لاریجانی مطرح کرد؛

چهار استان رکورددار دیابت در کشور/٣٠ درصد دیابتى‌ها دارو مصرف نمى کنند

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با بیان اینکه چهار استان رکوردار دیابت در کشور هستند، گفت: ۲۵ درصد نارسایى هاى کلیه به دلیل دیابت است.

چهار استان رکوردار دیابت در کشور/٣٠ درصد دیابتى‌ها دارو مصرف نمى کنندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاريجانى رئيس پژوهشگاه غدد و متابوليسم در نشست خبرى روز جهانى ديابت که امروز برگزار شد، با بيان اينكه در دنيا ٢٤٤ ميليون نفر به ديابت مبتلا هستند، گفت: ما در منطقه اى ساکن هستیم كه ٢٠ ميليون ديابتى در آن زندگى مى کنند.

وى ادامه داد: ١٥ درصد جمعيت ديابتى منطقه در ايران زندگى مى كنند كه آمار بيماران در مرحله پرى ديابت يا پيش ديابت امروز بيش از ديابتى هاست.

لاريجانى عنوان كرد: ١١.٥ درصد مردان و حدود ١٣ درصد زنان ايرانى به ديابت مبتلا هستد و به طور کلى ديابت در افراد بالاتر از ٢٥ سال شيوع درصدى دارد.

وى با اشاره شيوع بالاى ديابت در نيمى از سالمندان گفت: در سنين بالاى ٥٥ سال، ٥٠ درصد افراد ديابتى هستند يا به نوعى به اختلال تحمل گلوكز مبتلا هستند.

رئيس پژوهشگاه غدد و متابوليسم علوم پزشكى تهران با اشاره به شيوع چاقى به عنوان يكى از عوامل اصلى ابتلا به ديابت، گفت: در دنيا ١٢٤ ميليون كودک و ٦٧٠ ميليون بزرگسال چاق هستند.

حدود 4.5 درصد خانم‌ها در دوران بارداری دیابتی می‌شوند

وی عنوان کرد: 15 درصد هزینه نظام سلامت دنیا صرف دیابت می‌شود.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم‌ علوم پزشکی تهران با بیان اینکه حدود 4.5 درصد خانم‌ها در دوران بارداری دیابتی می‌شوند، عنوان کرد: این خانم‌ها در دوران بارداری برای اولین بار به دیابت مبتلا شده‌اند؛ روش هایی داریم که دیابت دوران بارداری را به کمک آنها بررسی کنیم و توصیه ما این است که کنترل دیابت در دوران بارداری دقیق باشد، در همین راستا مطالعه بزرگی در پژوهشگاه غدد علوم پزشکی انجام شده و راهنما‌های بالینی در این زمینه تدوین شده است.

لاریجانی با اشاره به همکاری وزارت بهداشت با وزارت ورزش و جوانان برای افزایش فعالیت فیزیکی ایرانیان عنوان کرد: این 2 وزارتخانه قرارداد‌هایی منعقد کرده اند تا مکان‌های ورزشی و دسترسی مردم به امکانات افزایش پیدا کند اما مهم این است که فرهنگ مردم را عوض کنیم و نقش رسانه‌ها از هر وزارتخانه‌ای در این زمینه بیشتر است.

وی با بیان اینکه 50 درصد ایرانی‌ها بیش از حد نیاز نمک مصرف می‌کنند، گفت: عمده نمک ایرانی‌ها از نان به دست می‌آید و اگر در این زمینه مراقبت کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

لاریجانی با اشاره به برخی تبلیغات در زمینه داروهای دیابت گفت: حقیقت این است که بین داروهای دیابت تفاوتی وجود ندارد و مهم این است که قند خون بیمار با این داروها کنترل شود.

لاریجانی عنوان کرد: دیابت‌ در کشورهای با درآمد متوسط شیوع بالا‌تری دارد و موضوع جدی این است که دیابت‌ به خصوص در سنین بالا به دلیل چاقی بروز می‌کند.

90 درصد ایرانی‌ها کم تحرک‌ هستند

وی با اشاره به شیوع چاقی در سنین مختلف‌، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که در کودکان و نوجوانان 8.6 دختران و 10 درصد پسران‌ و در بالغان‌ 33 درصد خانم‌ها و 20 درصد‌ آقایان ایرانی چاق هستند.

لاریجانی افزود: اگر روند چاقی در ایران به این شکل ادامه پیدا کند در سال 1404 یا 2025 که سال رکورد بروز بیماری‌های غیرواگیر‌ در دنیاست، در ایران 27.7 درصد مردان‌ و خانم‌ها حدود 40 درصد‌ چاق باشند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم‌ علوم پزشکی تهران، گفت: دیابت بیماری شایعی‌ است و عوامل متعددی منجر به ابتلا به آن می‌شوند 30 درصد ایرانی‌ها فشار خون بالا و 25 درصد‌ چربی خون بالا دارند‌.

لاریجانی با بیان اینکه 90 درصد ایرانی‌ها کم تحرک‌ هستند، عنوان کرد: اگر ملاک‌ فعالیت‌ فیزیکی را فعالیت به میزان یک ساعت در روز یا معادل‌ 10 هزار قدم در نظر بگیریم‌ 90 درصد ایرانی‌ها کم تحرک هستند و اگر با ملاک‌ ساده‌تر که فعالیت 150 دقیقه‌ای در هفته‌ معادل 600 متر است در نظر بگیریم‌ 57 درصد ایرانی‌ها فعالیت فیزیکی کمی دارند و این موضوع در خانم‌ها جدی‌تر از آقایان است.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم‌ علوم پزشکی تهران، گفت: ما به سازمان بهداشت جهانی متعهد شده‌ایم که شیوع دیابت و چاقی را در کشور مهار کنیم البته این کار نیاز به همکاری بین بخشی دستگاه‌های مختلف دارد.

لاریجانی با بیان اینکه در کشور دسترسی‌ بیماران به داروی دیابت و انسولین وضعیت مطلوبی دارد، گفت: 70 درصد جمعیت دیابتی ما به صورت مناسب از دارو استفاده می‌کنند اما 30 درصد آنها به دلیل آگاه نبودن در مورد عوارض‌ مصرف نکردن دارو از داروهای خوب استفاده نمی‌کنند‌‌.

نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ استفاده از دارو در بیماران دیابتی‌

وی به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ استفاده از دارو در بیماران دیابتی‌ اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در کنترل بیماری دیابت و آگاهی‌بخشی مردم دارند و باید تلاش کنیم تا فرهنگ مردم را در زمینه فعالیت، ورزش و مصرف دارو در بیماران دیابتی عوض کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه 70 درصد داروهای دیابت تولید داخل هستند، تصریح کرد: 27 درصد دیابتی‌ها کنترل خوبی روی بیماری خود ندارند و این موجب می‌شود که آسیب‌های جدی قطع عضوی ببینند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم‌ علوم پزشکی تهران با اشاره به استان‌های رکورددار‌ در شیوع دیابت، عنوان کرد: در مازندران، اصفهان، یزد و تهران شیوع دیابت بالاست، همچنین در استان هرمزگان‌ دیابت شیوع افزایش‌ یابنده‌ای دارد و این مؤید‌ جدی بودن دیابت‌ در کشور است در بین استان‌های کشور سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری‌ کمترین آمار دیابت‌ را به خود اختصاص داده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه دیابتی‌هایی که بیماری خود را کنترل نکنند ،چهار برابر بیشتر از سایر افراد دچار مشکلات قلبی – عروقی می‌شوند، افزود: افرادی که دیابت کنترل نشده دارند 60 تا 70 درصد مشکل عروقی پیدا می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم‌ علوم پزشکی تهران با بیان اینکه 25 درصد نارسایی‌های کلیه کشور به علت دیابت است، عنوان کرد: بیشترین میزان قطع پا در بیماران دیابتی است که دیابت خود را کنترل نکرده‌اند و 15 درصد مجبور به قطع عضو می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
طهمورث
۱۶:۵۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
قند خون ناشتای اینجانب حدود120 وقند دوساعت حدود160 بود. با کاهش وزن وپیاده روی روزانه حالا قند دوساعت بعد از غذای سرشار ازکربوهیدرات وبدون مصرف هرگونه دارو کمتر از 100 می باشد. تو رابه خدا به سلامت خود اهمیت دهید
Iran (Islamic Republic of)
نادر طوقی
۲۳:۴۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
من باداروی گیاهی حاضرم دیابت را ازاستان سیستان وبلوچستان جمع کنم
Iran (Islamic Republic of)
شهریار
۰۸:۰۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
سلام
جالبه 4 استان ثروتمند بیشترین دیابت را دارند و دو استان محروم کمترین دیابت را دارند، این موضوع نشاندهنده آن است که دیابت بیماری ثروتمندان است و به علت تغذیه غلط ( سرشار از گوشت و لبنیات و غذاهای فرآوری شده) به انواع بیماری های سیستم دفاعی بدن( قلبی، سرطان، ام اس، دیابت، کلیه، آلزایمر، پارکینسون، وووو) دچار می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
خوبه عالی
آخرین اخبار