آبشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران 100 درصد بارش ها را برداشت می کند/ تالاب های خزر به علت سدسازی آسیب دیده است

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: برداشت های آبی در کشور بیشتر از دریافت آن است که این بحران در مدیریت آب و محیط زیست است.

ایران 100 درصد بارش ها را برداشت می کند/ تالاب های خزر به علت سدسازی آسیب دیده استابوالفضل آبشت مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تالاب و حوضه های آبریز در کشور اظهار داشت: معمولا تالاب ها در انتهای حوزه آبریز قرار دارند و سدها بیشتر در کنار آبریزها ساخته می شوند به همین دلیل طبیعتا آب کمتری به تالاب ها و طبیعت می رسد.

وی با بیان اینکه تالاب های  خزر با ساخت سد دچار مشکل شده اند، افزود:در منطقه خزری به نسبت مناطق دیگر کشور به علت بارش های منظم سدها پر آب تر هستند.

وی ادامه داد: سالانه در منطقه خزر حدود یک متر بارندگی را شاهد هستیم که در این منطقه از کشور نسبت به سایر مناطق می توانیم مدیریت درست تر و همچنین برنامه ریزی برای منابع آبی داشته باشیم.

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: به علت استفاده زیاد ازمنابع آبی در شمال کشور به طبیعت و محیط زیست آسیب رسیده است.

وی با بیان اینکه منابع آبی در کل کشور بیش از حد استاندارد جهانی مصرف می شود، افزود:آب مصرفی کشور 2 برابر کل جهان است.

آبشت با بیان اینکه 40 درصد آبها در جهان تجدید پذیر هستند،ادامه داد:در کشور ایران 100درصد بارش ها را برداشت می کنیم یعنی برداشت های آبی کشور بیشتر از دریافت آن است که این بحران در مدیریت آب و محیط زیست است.

وی افزود:اگر تالاب ها را ازدست بدهیم تنوع زیستی از بین می رود چرا که به هم مرتبط هستند بنابراین موضوع بحران منابع آبی و مدیریت آب در تمام حوضه های آبی دیده می شود.

وی با بیان اینکه تالاب ها همیشه مانند یک زنگ خطر عمل می کند، گفت:اگر تالابی خشک و بی آب باشد به معنی مدیریت اشتباه در حوضه آبریز آن است .

آبشت گفت: در سال های اخیر به موضوع مدیریت آبریز تالاب ها بسیار پرداخته ایم و اولویت محیط زیست و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز مساله آب است.

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: معاونت محیط زیست طبیعی یک مجموعه مستقلی به نام مدیریت اکوسیستم های رودخانه ای و تالابی کشور دارد چرا که موضوع مدیریت آبی بسیار مهم است.

انتهای پیام/

آب مصرفی کشور 2 برابر  جهان است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار