آفت سوسک بلوط خوار به جان درختان بلوط افتاد

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد گفت: 120 هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد در خطر نابودی سوسک بلوط خوار قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های مهم زاگرس نشین است که بیش از 900 درصد از پوشش جنگلی آن را درختان بلوط تشکیل داده، متاسفانه این نعمت خدادادی طی سالیان اخیرتحت تاثیر عوامل انسانی، طبیعی و تغییرات اقلیمی دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته و بخش های زیادی از آن در اثر این عوامل از بین رفته است.

سریال تکراری آتش سوزی ها و دخالت عوامل انسانی برای این درختان کم بود، آفتی به نام سوسک بلوط خوار نیز اضافه شد تا پازل عوامل نابودی این میراث کهن تکمیل شود.

جواد رحیمیان رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد با بیان اینکه آفت سوسک بلوط خوار در 120 هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد ریشه کرده گفت: کوچک شدن برگ ها، مجنون شدن درخت و خروج شیرابه از سوراخ های ایجاد شده در درخت و در نتیجه خشک شدن کامل درخت از علائم این آفت خطرناک محسوب می شود.

گودرز باقری فر معاون فنی اداره کل منابع طیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: از مجموع 840 هزار هکتار از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد 90 درصد آن را درختان بلوط تشکیل می دهد که آفت سوسک بلوط خوار حدود 10 هزار هکتار از این جنگل ها را به طور کامل خشک کرده است.

به گفته وی خشکسالی و کم بارشی در سنوات گذشته مهم ترین عوامل ایجاد آفت سوسک بلوط خوار در درختان بلوط بوده است.

حال باتوجه به ارزش اکولوژیک درختان بلوط و نقش محوری این موهبت خدادادی در زندگی مردم استان باید این وضعیت اضطراری و نامطلوب درختان بلوط کهگیلویه وبویراحمد دیده شود و اقدامات پیشگیرانه در دستورکارقرار گیرد تا از نابودی و خشک شدن سایر درختان جلوگیری شود.

باقری افزود: 100 میلیارد ریال اعتبار برای پیشگیری و مقابله با این آفت خطرناک زیست محیطی مورد نیاز است.

 

انتهای پیام/ش

نابودی درختان بلوط با آفت سوسک بلوط خوار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.