تعجب می‌كنم چرا فیلم‌سازان ما به سراغ ادبیات غنی‌مان نمی‌روند

به اعتقاد من هر فردی كه با هنر سروكار دارد انگار یك كتاب و حرفی را با مخاطب در میان می‌گذارد.

تعجب می‌كنم چرا فیلم‌سازان ما به سراغ ادبیات غنی‌مان نمی‌روندبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حبیب دهقان‌نسب، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون اظهار كرد: فرهنگ كتاب و كتاب‌خوانی باید از سنین پایین شروع شود، آموزش و پرورش می‌تواند كمك بسیاری در این زمینه داشته باشد تا این امر به شكل یك عادت در كودكان شكل گرفته و تا آخر عمرشان نیز تداوم پیدا كند.
 
این هنرمند هم‌زمان با برگزاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در همین زمینه خاطرنشان كرد: به نظرم مطالعه برای همه مردم در زمینه‌هایی كه علاقه دارند، لازم و ضروری است. اگرچه كتاب به نظر موجودی بی‌جان است اما با توجه به حرفی كه می‌تواند با مخاطبش بزند یك موجود زنده است؛ چون می‌تواند با آدم‌ها ارتباط برقرار كند. بنابراین مطالعه برای هر بشری لازم است. طبیعتا افرادی كه مثل هنرمندان بیشتر با هنر سروكار دارند این امر ضرورت بیشتری پیدا می‌كند؛ به ویژه فیلم‌نامه‌نویسان كه باید بیشتر مطالعه داشته باشند. به اعتقاد من هر فردی كه با هنر سروكار دارد انگار یك كتاب و حرفی را با مخاطب در میان می‌گذارد.
 
او در ادامه همین بحث افزود: به عنوان مثال یك فیلم‌نامه‌نویس باید هرآنچه را كه به حرفه‌اش مربوط می‌شود بداند كه البته بخشی از آن از طریق مطالعه كتاب به دست می‌آید. ما در فیلم‌نامه‌هایمان با واژه‌ای به نام قصه طرف هستیم كه باید حتما ساختار آن را بدانیم، همچنین فیلم‌نامه و نمایشنامه هم بخشی از ادبیات است كه به نظرم این دو لازمه یكدیگرند.  
 
دهقان‌نسب سپس درباره اینكه سینماگران و هنرمندان تلویزیون چطور می‌توانند با ساخت فیلم و سریال‌هایی در همین زمینه، مردم را به مطالعه ترغیب كرده و در عین حال در آثارشان شعارزدگی به چشم نخورد، تصریح كرد: این جمله را بارها در مصاحبه‌هایم تكرار كرده‌ام كه ما به لحاظ ادبی منابع بسیار غنی داریم؛ چه به صورت قدیمی، سنتی و كهن مثل شاهنامه فردوسی و چه به لحاظ امروزی مثل آثار مرحوم علی حاتمی و .... من همیشه گفتم كه ما منابع زیادی به شكل رمان، شعر، مقاله و كلاسیك مثل شاهنامه فردوسی، گلستان سعدی و ...  داریم. همچنین ما نویسندگان خوبی هم داریم كه می‌توانند رمان‌هایشان را به آثار سینمایی و تلویزیونی تبدیل كرده و اقتباس كنند.
 
وی گفت: من تعجب می‌كنم كه چرا فیلم‌سازان ما به سراغ ادبیات غنی‌مان نمی‌روند؛ در حالی كه ما قصه‌های جذاب زیادی در این زمینه داریم. وقتی یك كتاب به شكل فیلم‌نامه دربیاید و تماشاگر در تیتراژ متوجه شود كه اثر نمایش داده شده بر اساس فلان كتاب نوشته شده است، طبیعتا ترغیب می‌شود تا دیگر آثار آن نویسنده را دنبال كند.
 
این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین اظهار كرد: ما كتاب خواندن را باید از سنین پایین شروع كنیم. من اگر الان اهل كتابم به دلیل اینكه از كودكی و نوجوانی به كتاب علاقه‌مند بودم. به نظر من آموزش و پرورش خیلی می‌تواند به این امر كمك كند. به عنوان مثال در طول هفته در مدارس ساعاتی را به عنوان یك درس فوق برنامه به مطالعه اختصاص بدهد؛ چراكه این فرهنگ باید از سنین پایین جا بیفتد. وقتی هم كه به شكل عادت درآمد طبیعتا در مقاطع سنی مختلف نیز تداوم پیدا می‌كند. به اعتقاد من شهرداری هم می‌تواند در اتوبوس‌ها كتاب‌هایی قرار بدهد كه حتی مردم با خودشان ببرند. فرهنگ‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد كه یك جریان تداوم پیدا كند اما متاسفانه ما عادت كرده‌ایم تا یك كاری شروع می‌كنیم و به نتیجه نمی‌رسیم آن را رها می‌كنیم.
 
دهقان نسب در پایان صحبت‌هایش توصیه كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد هم باید كمی به ناشران كمك كند. به عنوان مثال، كمی قیمت كتاب‌ها پایین بیاید، قیمت كاغذ ارزان‌تر شود تا مردم راحت‌تر تهیه كنند. همین عوامل است كه مردم را از كتاب خریدن گریزان می‌كند. من به عنوان یك هنرمند آرزو دارم و امیدوارم كه تیراژ كتاب در كشورمان از 500 به 10 هزار برسد و اهل كتاب در جامعه ما تعدادشان بالا برود.  
 
خاطرنشان می‌شود، سی‎اُمین نمایشگاه كتاب تهران با شعار «یك كتاب بیشتر بخوانیم» با حضور انتشارات سوره مهر به عنوان ناشر برتر اندیشه و هنر انقلاب اسلامی  از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار