مسئله قسمت در ازدواج چه اندازه صحت دارد؟

آن چه بین مردم معروف است، قسمت به معنای عدم تأثیر فرد در سرنوشت خود و تعیین همسر از قبل می ‏باشد و سلب اختیار از انسان، که از نظر اسلام مردود است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آن چه بین مردم معروف است، قسمت به معنای عدم تأثیر فرد در سرنوشت خود و تعیین همسر از قبل می ‏باشد و سلب اختیار از انسان، که از نظر اسلام مردود است، چون خداوند به آدمی، اختیار و اراده داده است و در همه امور از جمله ازدواج، حق انتخاب و گزینش محفوظ می ‏باشد. شاهد روایات زیادی است که همگان را به دقت در انتخاب همسر فراخوانده و ضوابطی را در این امر منظور داشته‏ اند.

امام صادق (ع) می ‏فرماید: "زن همچون گردنبدی است که شخص آن را بر گردن خود آویزان می‏ کند، پس بنگر چه چیزی را بر گردن آویخته‏ ای! ". (۱)
از رسول اکرم (ص) نقل شده: "فردی مناسب برای ازدواج را در نظر بگیرید و انتخاب کنید، زیرا زنانتان فرزندانی شبیه خواهران و برادران خود متولد می‏ کنند". (۲) اگر انسان در انتخاب همسر نقشی نداشته باشد، این روایات معنی ندارد.
ازدواج مانند امور دیگر، در قلمرو علم الهی است، یعنی خداوند می ‏داند فلان شخص با چه کسی ازدواج خواهد کرد، ولی علم پرودگار اختیار را از او نمی‏ گیرد، زیرا علم الهی به عمل اختیاری انسان تعلق گرفته است.
پی نوشت:

۱ - میزان ‏الحکمة، ج. ۲، ص. ۱۱۸۲.
۲ - همان، ص. ۱۱۸۳

منبع:انوار طاها

انتهای پیام/

بررسی مسئله قسمت در ازدواج

برچسب ها: ازدواج ، قسمت ، همسر ، سرنوشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
مطلبی که عنوان کردید در مورد انتخاب زن هست....
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین
آخرین اخبار