمان اهل بیت به دلیل حضور سلاطین ظالم زیارت حضرت امام حسین (ع) ممنوع شده بود، زیرا این زیارت طاغوت شکن بود و این سلاطین از این روشنگری می‌ترسیدند و در حقیقت سلطنت خود را سست و متزلزل می‌یافتند.

او افزود: در حال حاضر حکوت‌های جابر و ستمگری داریم که به نام دین و پیامبر اسلام کار‌هایی انجام می‌دهند بنابراین اگر اربعین به درستی انجام شود درس بزرگی به دشمنان می‌دهد و پایه‌های حکومت دشمن را خواهد لرزاند. دولت عراق با مسائل گوناگونی روبروست، اما بیش از ۲۰ میلیون نفر چندسال است که به عراق می‌روند و در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، ولی کوچکترین اتفاقی برای زائران نمی‌افند، در مقابل درعربستان حکومت نمی‌تواند امنیت دو میلیون نفر را تامین کند که این‌ها نشاندهنده بی اعتقادی آنهاست.
او افزود: اگر این حماسه (اربعین) به درستی انعکاس یابد جنبش ۹۹ درصدی در اروپا و امریکا اعتقاد پیدا خواهند کرد و جلوی ستم و ظلم خواهند ایستاد.

او افزود: در قیام مقدس امام حسین ارزش‌هایی نهفته است که اگر اربعین و قیام امام حسین (ع) بدون سانسور در جهان عرضه شود همگان به راه راست و راه حسینی هدایت خواهند شد. وقتی به مردم نشان داده شود که امام و یارانش با کمترین امکانات در مقابل ظلم ایستادگی کرد و از ارزش‌ها دفاع کرد، حتی کسی که اندک معرفتی داشته باشد حتی دین نداشته باشد در برابر قیام امام حسین (ع) تعظیم خواهد کرد. امام حسین (ع) برای آزادگی قیام کرد و به ما آموخت که باید از ارزش‌ها دفاع کرد و با استقامت در جهت رفع شر و بدی‌ها و ظلم و ستم ایستاد.

دوانی در ادامه گفت: سابقه راهپیمایی اربعین در سال‌های قبل نیز بوده است و این سابقه به سال‌ها قبل برمی گردد.
او افزود: امام حسین (ع) با قیام خود نشان داد که در مقابله با استکبار و ظلم باید ایستادگی کرد و قیام حضرت در کربلا درس اسقامت به ما داد.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

رمز ماندگاری اربعین چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۶
بسیار عالی .ممنون
آخرین اخبار