ثبت سالانه 2 هزار وقف در کشور

مدیرکل اسناد و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت:سالانه بیش از 2 هزار وقف با نیات روز در سطح کشور ثبت می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین اژدری مدیرکل اسناد و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در همایش یاوران وقف، وقف و رسانه گفت: پیش از سال 88 ، در سطح کشور سالیانه 200 وقف ثبت می شد اما اکنون سالیانه بیش از 2 هزار وقف با نیات روز در سطح کشور ثبت می شود.

وی افزود: اکنون بیش از 570 هزار موقوفه و رقبه در کشور دارای سند هستند و با تفاهم نامه ای که با سازمان ثبت اسناد و املاک برقرار شده، روند ثبت بسیار با سهولت انجام می شود.

وی افزود : در سال جاری بیش از یک هزار وقف جدید در سطح کشور به ثبت رسیده است .

حجت الاسلام والمسلمین اژدری با بیان اینکه باید نیات واقفین متناسب با نیاز روز جامعه باشد ،گفت: در گذشته ما در باره نیات واقفین اطلاع چندانی نداشتیم اما بعد از بازنگری در اسناد موقوفات، 700 نیت از نیات واقفین احصا شد.

وی ادامه داد: اکنون بیش از 180 هزار موقوفه و یک میلیون و 300 هزار رقبه در سطح کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل اسناد و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی به مردم درباره وقف و موقوفات، نقش بسیار مهمی دارند و باید در این راستا تلاش های بیشتری انجام دهند.

وی با بیان اینکه  8 هزار بقعه در کشور وجود دارد، افزود: 2هزار و 500 بقعه در کشور به عنوان پایگاه فرهنگی فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد موقوفات در کشور برای روضه خوانی و عزاداری ائمه اطهار است ،گفت: با توجه به اینکه وقف در این حوزه هم نیاز است اما هم اکنون با توجه به نیاز جامعه باید وقف هایی در حوزه مسکن و جهیزیه جوانان، ایجاد مراکز پیشگیری از بیماری ها به ثبت برسد.

وی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از مدارس کشور موقوفه هستند، گفت: اگر این تعداد موقوفه در کشور نبود چگونه باید دولت این تعداد مدرسه برای تحصیل دانش آموزان ایجاد می کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز در این همایش اظهارکرد: باید وقف های جدید متناسب با نیاز روز به ثبت برسد تا گره ای از مشکلات مردم و جوانان بازشود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی با بیان اینکه وقف در حوزه فرهنگی در اولویت قرار دارد، گفت: باید همچنان که غذای جسم تامین می شود غذای روح نیز تامین گردد بنابراین باید وقف هایی در حوزه فرهنگی به ثبت برسد.

وی با بیان اینکه یک درصد وقف های استان مربوط به امور قرآنی است، افزود : این مهم شایسته مردم نیست و باید ثبت وقف های جدیدی در حوزه امور قرآنی  و سبک زندگی قرآنی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نیز در این مراسم اظهارکرد: در استان ۶۰ درصد موقوفات در رابطه با عزاداری اهل بیت (ع) وقف شده و ۴۰ درصد نیز مربوط به دیگر نیات است.

حجت الاسلام سید جواد رئوف سید نژاد با بیان اینکه در برخی از موضوعات در استان وقف نداشته و یا خیلی کم داریم، ادامه داد: باید وقف های جدید در ارتباط با ازدواج و یا مسکن زوج های جوان و یا دارو درمان به ثبت برسند زیرا در این حوزه ها میزان وقف بسیار کمرنگ است.

وی با تاکید بر لزوم ثبت وقف های جدید متناسب با نیاز استان ، گفت: باید وقف های جدید در حوزه علمی و پزشکی به ثبت برسند و تبلیغ و ترویج شود.

گفتنی است : در این مراسم از ۵۰ واقف خیراندیش تقدیر شد.

انتهای پیام/آ

وجود 180 هزار موقوفه در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.