باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

باغ‌های مرکبات تحت استرس مهمان ناخوانده ۴ میلی متری

مگس مدیترانه‌ای از سال ۶۱ در باغ‌های مازندران مشاهده شد و از سال ۸۵ دوباره با ورودش باغداران را جان به لب کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حشره ۴ میلی متری، با خسارتی میلیاردی، میهمان ناخوانده آفریقایی که ۵۰ سال قبل وارد کشور شد و بر سفره باغ‌های مازندران، فارس، کرمانشاه، گلستان، گیلان و زنجان جا خوش کرده است.

در بین آفات مرکبات، مگس میوه دارای اهمیت زیادی است و این آفت هزار گونه محصولات کشاورزی که در بین آن‌ها بیش از همه به هلو، زردآلو، گلابی، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می‌کند.

این آفت به دلیل تعدد میزبان و پتانسیل خسارت زایی بالا در صورت مدیریت نشدن می‌تواند تا ۹۰ درصد محصول را از بین ببرد و خسارت جبران ناپذیری را وارد کند.

باغ‌های مرکبات تحت استرس مهمان ناخوانده ۴ میلی متری

نحوه خسارت آفت مگس مدیترانه‌ای به باغ‌های مرکبات

کارشناسان حوزه کشاورزی مازندران اعلام کردند نحوه خسارت آفت تغییر رنگ در محل تخم ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه کرم یا لارو آفت و ریزش شدید و نابجای میوه است.

مگس مدیترانه‌ای ۶ تا ۸ ماه زندگی می‌کند و خواب هم نگار ندارد، فقط تخم می‌گذارد روی میوه‌ها و‌تر و خشک را با هم می‌سوزاند.

باغ‌های مرکبات تحت استرس مهمان ناخوانده ۴ میلی متری

کارشناسان حوزه کشاورزی مازندران اعلام کردند: این آفت ۵ تا ۶ نسل و گاهی تا ۱۲ نسل روی میوه باقی می‌ماند و نحوه ماندگاری آن به درون خاک رفتن و دوباره سر در آوردن است.

جلوگیری از نقل و انتقال میوه‌های آلوده به دیگر مناطق جهت رعایت مقررات و قوانین قرنطینه گیاهی، صادرات میوه از باغات غیر آلوده و تحت شرایط خاص و استاندارد‌های تعریف شده و انجام مبارزه زراعی به منظور از بین بردن شفیره آفت و کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد از راهکار‌های کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت است.

باغ‌های مرکبات تحت استرس مهمان ناخوانده ۴ میلی متری

ردیابی مگس مدیترانه در باغ‌های مرکبات

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های مازندران امسال هم برای پیشگیری و کاهش خسارت احتمالی آفت مگس مدیترانه‌ای به سراغ باغداران رفتند. وشیوه‌های مقابله با این مهمان ناخوانده آفریقایی را آموزش می‌دهند.

سید شبر موسوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود از ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در هفت هزار هکتار از باغ‌های شهرستان میاندورود خبرداد.

وی گفت: مگس ماده در پوست میوه تخم‌ریزی و لارو از گوشت میوه تغذیه می‌کند که در اثر لارو یک نوع لهیدگی و تغییر رنگ در میوه مشاهده می‌شود.

احمد صادقی مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد نیز از ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۳۸۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان خبر داد.

فرهادی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ساری گفت: مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای و محلول پاشی در باغات ساری هر هفت روز یک بار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای ردیابی مگس هر ۱۰ درخت یک عدد کارت زرد لازم است، افزود: تله‌های فرمونی برای ردیابی به کار می‌روند و بهترین تله، مکفیل است که داخل آن فرمون و چسب قرار داشته و یا داخل آن مایع سراتراپ یا پروتئین هیدرولیزات مسموم اضافه می‌شود و آن را در ارتفاع ۱ تا ۱.۵ متری درخت نصب می‌کنند.

فرهادی گفت: در صورت آلوده بودن باغ به مگس میوه مدیترانه‌ای، درختان ضلع جنوبی را یک در میان به صورت ۳۰ لیتر پروتئین با ۲ لیتر مالاتیون و یک هزار لیتر آب باید طعمه پاشی کرد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ساری افزود: ارتفاع محلول پاشی یک تا ۱.۵ متری تاج درخت است که در صورت تراکم آفت، هر هفت تا ۱۰ روز یک بار تکرار می‌شود.

باغ‌های مرکبات تحت استرس مهمان ناخوانده ۴ میلی متری

چگونگی مقابله با خسارت مگس میوه از زبان باغداران

مگس میوه مدیترانه ای، آفتی پلی فاژ است که روی میوه‌های مختلف مانند انجیر، گلابی، سیاه ریشه، هلو، شلیل، خرمالو و آلو، نارنگی ژاپنی، نارنگی محلی و پرتقال تامسون خسارت وارد می‌کند.

حاج محمدعلی باغدار روستای ماکران شهرستان میاندورود در حین چیدن پرتقال خوش و آب و رنگ شمال و مرتب کردن در جعبه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: امسال هم بر روی تعدادی از درختان پرتقال مگس مدیترانه‌ای را مشاهده کرده ام.

او می‌گوید: هرسال از دو هزار متر باغ ام حدود ۵۰ تا ۸۰ کیلوگرم از میوه پرتقال از روی درخت جمع‌آوری و در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک معدوم کنم.

باغ‌های مرکبات تحت استرس مهمان ناخوانده ۴ میلی متری

سید محمود یکی از باغداران روستای پنبه چوله ساری نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت و ریزش شدید میوه از علائم خسارت این آفت است.

باغ‌های مرکبات تحت استرس مهمان ناخوانده ۴ میلی متری

وارد شدن خسارت جدی به باغداران در صورت کنترل نکردن به موقع آفت

استفاده از روش‌های غیر شیمیایی و مبارزه تلفیقی با آفت از مهمترین سیاست‌های جهاد کشاورزی در تولید محصول سالم است و اگر کشاورزان در زمان مناسب مبارزه زراعی، بیولوژیک و مکانیکی را علیه آفات انجام دهند، جمعیت آفت کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشاورزان و باغداران سموم مجاز را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند، گفت: سمومی که به کشور وارد می‌شود در آزمایشگاه‌ها بررسی می‌شوند و در صورت تأیید آزمایشگاه وارد بازار می‌شوند.

وی افزود: ابزار‌های ردیابی مگس میوه شامل کارت زرد، استفاده از تله‌های فرمونی و تله‌های طعمه‌ای مانند سراتراپ و پروتئین هیدرولیزات است.

زاغی گفت: جمع آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت زده در پای درختان در عمق ۵۰ تا ۷۰ سانتی متری خاک و یا قرار دادن در کیسه‌های پلاستیکی به مدت ۳۰ تا ۴۵ روز است.

محمدجواد یکی از باغداران بابلی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: امسال با آن که محصول زیادی روی درختان مرکبات دارم، اما میوه‌های که بر اثر آفت مگس مدیترانه‌ای خراب شدند ، زیر درختان خودنمایی میکنه.

باغ‌های مرکبات تحت استرس مهمان ناخوانده ۴ میلی متری

مبارزه زمستانه آفات مرکبات از اسفندماه

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بهترین زمان برای مبارزه زمستانه مرکبات ۱۰ اسفند به مدت ۳ هفته است که باغداران باید قبل از اقدام به مبارزه با آفات و بیماری‌های رایج در باغ‌ها برای انجام مشاوره و دریافت نسخه گیاه پزشکی با ارائه نمونه از باغ به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه و سموم را طبق نسخه از فروشگاه‌های مجاز و معتبر با اخذ فاکتور خریداری کنند.

وی افزود: به باغداران توصیه می‌شود روغن‌پاشی را با استفاده از روغن امولسیون‌شونده به میزان ۱۰ تا ۱۲ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای حفظ محیط زیست، حمایت از دشمنان طبیعی آفت و حشرات گرده‌افشان مبارزه زمستانه حشره‌کش انجام نشود، گفت: روغن‌پاشی ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از اطمینان از عدم بارندگی انجام شود.

خداحافظی با آفت ۴ میلی متری در باغ‌های مرکبات

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سالانه در ۴۶ هزار و ۱۸۳ هکتار از باغات استان ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای انجام می‌شود، گفت: برای کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای سالانه بیش از هزار و ۵۰۰ عدد تله نصب می‌شود.

وی افزود: باغداران میوه‌های آلوده و مشکوک به مگس میوه مدیترانه را که در زیر درختان انباشته است، در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک دفن کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراترپ یا تله فرمونی باید برای شکار انبوه و طعمه پاشی با پروتئین هیدرولیزات به همراه حشره کش مالاتیون برای جلوگیری و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

باغ‌های مرکبات تحت استرس مهمان ناخوانده ۴ میلی متری

راهکارهای جلوگیری از خسارت آفت ۴ میلی متری آفریقایی

تسریع در برداشت میوه‌های رسیده به منظور فرار از خسارت آفت، برداشت همه میوه‌های رسیده قبل از پایان فصل سرما به منظور حذف میزبان واسط برای سال آینده، اطلاع رسانی و آموزش گسترده با مشارکت همه دستگاه‌ها و بخش‌های اجرایی ذیربط درون و برون سازمانی برای کارشناسان و بهره برداران جهت اجرایی کردن دستورالعمل ردیابی و مبارزه در زمان مناسب از دیگر راهکار‌های جلوگیری از خسارت آفت است.

استان مازندران با ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات و تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول، رتبه نخست کشور را دارد.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار