عضو هیأت مدیره جامعه معلولان اصفهان

حقوق شهروندی یک الزام است و خواهش و التماس نیست

عضو هیأت مدیره جامعه معلولان اصفهان گفت: از رعایت حقوق شهروندی معلولان رضایت وجود ندارد چرا که همه ما خیلی قشنگ حرف می‌زنیم اما مهم اجرای آن است البته در سال‌های اخیر یک سری حرکت‌هایی مانند مناسب‌سازی خیابان‌ها برای معلولان اتفاق افتاده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مرضیه سادات معتمدی  با اشاره به روز جهانی معلولان اظهار کرد: انجمن جامعه معلولان در نظر دارد در جهت ارتقای سطح روحیه افرادی که دچار معلولیت‌های جسمی و حرکتی هستند و پیگیری موضوعات فرهنگی و حقوق شهروندی معلولان تلاش کند.

وی با بیان این که هزار نفر در جامعه معلولان تشکیل پرونده دادند، بیان کرد: آمار دقیق معلولان در اختیار بهزیستی است اما از هزار نفر عضو جامعه معلولان، حدود 300 نفر فعال هستند برخی از معلولان نیز هستند که در جایی ثبت نشده‌اند چرا که وسیله رفت و آمد ندارند تا در جامعه این افراد دیده شوند.

عضو هیأت مدیره جامعه معلولان اصفهان در خصوص رعایت حقوق معلولان در جامعه، عنوان کرد: در هر شهر و روستایی افراد یک سری حقوق شهروندی دارند که دولت موظف است این حقوق را رعایت کند اما در حقوق شهروندی معلولان که 5 درصد مردم را تشکیل می‌دهند باید با خواهش و التماس از دولت بخواهیم تا این حقوق شهروندی معلولان رعایت شود.

وی با بیان این که حقوق شهروندی یک الزام است و خواهش و التماس نیست، تصریح کرد: از رعایت حقوق شهروندی معلولان رضایت وجود ندارد چرا که همه ما خیلی قشنگ حرف می‌زنیم اما مهم اجرای آن است البته در سال‌های اخیر یک سری حرکت‌هایی مانند مناسب‌سازی خیابان‌ها برای معلولان اتفاق افتاده است.

معتمدی ادامه داد: همان‌طور که یک خانه حتماً باید سقف داشته باشد و این یک الزام است و بدون سقف، خانه کامل نیست در خصوص حقوق شهروندی نیز باید گفت که این حقوق تدوین می‌شود اما مسؤولان و مدیران از حقوق شهروندی معلولان آگاهی ندارند و ما برای پیگیری آن‌ها مجبور به خواهش و التماس می‌شویم.

وی با اشاره به لایحه حقوقی حمایت از معلولان، مطرح کرد: این لایحه یک درد است چرا که این لایحه در مجلس تصویب شده است و تصویب شدن یک لایحه یعنی لازم الاجرا شدن آن، اما تا امروز اجرا نشده البته خبرهایی از آغاز اجرای آن شنیده می‌شود.

عضو هیأت مدیره جامعه معلولان اصفهان در خصوص مفاد این لایحه، خاطرنشان کرد: یکی از مفاد این لایحه اشتغال 3 درصدی معلولان است و خیلی از دستگاه‌ها، اشتغال معلولان را دست و پا گیر می‌دانند در حالی که چنین نیست و کسی که در آزمون علمی نمره قبولی را کسب کرده است به بهانه معلولیت به راحتی او را رد می‌کنند.

وی افزود: مشاور استاندار یک فرد توانمند است در حالی که معلولیت دارد و باید گفت معلولان توانایی‌های زیادی دارند.

معتمدی یادآوری کرد: به معلولان، توانمند می‌گوییم چرا که هر کدام در یک حوزه توانمندی خاصی دارند نمونه آن خانم زارعی است که با وجود معلولیت از هر دو دست اما تابلوهای زیبایی را به کمک پاهایش خلق می‌کند و بیشتر این معلولان به سمت کارهای هنری و صنایع دستی سوق پیدا می‌کنند و کیفیت کار معلولان با کیفیت کار افراد سالم هیچ تفاوتی ندارد اما از آن‌ها حمایت نمی‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های این انجمن به مناسبت روز جهانی معلولان بیان کرد: امسال با کمک دستگاه‌های دولتی و به سرپرستی بهزیستی اتفاق خوبی افتاده است و دانشگاه اصفهان نیز حمایت خود را اعلام کرده است و استاندار نیز از مراکز توانبخشی بازدید خواهد کرد.

عضو هیأت مدیره جامعه معلولان اصفهان در پایان گفت: در روز سه‌شنبه‌های بدون خودرو در چهارباغ، همایش پیاده‌روی معلولان و قهرمانان ورزشی و پارالمپیک در این مکان برگزار خواهد شد و امروز نیز نشست خبری روز جهانی معلولان برگزار می‌شود و امیدواریم مسؤولان حقوق شهروندی معلولان را بدون خواهش و التماس به آن‌ها بدهند.

 

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.