معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از اعلام آمادگی شهرداری برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های شهر تهران خبر داد.

اعلام آمادگی شهرداری برای مقاوم سازی بیمارستان ها و دانشگاه‌هابه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: اولین نکته مسئله تغییر رویکرد نسبت به گذشته است، باید آرمان ارتقای کیفیت زندگی مردم شهر تهران را محقق سازیم. در این راستا باید در نظر داشته باشیم هر منطقه چه تفاوتی با مناطق دیگر دارد. وقتی راجع به منطقه صحبت می‌کنیم گویی در رابطه با یک شخص صحبت می‌کنیم، چرا که هر منطقه ویژگی‌های مثبت و منفی دارد. تا زمانی که منطقه را نشناسیم، نمی‌توانیم نسخه ای برای ارتقای زندگی شهروندان بدهیم.

وی افزود: باید مشکلات زندگی جاری مردم را شناخت و به محلات مختلف رفت و مشکلات کودکان، بانوان و معلولان آن را به صورت عینی مشاهده کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تحول رویکرد شهرداری خبر داد و گفت: تمرکز بر مسائل کالبدی و مشکلات عینی شهروندان تغییر یافته و به سمت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان رفته است.

حجت در ارتباط با فروش تراکم در شهرداری توضیح داد: این‌ها دردهای بزرگ شهرداری است. طبق قانونی که داشتیم 5 درصد قیمت هر ساختمان به عنوان عوارض در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت، بعد از انقلاب این قانون تغییر کرد که یک مرتبه درآمد شهرداری کاهش یافت. وقتی شهرداری درآمد نداشته باشد ناچار به فروش تراکم برای تامین مخارج می‌شود.

وی افزود: پرداخت یارانه صحیح نیست و بنا به دلایل متعدد نمی‌توانیم پرداخت یارانه را قطع کنیم و باید به دنبال چاره برای رسیدن به درآمدهای پایدار باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در رابطه با طرح تفصیلی شهر توضیح داد: باید تجدید نظرهایی صورت گیرد و طرح تفصیلی با توجه به مبانی‌اش مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه شهر تهران تا خرخره پر از ساختمان است. آینده شهر تهران نمی‌تواند دنبال ساخت و ساز‌های وسیع باشد و در واقع طرح تفصیلی با حقیقت تطابق ندارد. در طرح تفصیلی حاضر ابعاد کمی زیاد بود، اما ابعاد کیفی کمی هم دارد.

وی در خصوص سیما شهر تهران گفت: ما شهر به هم ریخته و نابسامان از لحاظ سیمای شهری داریم. لایحه ای در حال اصلاح است که در آن به مطالعه استانداردهای بین‌المللی در رابطه با سیمای شهری می‌پردازیم. افرادی در مناطق برای تشکیل شورای معماری و بازدید نما انتخاب شده‌اند و بهتر است هر سال یک مسابقه برای بهترین نما در تهران برگزار کنیم.

حجت در ارتباط با ایمن‌سازی ساختمان‌ها گفت: باید توجه داشت که ساختمان‌ها به دو گروه‌ ساختمان‌های ساخته شده تا کنون و ساختمان‌های آینده تقسیم می شوند. باید روی این موضوع تمرکز داشته باشیم که ساختمان‌های قدیمی را مقاوم‌‌سازی کنیم و ساختمان های آینده را با رعایت تمام نکات ایمنی بسازیم.

وی به وضع بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در این حوزه نمی‌توانیم با استقلال وارد شویم و نیازمند اقدامی گروهی است، اما با این وجود برای فراهم کردن شرایط مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم. برای این امر صاحبان بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها باید مراجعه کنند و جواز بگیرند.

حجت افزود: طرحی در این راستا پیشنهاد شده است که در زمین بایر اطراف بیمارستان قدیمی، بیمارستان جدیدی ساخته شود و پس از اتمام بیمارستان قدیمی را از بین ببریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تپه عباس‌آباد را قلب فرهنگی شهر تهران دانست و گفت: این تپه تمام ظرفیت های لازم برای ارتقای فرهنگی را دارد.

وی گفت: ما به بافت تاریخی توجه می‌کنیم و نظارت جامعی توسط افرادی که کاملا فدایی مجموعه آثار تاریخی هستند در جهت حفظ بافت تاریخی صورت می‌گیرد، در این راستا دو دروازه‌ قدیمی تهران را ساختند.

حجت در رابطه با چهار باغ منطقه 22 گفت: کسانی که طرح را تهیه می‌کنند، باید در نظر بگیرند طبع آن منطقه چه چیزی اقتضا می‌کند و کاملا طرح چهار باغ احتیاج به بازنگری دارد تا بتواند با واقعیت‌ منطقه 22 انطباق پیدا کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: در این شورا که نمایندگان دولت در آن حضور دارند مصوبات خوبی تصویب می‌شود، اما این مصوبات عواقب مالی سنگینی را برای شهرداری ایجاد می‌کند. به همین دلیل طرح اجرا نمی‌شود و مردم بلاتکلیف می‌مانند. خواهشمندیم وقتی مصوبه‌ای تصویب می‌شود، دولت تکلیف مالیش را مشخص کند.

حجت در ارتباط با بافت فرسوده گفت: طی تحقیقات انجام شده برآورد مالی صورت گرفت و سپس رئیس جمهور گفت: از این طرح حمایت می‌کند.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر فخاری عضو شورای شهر تهران خطاب به حجت معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: بعد از گذشت سه ماه باید از حرف زدن در حد رویکرد خارج شد و اقدامات را بیان کرد.

محمد علیخانی نیز خطاب به حجت گفت: مشکلات شهر تهران در حد نصیحت درست نمی شود و اداره شهر برنامه، خلاقیت و نوآوری می‌خواهد و ما از معاون شهرسازی و معماری خواهشمندیم در رابطه با این مسائل توضیح دهد.

نژاد بهرام خطاب به مهدی حجت گفت: از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران انتظار داشتیم که برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را بیان کند و هدف گذاری یک ساله را از معاونت شهرسازی انتظار داشتیم. در خصوص ایمنی معاونت شهرسازی باید در دو بخش توجه بیشتری داشته باشد. تاکنون برنامه های مشخصی در حوزه پایان کار و پیشگیری از ادامه کار برای ساختمان هایی که ایمنی را رعایت نمی کنند، ارائه نشده است.

وی همچنین گفت: در خصوص بافت فرسوده از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری انتظار داشتیم که از مرحله طرح به برنامه با هدفگذاری معین برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار