حجت الاسلام محمدیان مطرح کرد؛

لزوم ساماندهی علوم انسانی برای پیشرفت کشور

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: علوم انسانی‌ برای پیشرفت‌ کشور باید ساماندهی شود و بسیج باعث‌ هم‌افزایی بین نیروها است.

خبر آقای جنیدی/////////لزوم ساماندهی علوم انسانی برای اقتدار و پیشرفت بیشتر کشور / بسیجی حلقه اتصال و هم‌افزایی نیرو‌های مختلفبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام محمدیان‌ رئیس‌ نهاد نمایندگی رهبری‌ در دانشگاه‌ها عصر امروز در مراسم‌ دومین همایش جهادگران‌ علم و فناوری که در دانشگاه امیرکبیر‌ برگزار شد، اظهار کرد: همیشه نیروی‌ پیشران‌ می‌تواند همه نیروها را در کنار هم قرار دهد و این کار باعث‌ هم‌افزایی‌ شود، بسیج و فرهنگ بسیجی که یادگار‌ پیر خردمند و امام راحل‌ (ره)‌ است در جامعه امروزی نقش همان نیروی پیشران‌ را دارد.

وی بیان کرد: اگر فرهنگ بسیجی که یادگار‌ امام راحل‌ است نبود قطعاً انقلاب‌ نمی‌توانست به کارش ادامه‌ دهد، خوشبختانه امروزه‌ شهد شیرین‌ انقلاب‌ اسلامی کام همه مسلمانان‌ جهان را شیرین کرده است که علت اصلی این پیروزی همان نیروی بسیج است‌، پیروزی در مدت 30 ماه مقابل جریان تکفیر‌ی دا‌عش در عراق  به دلیل‌ ایجاد فرهنگ بسیجی در بین نیروهای‌ عراقی است‌.

محمدیان‌ با اشاره به اینکه همه ابعاد بسیج در یک جلسه و یا زمان خاصی جای نمی‌گیرد، ادامه داد: علم و فناوری جزء اولویت‌های اصلی کشور است و این موضوع جایگاه‌ ویژه‌ای دارد و نیاز به فناوری‌های روز‌، مسئله‌ بسیار مهمی است تا ما بتوانیم‌ در مرز‌های علم و دانش حرکت کنیم و  خوشبختانه همگی به این مسئله اذعان‌ داریم‌.

وی با بیان اینکه اگر در بحث‌ تکنولوژی‌ به اوج برسیم و نتوانیم علوم انسانی را ساماندهی‌ کنیم‌ با مشکل مواجه می‌شویم و پیروزی‌ها تحت تأثیر این مسئله‌ قرار می‌گیرد، افزود: ساماندهی بحث‌ علوم انسانی‌ یکی از مسائل‌ مهم‌ امروز‌ است. ما باید طلبکار‌ فرهنگ غربی باشیم‌ زیرا آنها علم را اینگونه‌ ساماندهی‌ کرده‌اند. فرهنگ غربی در طول 2 جنگ جهانی اول و دوم به اندازه کل تاریخ بشریت‌ باعث کشته شدن افراد، تحقیر بشر‌ محرومیت از امکانات شده است.

وی با بیان اینکه‌ محاصره انسان‌ها در یمن در دنیا انعکاس‌ پیدا نمی‌کند اما کشته شدن چند نفر در آمریکا‌ غوغایی را در دنیا ایجاد می‌کند، افزود: متأسفانه غربی‌ها بشریت‌ را درجه‌بندی‌ می‌کنند. کشوری که دارای زرادخانه‌های بزرگ هسته‌ای است‌ و کشورهایی را که در مسیر دستیابی‌ به توانمندی‌ هسته‌‌ای هستند را متهم‌ کرده‌ است و باعث‌ نهادینه‌ کردن ظلم‌ و تبعیض‌ در دنیا شده‌ است‌.

طلبکار فرهنگ غربی هستیم

محمد‌یان عنوان کرد: ما طلبکار فرهنگ غربی هستیم زیرا آنها انسانیت‌ را فدای نفسانیت‌ خودشان کرده و انسانیت‌ را ذبح‌ کرده‌اند‌ و ما به دنبال‌ علمی‌ هستیم‌ که انسانیت‌ را تربیت‌ کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشورمان در بخش‌های مختلف شاهد پیشرفت‌های علمی بودیم‌ اما در بحث‌ امور انسانی دچار عقب‌ماندگی هستیم‌، تأکید کرد: جوانان مستعد ‌ما در مسیر‌ علمی دارای اختراعات فراوانی‌ هستند اما به دلیل استقبال نشدن از تولیدشان در کشور همیشه‌ می‌نالند‌ معتقدم ضعف در مدیریت که یکی از علت‌های بروز این مشکل است زیرا ما نتوانسته‌ایم پیام انقلاب را به مدیران میانی‌ برسانیم‌.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور مشکل مدیریتی داریم و این حوزه یکی از شاخه‌‌های علوم انسانی است ادامه داد: در طول 4 دهه تمام دولت‌هایی که سر کار آمده‌اند به قدری کارشان سنگین بوده که تنها توانسته خودشان را اداره کنند و به نظرم ما مشکل علوم انسانی ، سیاسی و حتی هنر و ادبیات در کشور داریم و این بخش‌ها بدون حضور فرهنگ و نگاه بسیجی حل نمی‌شود.

ضرورت ورود بسیج به عرصه علوم انسانی

محمد‌یان عنوان کرد: از بسیج انتظار می‌رود تا در عرصه علوم انسانی ورود پیدا کند و با جایگاه توحیدی و محمدی‌اش بتواند علوم اجتماعی،‌ سیاسی و حتی مدیریت را سامان بدهد که در این زمان ما نیازمند فکر‌های توانمند هستیم.

وی با بیان اینکه علوم انسانی یکی از مسائل مهم در جامعه اسلامی محسوب می‌شود ، ادامه داد: ما در کشور نیروهای فراوانی داریم که به نظام عشق می‌ورزند و قلبشان برای این نظام می‌تپد و این مسئله در تشییع جنازه شهید حججی‌ در شهرهای مختلف کشور به خوبی نمایان شده است.

محمد‌یان با اشاره به اینکه ما نیازمند ایجاد یک حلقه اتصال و شبکه سازی در کشور هستیم افزود: شبکه‌سازی و هم‌افزایی یکی از نیازهای جدی کشور است نیروهای بسیجی می‌توانند این مسئله را به خوبی حل کنند و به نظرم نیروهای بسیجی باید بتوانند با دورترین دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنند تا کارهای تکراری در کشور کم شود.

وی یادآور شد: به نظرم بسیج حلقه اتصال میان گروه‌های مختلف است و می‌ـواند باعث ایجاد شبکه و هم افزایی شود.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار