نمایشگاه خوشنویسی مرنجان و مرنج افتتاح شد

آیین گشایش نمایشگاه خوشنویسی و رونمایی از کتاب مرنجان و مرنج در گالری نگاه برگزار شد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گزیده‌ای از اشعار دلنشین حضرت مولانا به سبکی متفاوت در خط شکسته نستعلیق توسط استاد ذبیح الله لولویی مهر نگارش شده و نمایشگاه این آثار همراه با رونمایی از کتاب مرنجان و مرنج با حضور استاد یدالله کابلی، محمد حیدری، دکتر حمیدرضا قیلچ خانی و سایر هنرمندان خوشنویس در گالری نگاه گشایش یافت.

ذبیح الله لولویی مهر متولد 1361 شهر رشت و دارای مدرک استادی از انجمن خوشنویسان ایران است.

وی در سال 1377 با ورود به انجمن خوشنویسان از محضر اساتیدی همچون امیراحمد فلسفی، محمد حیدری، حمیدرضا قلیچ خانی، ایرج فلاح و خلیل حبیب­ زاده در فراگیری خطوط نستعلیق و شکسته نستعیلق بهره جست.

برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی متعدد در داخل و خارج از کشور، کسب مقام در جشنواره های ملی و چاپ آثار در کتاب های مختلف، انگیزه این هنرمند جوان را برای تداوم حضور و فعالیت در عرصه هنر دوچندان کرد.

وی در خصوص وظایف هنرمند و ارتباط هنر با جامعه می گوید: هنر باید پیام داشته باشد. هر رویداد هنری که رقم میخورد می بایست دارای پیامی عمیق بوده و طیف گسترده ای از انسانها را تحت تاثیر قرار دهد. دلیل انتخاب عنوان مرنجان و مرنج برای نمایشگاه و کتاب اخیر هم همین بود. بخشی از اشعار مولانا با موضوع مهرورزی و محبت به همنوعان را انتخاب و در مدت دوسال با سبکی جدید در خط شکسته نستعلیق تحریر کردم.

 لولویی مهر معتقد است، فرهنگ و تمدن هر کشور به وسیله هنر رایج در آن کشور مشخص می شود. با توجه به اینکه خوشنویسی یک هنر سنتی است خوشبختانه به خوبی مورد استقبال قرار می گیرد و افزایش تعداد شعبه های انجمن خوشنویسان ایران و ظهور هنرمندان جوان و مستعد نشان از گرایش و علاقه مردم به این هنر زیبا و دوست داشتنی است.

وی، آسیب های وارد بر خوشنویسی را نیز بیان کرده و می گوید: در سال های گذشته وزارت آموزش و پرورش اهمیت بیشتری برای خوش خط نوشتن دانش آموزان قائل بود و خط کتاب ها نیز نستعیلق بود. اما چند سالی است که این روند تغییر یافته و خطوط کتاب ها فونت است. همچنین خوشنویسی می تواند در حوزه زیباسازی شهر ها نقش موثری داشته باشد. کم کاری مسئولین در به کارگیری خوشنویسی تا حدودی به کاربرد و پیشبرد آن در جامعه لطمه زده است. 

استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی شهر تهران، مسئله درآمدزایی و اقتصاد هنر را نیز حائز اهمیت دانسته و بر این باور است که اگر مسئولین سازمان و نهادهای دولتی و غیردولتی برای هدایای مورد نیاز در مراسم ها از هنرمندان اثر خریداری کنند، هم به نوعی فرهنگ و هنر کشور را غنی کرده و هم از دغدغه هنرمندان در بخش مالی کاسته می شود و بهتر است که اثر مستقیما از خود هنرمند خریداری و دست دلالان هنری از این عرصه کوتاه شود.

لازم به ذکر است؛ نمایشگاه آثار این هنرمند فرهیخته تا روز چهارشنبه 29 آذرماه دایر است.

 

انتهای پیام/

 

 افتتاح یک نمایشگاه خوشنویسی در گالری نگاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.