مدیر مسئول انتشارات ابرار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کاغذ متناسب با نیاز کشور تولید نمی شود/ تاثیر افزایش قیمت کاغذ بر ناشران کوچک

مدیر مسئول انتشارات کتاب ابرار گفت: افزایش قیمت کاغذ موجب می شود که ناشران کوچک تعداد کتاب های کمتری را چاپ کنند.

عباس جبلی، مدیر مسئول انتشارات کتاب ابرار در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص گرانی کاغذ گفت: متاسفانه در بعضی موارد مستقل و در برخی موارد وابسته هستیم. در حوزه کاغذ هم بالطبع میزان نیاز کشور به کاغذ را تولید نمی کنیم یا اینکه کاغذ بی کیفیت تولید می کنیم.

وی افزود: واردات ما با نرخ دلار است؛ وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می کند طبیعی است که قیمت برخی موارد از جمله کاغذ افزایش پیدا می کند. گرچه در برخی موارد دولت وارد می شود و مردم افزایش قیمت را احساس نمی کند. آنچه معلوم است ما به دلار و واردات کاغذ وابسته هستیم و به تبع آن با افزایش قیمت کاغذ مواجهیم.

مدیر مسئول انتشارات کتاب ابرار اظهار داشت: اگر اولویت در حوزه تولید باشد، می توان در زمینه کاغذ خودکفا شد. در مرحله بعد باید از تولید محصولات غیر مرغوب اجتناب کنیم. این افزایش قیمت کاغذ در نتیجه افزایش قیمت دلار طبیعی است. برای آنکه افزایش قیمت نداشته باشیم باید در زمینه تولید کاغذ مستقل شویم.

جبلی تاکید کرد: این یک واقعیت است که حوزه تولید و واردات ما به اقتصاد دنیا، دلار و تبادلات ارزی وابستگی دارد. با همین روند افزایش قیمت کاغذ، من ناشر تنها می توانم محصولاتم را به صورت کتاب الکترونیکی عرضه کنم و به این شیوه خودم را با وضعیت فعلی وفق دهم تا با این شرایط مشتریان کمتری را از دست بدهم.

وی با اشاره به اینکه به گونه ای ناشران با این افزایش قیمت قالبشان را عوض می کنند و به سمت کتاب الکترونیکی می روند، بیان کرد: کاغذ بخشی از روند تولید کتاب است. پیش از چاپ کتاب کارهایی مثل تایپ و ویراستاری انجام می شود بعد از آن ناشر در زمینه چاپ  با لیتوگرافی، چاپ و بسته بندی درگیر می شود. حتی یک موسسه انتشاراتی کوچک هم از این افزایش قیمت کاغذ تاثیر می پذیرد. چاپخانه برای چاپ کتاب به ما  اعلام می کند که قیمت چاپ کتاب افزایش پیدا کرده است.

جبلی ادامه داد: افزایش قیمت کاغذ علاوه بر افزایش قیمت کتاب، موجب می شود که ناشران کوچک تعداد کتاب های کمتری را چاپ  کنند. در نتیجه تغییر قیمت چاپ کتاب تاثیر بیشتری بر ناشران کوچک دارد و آنها این افزایش قیمت کاغذ را بیشتر احساس می کنند؛ اما برای ناشرانی که با تیراژ بالا کتاب  منتشر می کنند این افزایش قیمت خیلی محسوس نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار