منزلگاه بعدی داعش کجاست و از آنجا چه می‌خواهد؟

برخی از کارشناسان معتقدند که صحرای سینا یکی از مناطق احتمالی خواهد بود که داعش برای جایگزینی عراق و سوریه در نظر دارد.

منزلگاه بعدی داعش کجاست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،حمله تروریستی روز جمعه در مسجد روضه در شهر العریش واقع در شمال صحرای سینا مصر، بزرگترین و خونین‌ترین حمله تروریستی تاریخ این کشور به شمار می رود و به گفته شاهدان عینی این حمله در حالی صورت گرفت که صدها نفر در حال اقامه نماز بودند. انفجار بمب و تیراندازی تروریست‌ها به نمازگزاران جمعه در شبه جزیره سینای مصر، 305 کشته و حدود 130 مجروح برجای گذاشت. برخی منابع اعلام کرده اند که تروریست ها نمازگراران صوفی را هدف قرار داده اند. هرچند هنوز هیچ گروهی به طور رسمی این جنایت را برعهده نگرفته است، اما شاخه داعش در صحرای سینا معمولا اقدام به این گونه جنایت های می کند.

نیروهای امنیتی مصر سال‌ها با افراطی ها در این منطقه درگیر بوده و نیروهای مرتبط با گروه داعش مسئول چندین عملیات مرگبار در منطقه بوده‌اند. این نیروها معمولا به کلیساهای مسیحیان مصر حمله می‌کنند. عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در نطقی تلویزیونی که چند ساعت پس از حمله صورت گرفت، گفت: «آنچه که اتفاق افتاد تلاشی برای متوقف کردن ما از تلاش‌هایمان برای جنگ علیه تروریسم است.» وی تصریح کرد: نیروهای مسلح و پلیس "انتقام شهدا را خواهند گرفت و ثبات و امنیت را بر خواهند گرداند." سخنگوی ارتش مصر هم گفت: "مواضع تروریست‌ها" جایی که آنها مهمات و سلاح‌های خود را انبار کرده بودند، جمعه شب بمباران شده است و چندین خودرو که در حمله به مسجد از آنها استفاده شده بود، نابود شده‌اند.


بیشتر بخوانید:حمله تروریستی در مصر برای احیای روحیه تکفیری‌ها بود


تحلیل حمله

مصر به دلیل همسایگی با رژیم صهیونیستی همواره به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار مطرح بوده است. از سوی دیگر صحرای سینا اهمیتی مضاعفی دارد، چرا که این صحرا مکان مناسبی برای فعالیت گروه های مختلف است. در شبه جزیره سینا دو جمعیت یا گروه شناخته شده تروریستی فعال هستند. گروه «ولایت سینا» که وابسته به داعش هستند و گفته می شود این گروه حدود 1500 تروریست به عنوان مبارز در جمع خود دارند. گروه دوم «جند الاسلام» که وابسته به القاعده هستند. این دو گروه از یک ریشه فکری برخوردار هستند و تاکنون داعش چندین حمله به کلیساها در مصر داشته است. در شرایط فعلی این حمله معنای مهم و متفاوتی دارد.

منزلگاه بعدی داعش کجا خواهد بود؟

اخیرا پایان پنج سال مبارزه با داعش از سوی سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران اعلام شد. داعش اکنون سیطره خود را از دست داده و هیچ شهر و موضع مهمی را در اختیار ندارد. البته این گروه تروریستی همچنان در مناطق مختلف سوریه به صورت پراکنده حضور دارد، ولی خلافت خودخوانده این گروه با آزادی شهر البوکمال پایان یافت. این پیروزی ضربه مهلکی بر داعش بود و کارشناسان به نوعی احتمال می دادند که داعش به دنبال پاسخ به این شکست باشند، چرا که آزادی البوکمال را کارشناسان به معنای مرگ داعش می دانند و در شرایط کنونی داعش برای نشان دادن زنده و پویا بودن خود اقدام به یک حمله وحشیانه در مصر کرده است که می تواند با هدف روحیه دادن به اعضای تروریستی این گروه صورت گرفته باشد.

از سوی دیگر با پایان یافتن داعش در عراق و سوریه آینده این گروه تروریستی نیز بسیار مهم است. برخی از کارشناسان معتقدند که صحرای سینا یکی از مناطق احتمالی خواهد بود که داعش برای جایگزینی عراق و سوریه در نظر دارد. اخیرا تلویزیون عراق به نقل از مفتی داعش اعلام کرد که او از عناصر خارجی این گروه خواسته تا به «سرزمین موعود» در مصر و فلسطین بروند، اما مصر چرا به عنوان یکی از مقصد های داعش معرفی شده است؟

مجتبی امانی دیپلمات سابق ایران در مصر در این مورد معتقد است: مصر این ظرفیت را دارد که در خط مقاومت علیه رژیم صهیونیستی قرار گیرد و لذا باید دچار مشکلات امنیتی شود. داعش با هدایت دستگاه‌های امنیتی غربی، عبری و عربی قصد دارد از طریق مصر وارد غزه شود تا حماس را با یک مشکل امنیتی شدید مواجه کند. نقشه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای قطع محور مقاومت در عراق و سوریه ناکام ماند و اکنون آن ها می‌خواهند بخشی از نقشه جدید خود را در غزه دنبال کرده و این محور را دچار تهدید کنند. بنابراین به نظر می رسد که مصر هرچند اکنون با رژیم صهیونیستی و آمریکا متحد است، اما زمینه های داخلی مصر از جمله وجود جمعیت 90 درصدی مسلمان در این کشور همواره به عنوان یک تهدید برای اسرائیل محسوب می شود و همچنین اشراف مصر بر کانال سوئز برای اسرائیل به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است.

منزلگاه بعدی داعش کجا خواهد بود؟

رژیم صهیونیستی تنها از طریق بندر ایلات قادر به ورود به دریای سرخ است. این رژیم برای ورود به دریای مدیترانه و ارتباط با کشورهای اروپایی نیاز به عبور از کانال سوئز دارد. در صورتی که مصر شاهد انقلابی واقعی باشد و مخالفان اسرائیل در این کشور به قدرت برسند، از یک سو می توانند در راه تجارت دریایی اسرائیل در کانال سوئز مشکل آفرینی کنند و از سوی دیگر از طریق صحرای سینا و گذرگاه رفح به مقاومت فلسطین سلاح برساند. بنابراین این کشور نیز همانند سوریه باید در آشوب و ناامنی گرفتار شود.

از سوی دیگر باید توجه داشت که مصر در شرایط کنونی در حالی با عربستان متحد شده است که داعش بیشترین حمایت های خود را از عربستان دریافت کرده است. در واقع مصر اکنون در عرصه ای فعالیت می کند که منافع مردم این کشور ضایع شده است. حمایت های السیسی از ملک سلمان اکنون بیشتر از هر زمانی قابل نقد است، چرا که مردم مصر توسط تروریست های مورد حمایت عربستان قتل عام شده اند. به همین دلیل به نظر می رسد که مصر باید به سمت نوعی بازنگری در سیاست های منطقه ای خود پیش برود.

منبع:پایگاه بصیرت

انتهای پیام/

هدف بعدی گروهک داعش کجاست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
خدا خواهشا برای بدی و از بین بردن و نابود کردن داعش هر کاری لازمه بکن، هرکی بامن موافقه تو دلش یه آمین و صلوات بفرسته، آممممممییییینن خدایا هیچوقت به ایران نزدیک نشن و حتی اسم ایران هم نیارن و امید وارم برای همیشه نابود بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۷ تير ۱۳۹۸
مرگ بر داعشششششششششششش
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۴:۴۲ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
هر چه به ایران نزدیک تر باشن .سریعتر نابود میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
اشتباه نکنید هدف بعدی افغانستان خواهد بود برای اینکه هدف نهایی ایرانه و گرنه مصر و عراق و افغانستان برای ام الفساد اسرائیل و عربستان تهدیدی نیست .
آخرین اخبار