باقرزاده کریمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

توقف روند نزولی آب دریاچه ارومیه و رسیدن به وضعیت احیا

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر تثبیت آب دریاچه ارومیه اتفاق نمی‌افتاد، اکنون شاهد خشکی دریاچه بودیم.

اگر تثبیت نبود دریاچه ارومیه به طور کامل خشک می شد/ آخرین تراز دریاچه ارومیه 18/1270 مترمکعب آب استمسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تثبیت و احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: منظور از دوران تثبیت، توقف روند نزولی آب دریاچه ارومیه و رسیدن به وضعیت احیا است.

وی افزود: اگر تثبیت دریاچه ارومیه اتفاق نمی‌افتاد، اکنون شاهد خشکی دریاچه بودیم.

باقرزاده کریمی در رابطه با اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه در سال های گذشته گفت: سازمان محیط زیست در سال‌های گذشته برای احیای دریاچه ارومیه اقداماتی را از قبیل رهاسازی آب از سدها انجام داده است و وزارت نیرو نیز بر این اقدامات نظارت داشت.

وی با بیان اینکه امسال به علت کمبود بارندگی و تبخیر زیاد وضعیت دریاچه خوب نیست، ادامه داد: آب دریاچه ارومیه از حد انتظار کمتر بود و وزارت نیرو برای حفظ آب موجود، احتیاط بیشتری کرد و مقدار آبی را که باید رهاسازی می‌کرد را رها نکرد، هرچند که ما از نظر کارهای اجرایی برای تثبیت دریاچه ارومیه بی نقص عمل نکردیم.

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سیاست دولت برای احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: سیاست دولت برای کنترل روند نزولی دریاچه ارومیه، رساندن آب به این دریاچه بود، به عنوان مثال تغییر کشت چغندر در اراضی اطراف دریاچه باعث شد تا حدود 500 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شود.

وی افزود: با تکمیل تونل زاب حدود 600 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه وارد می شود، اما برای رسیدن به وضعیت تثبیت دریاچه ارومیه باید این مراحل طی شود.

باقرزاده کریمی درباره اعتراض نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، گفت: با توجه به اعتراض نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نسبت به احداث 2 سد در بالا دست دریاچه ارومیه، دولت احداث این دو سد مذکور را متوقف کرد، اما باید توجه داشت که با ساخت این دو سد مقدار آب بیشتری به دریاچه وارد می‌شد. در نتیجه با توقف و جلوگیری از احداث سدهای نیمه کاره از سوی دولت و مجلس این موقعیت از دریاچه گرفته شد.

وی از کم کاری ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: سیاست ستاد احیای دریاچه ارومیه کاملا مشخص است، اما میزان تلاش‌ها برای رساندن آب به دریاچه کافی نبود و کم کاری‌هایی در مرحله اجرا صورت گرفته است.

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کمبود بودجه برای احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: اجرای پروژه احیای دریاچه ارومیه به علت عدم تخصیص بودجه، ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی و میزان مشارکت مردم به کندی انجام شد.

باقرزاده کریمی در رابطه با آخرین تراز آب دریاچه ارومیه گفت: با توجه به فرا رسیدن فصول سرد و کوتاهی روزها و تبخیر کمتر، تراز آب دریاچه ارومیه حدود 18/1270 مترمکعب است و امسال تنها 10 درصد آب به دریاچه ارومیه وارد شده است.

انتهای پیام/

روند نزولی آب دریاچه ارومیه متوقف شد 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۶
خدا به کشاورزای منطقه رحم کنه
آخرین اخبار