مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به وجود باغ های سیب در سراسر این استان گفت : حدود 50 درصد باغ های سیب استان سمنان در شاهرود قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مهدی قرائیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ۵۰ درصد باغ‌های سیب این استان در شاهرود است گفت: حدود ۴۰ درصد باغات سیب در شهرستان های دامغان و سمنان و مابقی در دیگر شهرستان ها قرار دارد. 

 

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان حمایت های ویژه ای برای توسعه سیب در استان دارد گفت : تکثیر و تولید ارقام متنوع سیب بر روی پایه های رویشی به صورت استاندارد و تحت نظر کمیته فنی نهال استان از جمله این حمایت ها است.


قرائیان اضافه کرد: پرداخت یارانه نهال از دیگر مشوق های این سازمان برای توسعه باغ سیب در استان سمنان است.


وی تصریح کرد: پرداخت کمک هزینه اصلاح و بهسازی و تغذیه باغ های سیب از محل تسهیلات کمک های فنی و اعتباری به بهره برداران این بخش انجام می شود.


ضرورت اجرای سیستم های نوین آبیاری در باغات استان سمنان


وی با اشاره به ضرورت اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغات استان سمنان گفت : در راستای مدیریت بهینه مصرف آب پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض اصلاح سیستم های آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار در باغ های سیب به بهره برداران صورت می گیرد.


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توسعه باغات سیب استان سمنان در دستور کار فعالیت های این مدیریت قرار دارد افزود: در این راستا مطالعه بر روی اراضی شیب دار برای شناخت پتانسیل توسعه محصول و واگذاری این اراضی به بهره برداران در حال انجام است.


گفتنی است ، سیب جزء گیاهان مناطق معتدله سرد است که تولید آن در ایران هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تغذیه بسیار مهم است، ایران در سال 95 رتبه نهم صادرات سیب درختی را در دنیا به خود اختصاص داده است.


در استان سمنان نیز انواع مختلف سیب تولید شده و سیب زرد، قرمز و گلاب از سوی باغداران این استان تولید می شود.

 

انتهای پیام / ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.