دبیر اجرایی ششمین کنگره انجمن راینولوژی ایران در جمع خبرنگاران:

۶۰ درصد تومور‌های قاعده جمجمه را تومور‌های هیپوفیز تشکیل می‌دهند

اکبری با بیان اینکه تومور‌های هیپوفیز شیوع بالایی دارد، گفت: ۶۰ درصد تومور‌های قاعده جمجمه را تومور‌های هیپوفیز تشکیل می‌دهند.

۶۰ درصد تومور‌های قاعده جمجمه را تومور‌های هیپوفیز تشکیل می‌دهندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نادر اکبری دیلمقانی متخصص گوش و حلق و بینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر اجرایی ششمین کنگره انجمن راینولوژی ایران در حاشیه ششمین کنگره بین‌المللی انجمن راینولوژی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تومورهای هیپوفیز در بین تومورهای قاعده جمجمه شیوع بالایی دارد، به طوری که بیش از 60 درصد تومورهای قاعده جمجمه را تومورهای هیپوفیز تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: خوشبختانه در کشور ما اعمال جراحی هیپوفیز با کیفیت بسیار خوب و تعداد زیاد انجام می‌شود. پس از اعمال جراحی هیپوفیز در بسیاری از موارد ما دچار نشت مایع مغزی_نخاعی می‌شویم یا پرده‌های مغز دچار بیرون‌زدگی می‌شوند که در این صورت حتما باید ترمیم صورت بگیرد. ترمیم این عارضه بسیار مشکل است و تکنیک‌های مختلفی تابه حال گزارش شده است، اما اکنون یک تکنیک جدید، کارآمد و آسان برای آن مطرح کردیم.

استفاده از کوترهای دوقطبی برای شکل دادن به پرده‌های مغز

متخصص گوش و حلق و بینی افزود: تکنیکی که ما امروزه برای درمان این عارضه به آن دست پیدا کردیم، در هیچ نقطه دنیا تاکنون به کار نرفته است. به کمک این تکنیک ما می‌توانیم عمل ترمیمی که در حالت عادی حدود 75 دقیقه طول می‌کشد، در عرض 10 تا نهایت 15 دقیقه با کیفیت خیلی خوب انجام بدهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: ما انتظار داریم پس از اینکه مراحل مقاله این تکنیک کامل شود، بتوانیم آن را برای کشورمان ثبت کنیم. این تکنیک در کنگره جراحی هیپوفیز و قاعده جمجمه سال گذشته که در دانشگاه شهید بهشتی با حضور 250 متخصص جراحی اعصاب برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت و درباره عوارض و نکات مثبت و منفی آن صحبت شد.

دبیر اجرایی ششمین کنگره انجمن راینولوژی ایران تصریح کرد: در این تکنیک ما با استفاده از کوترهای بای پلار (دوقطبی) می‌توانیم به پرده‌های مغز بدون وارد شدن آسیب شکل بدهیم. سپس این پرده را داخل استخوان قرار می‌دهیم و روی آن را به کمک چربی ترمیم می‌کنیم.

اکبری دیلمقانی گفت: تومورهای هیپوفیز اغلب خوش‌خیم هستند و به 2 دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از این دسته‌ها تومورهایی هستند که دچار عملکرد هستند و هورمون ترشح می‌کنند، بنابراین فرد دچار عوارض ناشی از ترشح هورمون‌ها می‌شود و در این صورت به پزشک مراجعه می‌کند. تومورهای دسته دوم را تومورهایی تشکیل می‌دهند که فقط بزرگ می‌شوند و فشار ایجاد می‌کنند.

وی عنوان کرد: از جمله تومورهای دسته اول می‌توان به تومورهایی که سبب ایجاد آکرومگالی (بزرگ شدن غیرعادی اندام‌ها) یا ژیگانتیسم (غول‌پیکری) می‌شوند، اشاره کرد. همچنین تومورهایی که پرولاکتین ترشح می‌کنند و قوه جنسی را از بین می‌برند و سبب ترشح شیر از سینه زنان و مردان می‌شود نیز از تومورهای دسته اول هستند. برخی از تومورها نیز هورمون‌های کورتیکواستروئیدی را افزایش می‌دهند و سبب بروز بیماری خطرناک کوشینگ در بدن می‌شوند که این تومورها نیز جزو تومورهای دسته اول هستند.

اکبری دیلمقانی یادآور شد: برخی از تومورهایی که عملکرد ندارند نیز موجب بروز عوارضی همچون نابینایی، کاهش بینایی هر 2 چشم یا سردرد می‌شوند که این تومورها به روش آندوسکوپی در حال حاضر با همکاری متخصص گوش و حلق و بینی و جراح اعصاب درمان می‌شود. در حال حاضر این اعمال جراحی با کیفیت بسیار خوب در کشور ما انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار