مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

توانایی نظارت بر قیمت کاغذ وجود ندارد/ قیمت کاغذ همچنان سیرصعودی خود را طی می‌کند

کامران شرفشاهی گفت: علت افزایش قیمت کاغذ متوقف شدن ثبت سفارش، واردات این نوع کالا و تخصیص ارز لازم است.

کامران شرفشاهی،مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص افزایش قیمت کاغذ گفت: همان‌طور که می‌دانید پس از هفته کتاب و سخنرانی‌های آتشین مسئولان در بیان اهمیت کتاب، متاسفانه شاهد افزایش قیمت کاغذ در بازار چاپ و نشر بودیم. که البته علت این افزایش قیمت کاغذ را متوقف شدن ثبت سفارش واردات این نوع کالا و تخصیص ارز لازم بوده است.

وی افزود: در همین ایام نیز با یک افزایش ۲۰ درصدی قیمت کاغذ روبرو  شدیم و پس از این واقعه شاهد آن بودیم که بسیاری از ناشران،اعم از رئیس اتحادیه ناشران و  کتابفروشان، خواستار رسیدگی مسئولان به این امر شدند و همچنین به دنبال آن مانع افزایش قیمت کاغذ و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده کتاب شوند. که متاسفانه این امر موثر واقع نشد و همچنان سیر صعودی پیدا کرده است. تا جایی که به ۲ برابر قیمت آن قبل از «هفته کتاب» در امسال رسید.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر بیان کرد: ابن نکته نشانگر بی‌مسئولیتی و ناتوانی مسئولان فرهنگی در بازار کاغذ است و تبعات آن گریبان ناشران پدید آورندگان و در آخر مخاطبان را می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: راهکار برون رفت از وضعیت کنونی افزایش قیمت کاغذ، به مسئولان امر مربوط می‌شود. چراکه کسانی که هرجایی می‌نشینند از رونق کتاب و کتابخوانی دَم می‌زنند، در عمل بود و نبودشان تفاوتی نمی‌کند. ما هرچند مدت یک‌بار شاهد شوک تازه به صنعت چاپ و نشر کشور هستیم، که به شدت ضعیف شده است. مسئله تخصیص ارز و ثبت سفارش کاغذ جنبه دولتی دارد وقتی دولت اعتباری برای این صنعت در نظر نمی‌گیرد و یا توانایی نظارت بر قیمت کاغذ ندارد، جز ابراز تاسف کاری نمی توان کرد.به هرحال این یک قاعده اقتصادی است و افزایش قیمت موجب کاهش تقاضا خواهد شد و ما نیز در چند سال گذشته هم شاهد این رکود و سکون مکرر در عرصه چاپ و نشر کشور بودیم.

شرفشاهی در پایان با اشاره به اینکه جماعت مسئولان علیرغم شعار افزایش چاپ کتاب و عناوین آن و کتابخوانی را می دهند در عمل خودشان بزرگترین مانع در این مسیر هستند، خاطرنشان کرد: آمارها بیانگر وضعیت نامناسب صنعت چاپ و نشر است، در همین ایام «هفته کتاب» به آماری درباره کتابخانه استان همدان برخوردم که سرانه کتاب در این استان حتی یک نسخه برای هر نفر نیست. این کارها زنگ خطر است و لزوم توجه و جدیت بیشتری را هشدار می‌دهد، اما عملکرد مسئولان معکوس است و روز به روز شاهد تَنزُل فرهنگی شدید هستیم. و با افزایش غیر منطقی قیمت کاغذ این مسائل و مشکلات شکل ناگواری پیدا خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار