کوچ پاییزی عشایر دامدار ایلام به مناطق قشلاقی

مدیرکل امور عشایری ایلام از کوچ پاییزی عشایر به مناطق قشلاقی خبر داد.

 کوچ پاییزی عشایر به مناطق قشلاقیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام;علی سلیمی  اظهار کرد: 40 درصد از جمعیت عشایر دامدار ایلام که از اواخر ماه گذشته مراتع ییلاقی شهرستان های ایلام، ایوان ، سیروان، آبدانان، ملکشاهی و بدره را بسوی دشت های گرم جنوب استان ترک کردند متناسب با شرایط اب وهوایی این روزها را در مناطق میانبند در حد فاصل  مناطق گرمسیر و سردسیر سپری می کنند.


وی با بیان اینکه کوچ قشلاقی عشایر تا اواخر آذر ماه ادامه دارد، افزود: عشایر دامپرور استان به روال سالیان دراز گذشته دام های را در ماه های سرد سال در کانون های گرمسیری کولگ، چنگوله و دشت مهران، میمک، فکه، سه راهی کاشی پور تعلیف می کنند.


سلیمی گفت: معمولا با آغاز فصل سرما عشایر به تدریج شروع به کوچ از نقاط سردسیر به گرمسیر می کنند که امسال با صلاحدید مسئولان استان با توجه به تردد زائران اربعین از عشایر استان خواسته شد که کوچ قشلاقی خودرا به بعد از 27 آبان ماه موکول کنند.


مدیرکل امور عشایری ایلام یادآور شد: طبق آئین نامه ساماندهی جامعه عشایر برای تامین امنیت عشایر و ایل راه ها با نیروی انتظامی، پلیس راه، راهداری، علوم پزشکی، هلال احمر، بسیج و راه وشهرسازی استان ایلام هماهنگی های شده است.


وی تاکید کرد: با توجه به فصل سرما و بارش نزولات جوی از عشایر خواسته شده در طول مسیر کوچ خود از اتراق در ارتفاع یا حاشیه رودخانه ها اجتناب کنند و هشدارهای هواشناسی در خصوص ناملایمات جوی از طریق پیامک یا حضور مسئولان امورعشایری شهرستان ها در محل اسکان عشایر به انها ابلاغ می شود.


سلیمی با بیان اینکه در استان ایلام 2 هزار و 200 کیلومتر ایل راه وجود دارد، گفت: همه این راه های عشایری قبل از آغاز کوچ عشایر مرمت و بازسازی شده اند تا خللی در روند کوچ عشایر ایجاد نشود.


انتهای پیام/ع 

کوچ پاییزی عشایر ایلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.