عزیزی خبر داد

مستمری فعلی بهزیستی کفاف یک سوم هزینه نگهداری از معلولان را نمی‌دهد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه نگهداری یک معلول ماهیانه حدود ۲ میلیون تومان است و مستمری فعلی بهزیستی، کفاف یک سوم این هزینه‌ها را نمی‌دهد.

 به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مراسم گردهمایی به مناسبت روز جهانی معلولان که امروز(شنبه) با حضور مسئولان سازمان بهزیستی کشور، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مسئولان حوزه حمایت از حقوق معلولان برگزار شد، اظهار کرد: هزینه نگهداری یک معلول در هر ماه حدود ۲ میلیون تومان است و مستمری فعلی سازمان بهزیستی کشور کفاف یک سوم این هزینه‌ها را هم نمی‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی مستمری معلولان به خانواده ‌های آن‌ها و مراکز نگهداری از معلولان به موقع پرداخت نشود، خانواده ها توانایی تامین هزینه‌های نگهداری از فرزند معلول خود را ندارند و فکر کنید که با این وجود فرد معلول را در خیابان رها کنند؛ پس بهتر است این مستمری به طور منظم به آن‌ها پرداخت شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معلولان به شرط وجود حمایت های مورد نیاز دستگاه های مسئول در حوزه حمایت از حقوق معلولان، توانمند می‌شوند.

عزیزی تاکید کرد: در جامعه امروز برای بهبود شرایط معلولان باید، ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم و این افراد را از انزوا نجات دهیم تا موجب افزایش دغدغه و نگرانی خانواده ‌های آن‌ها نشود.

وی یادآور شد: تغییر باور و نگرش افراد جامعه به معلولان و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها، از مهمترین ابزاری است که برای حضور فعال‌تر و هر چه بهتر این افراد در اجتماع موثر است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سایر جوامع دنیا، در موضوع توجه به همنوع و به ویژه معلولان، نگاه خوبی وجود دارد و باعث تأسف است که در جامعه امروز ما که جامعه ای اسلامی است، رفتار و نگرش خوبی به معلولان وجود ندارد و رفتار امروز جامعه ما با معلولان مهربانانه نیست.

عزیزی تصریح کرد: آموزش به خانواده هایی که فرزند معلول دارند، نخستین گامی است که می‌تواند زمینه ساز حضور فعال و توانمند معلولان در جامعه باشد.

وی تاکید کرد: همسویی دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر، موضوعی است که در حضور فعال معلولان در جامعه نقش مهم و تاثیرگذاری دارد که متاسفانه این همسویی هم اکنون بین دستگاه‌های مرتبط با معلولان وجود ندارد و وزارتخانه ها و دستگاه ها با یکدیگر همکاری ندارند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اخیرا برخی از وزارتخانه ها اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرده و ۳ درصد حق به کارگیری معلولان را نادیده گرفته اند که مطمئن باشند با آن‌ها برخورد خواهد شد.

عزیزی ادامه داد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، سند هویت اجتماعی افراد دارای معلولیت است و آگاه سازی جامعه می‌تواند نویدبخش احیای حقوق معلولان و ارتقای سلامت این افراد باشد.

وی خاطرنشان کرد: زندگی در جریان عادی جامعه حق معلولان است و خوشبختانه سازمان بهزیستی کشور در حدود یک دهه است که با تشکیل گروه‌های هنری با حضور خود معلولان، از این افراد حمایت کرده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: علی رغم اینکه قانون حمایت از معلولان در سال ۸۳ تصویب شد و موجب آسایش معلولان شد و ارتقای خدمات توانبخشی را به دنبال داشت، نتوانست انتظارات و توقعات به حق و مسلم معلولان را برآورده کند، به همین دلیل بر آن شدیم تا آن را اصلاح کنیم.

عزیزی تصریح کرد: خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه، یکی دیگر از برنامه‌های اصلی سازمان بهزیستی است و بر اساس گزارش مسئولان بهزیستی خدمات توانبخشی CBR در روستاها به پایان رسیده و این طرح در حال حاضر به صورت پایلوت در یکی از شهرها در حال انجام است.

وی تاکید کرد: سیاست های ما در حوزه معلولان باید به سمت خدمات پیشگیرانه پیش برود، زیرا هزینه خدمات پیشگیری یک سوم هزینه‌های درمان بوده و این امر باید در اولویت کاری سازمان های مرتبط در حوزه معلولیت قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر اساس لایحه حمایت از حقوق معلولان، پس از تصویب این لایحه و تبدیل شدن آن به قانون، با شهردارانی که به بحث مناسب‌سازی محیط بی‌توجه باشند، برخورد می‌شود.

وی اظهار کرد: پوشش بیمه خدمات توانبخشی و پرداخت حق پرستاری به خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول با درصد معلولیت شدید هستند، از جمله مواردی است که در قانون حمایت از حقوق معلولان به آن تاکید شده است.

عزیزی تاکید کرد: تاکید کرد: اجباری شدن مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج، افزایش حمایت‌های مالی از معلولان، افزایش حمایت‌های فنی و حرفه‌ای از این افراد حمایت و مناسب‌سازی محیط و معابر شهری، حمایت حقوقی از معلولان و غیره از دیگر مواردی است که در اصلاح لایحه حمایت از حقوق معلولان مدنظر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: کمیته ای برای نظارت بر عملکرد دستگاه های مختلف در حوزه معلولان تشکیل می‌شود و مراکز مذکور باید گزارشی سالیانه از اقدامات خود در این حوزه را ارائه دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار