سازمان ملل و اتحادیه اروپا تعدیل محاصره یمن را ناکافی خواندند

اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد اقدام ائتلاف متجاوز عربستان در کاهش ادعایی محاصره یمن را ناکافی توصیف کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد اعلام کردند اقدام ائتلاف متجاوز عربستان سعودی در کاهش محاصره همه جانبه کشور جنگ‌زده یمن برای ارسال و توزیع کمک‌های بشردوستانه در این کشور کافی نیست.

ائتلاف متجاوز کشور‌های عرب به سرکردگی عربستان سعودی در واکنش به اعتراض‌ها، فشار‌ها و هشدار‌های سازمان ملل متحد مبنی بر خطر وقوع قحطی در این کشور، چهارشنبه گذشته سرانجام بندر عدن را که تحت کنترل نیرو‌های دولت مستعفی یمن قرار دارد، باز کرد.

کریستوس استیلیانیدس کمیسر کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران اتحادیه اروپا از اعلام خبر ازسرگیری فعالیت‌ها در بندر عدن و بازگشایی گذرگاه مرزی ودیعه استقبال، اما تاکید کرد این اقدامات موثر، اما کافی نیست.

این مقام اروپایی تصریح کرد اتحادیه اروپا از کشور‌های عرب خواسته است ازسرگیری هر چه سریع‌تر پرواز‌های سازمان ملل متحد و فعالیت‌های بندر حدیده و الصلیف را تضمین کنند و برای تسهیل امدادرسانی به مناطق جنگ‌زده مرز‌های زمینی یمن را دوباره باز کنند.

سازمان ملل متحد نیز روز جمعه تعدیل محاصره یمن را موثر، اما ناکافی توصیف کرد و از این مسئله ابراز تاسف کرد که ارسال و توزیع کمک‌های بشردوستانه در این کشور همچنان با مشکلات و محدودیت‌های زیادی روبرو است.

راسل گیکی سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد تاکید کرد بازگشایی بندر یمن کفایت نمی‌کند. لازم است که هر چه زودتر محاصره تمام بنادر یمن به ویژه حدیده برداشته شود تا امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه و محموله‌های تجاری به این بندر فراهم شود. گیکی افزود هنوز هیچ کمک بشردوستانه‌ای از طریق عدن وارد یمن نشده است و بازگشایی گذرگاه مرزی الودیعه بر تسهیل عملیات امدادرسانی سازمان ملل متحد تأثیری نگذاشته است.  

بندر حدیده که در منطقه تحت کنترل انصار الله قرار دارد، کلید دسترسی به کمک‌های بشردوستانه است، زیرا این منطقه به اکثریت مناطقی که نیاز به کمک دارند بسیار نزدیک است. ائتلاف متجاوز کشور‌های عرب به سرکردگی عربستان دوشنبه پیش در پاسخ به موشکی که نیرو‌های انصار الله یمن به عربستان شلیک کرده بودند، مرز‌های یمن را بست. این ائتلاف دوشنبه پیش همه ورودی‌های هوایی دریایی یا زمینی بندر عدن را بست تا به گفته مسئولان این نیرو از ارسال سلاح به انصارالله یمن جلوگیری شود.

طبق اعلام سازمان ملل متحد، یمن با داشتن نزدیک به هفده میلیون نفر که به شدت نیازمند کمک‌های غذایی هستند و هفت میلیون نفر از آن‌ها در معرض خطر قحطی قرار دارند، نخستین بحران انسانی در جهان به شمار می‌آید.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار