عطوان: ترامپ با چراخ سبز برخی کشورهای عربی، قدس را به اسرائیلی‌ها هدیه کرد

سردبیر روزنامه رای‌الیوم گفت رئیس‌جمهور آمریکا با موافقت پشت پرده با برخی کشورهای عربی، تصمیم غیرقانونی خود را درباره قدس اعلام کرد.

عطوان: ترامپ با چراخ سبز برخی کشورهای عربی، قدس را به اسرائیلی‌ها هدیه کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، عبدالباری عطوان، سردبیر این روزنامه اینترنتی، در سخنانی در واکنش به اقدام دولت واشنگتن علیه قدس اشغالی گفت: این هفته درباره انتفاضه مبارکی سخن خواهیم گفت که جهان عرب و اسلام را در اعتراض به این تصمیم نژادپرستانه و قلدرمآبانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، فراگرفت. ترامپ قدس اشغالی را به اسرائیلی‌ها و یهودیان هدیه کرد و تصمیم گرفت سفارت کشورش را از تل‌آویو اشغالی به قدس اشغالی منتقل کند. تاکنون ۲ نفر (فلسطینی) در تیراندازی غاصبان نژادپرست اسرائیلی، شهید شده‌اند. ارزیابی من آن است که راه شهادت ادامه پیدا خواهد کرد و ملت فلسطین قدس را رها نخواهد کرد و از حقوق قانونی خود دست نخواهد کشید و انتفاضه این بار ادامه پیدا خواهد کرد و گسترش خواهد یافت.

او افزود: ملت فلسطین ملت بزرگی است که هرگز زانو نخواهد زد و از آمریکا و اسرائیل نخواهد ترسید. این ملت در انتفاضه اول پیروز شد و در انتفاضه دوم هم کاری کرد که شیمون پرز به گدایی از یاسر عرفات افتاد و از خواست یک هفته انتفاضه متوقف شود و تا مذاکرات صلح از سر گرفته شود. کمیته چهار جانبه در آن زمان تشکیل شود و به سرعت به فلسطین اشغالی آمدند تا نقشه راهی را اعلام و اوضاع را آرام کنند؛ اما آن‌ها ما را فریب دادند و پس از آنکه مردم آرام شدند، همه چیز‌هایی که گفته بودند از بین رفت و نقشه راه و مذاکره‌ای در کنار نبود و فقط به شهرک‌سازی ادامه دادند. شمار شهرک‌نشینان در کرانه باختری و قدس اشغالی به حدود 800 هزار نفر رسید. این در حالی است که تشکیلات خودگردان به مدت بیش از بیست و سه سال، غرق در مذاکرات بیهوده و به دنبال سراب بود.

سردبیر رای‌الیوم در ادامه اضافه کرد: این انتفاضه ادامه پیدا خواهد کرد و گسترش خواهد یافت؛ زیرا گروه‌های فلسطینی تصمیم گرفتند انتفاضه را گسترش دهند. به اعتقاد من، این انتقام، کوبنده خواهد بود. شاید اکنون زمان برای چنین کاری مناسب باشد، به ویژه که شاهد خشم گسترده در سرزمین‌های اشغالی هستیم. بین گروه‌های فلسطینی از جمله جبهه مردمی، جبهه دموکراتیک و دیگر گروه‌ها توافق نظر وجود دارد که این انتفاضه باید ادامه پیدا کند و ان شاء‌الله ادامه پیدا خواهد کرد.

عطوان تاکید کرد: به خدا سوگند اگر ترامپ از سران عرب از جمله مصر، عربستان سعودی، اردن و تشکیلات خودگردان که با آن‌ها گفتگو کرد، چراغ سبز نگرفته بود، هرگز چنین کاری صورت نمی‌داد. ترامپ درک کرد که سران عرب مخالفتی با این اقدام ندارند و به همین علت این تصمیم تحریک‌آمیز و اهانت‌آمیز را اتخاذ کرد. اگر مطبوعات عبری را مطالعه کنید می‌بینید که می‌گویند سران کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) و به طور خاص عربستان سعودی دغدغه‌ای جز ایران ندارند و آماده هستند تا با اسرائیل متحد شوند. آن‌ها هیچ ارزشی برای مسجدالاقصی قائل نیستند. آن‌ها به دنبال فراهم کردن زمینه عادی‌سازی روابط با اسرائیل و متحد شدن با این رژیم هستند.

او در ادامه گفت: اما اکنون نقشه راه چیست و چه توصیه‌هایی وجود دارد؟ در درجه اول باید روابط با آمریکا قطع شود و سفارتخانه‌های این کشور بسته شوند. گام نخست و اصلی همین اقدام است. گام دوم تحریم مردمی همه کالا‌های آمریکایی است. بدون شک جایگزین‌های زیادی برای کالاها، خودرو‌ها و مواد غذایی آمریکایی وجود دارد. چرا باید در این شرایط کالا‌های آمریکایی خرید کنیم؟ گام سوم، تحریم همه هتل‌های ترامپ در منطقه خلیج (فارس) و حتی تعطیلی آنهاست. نباید در هتل‌های ترامپ در اروپا اقامت کنیم تا این هتل‌ها ورشکست شوند. این مرد، قدس ما را به اشغالگران اسرائیلی داده است. چهارمین گام، شکایت از آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی است. باید از سفر به آمریکا هم خودداری کرد. ترامپ تمایلی برای ورود مسلمانان به کشورش ندارد، ما هم نباید برای گذراندن تعطیلات به آمریکا برویم. همانطور که نمی‌خواهیم آمریکایی‌ها به کشور‌های ما سفر کنند. ما بدون آمریکا هم می‌توانیم زندگی کنیم.

سردبیر روزنامه رای‌الیوم در ادامه با اشاره به جنایت‌های دولت‌های مختلف آمریکا در منطقه غرب آسیا خاطرنشان کرد: آمریکا عراق را اشغال کرد و یک میلیون عراقی را کشت. آمریکاست که یمنی‌ها را می‌کشد و در پشت پرده توطئه تجزیه سوریه دست داشت. آمریکا بود که به لیبی حمله و این کشور را ویران کرد. چرا باید با چنین کشوری تعامل داشته باشیم؟ باید وحدت فلسطینی، عربی و اسلامی را تقویت کنیم. همه ما یک ملت هستیم و تفاوتی بین مسلمانان و مسیحیان وجود ندارد. همه ما باید در برابر اشغالگران متحد باشیم. شیعیان و سنی‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و در جهان اسلام باید همه با یکدیگر برادر باشند. ما یک امت و از یک دین هستیم. باید به اهانت‌ها و تحقیر‌های آمریکا پاسخ دهیم.

عطوان افزود: به خدا سوگند اگر تصمیم یهودی‌سازی قدس تثبیت شود، گام بعدی اسرائیل با حمایت آمریکا آن خواهد بود که اردن را به وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها تبدیل کند و فلسطینی‌ها را از کرانه باختری به اردن اخراج خواهند کرد. آن‌ها همچنین می‌خواهند غزه بزرگ را در صحرای سینا ایجاد کنند. نقشه‌هایی در این باره ترسیم شده است. باید این طرح را ناکام بگذاریم و به هر شیوه‌ای با این توطئه مقابله کنیم.

او در ادامه تاکید کرد: متاسفانه جهان عرب رهبر ندارد و هیچ یک از کشور‌های عربی سفیر آمریکا را اخراج نکردند و سفیر خود را از واشنگتن فرانخواندند. این مسئله ننگ‌آور است. سران عرب در این بین کجا هستند؟ هیچ رهبر عربی وجود ندارد و اردوغان، رئیس جمهور ایران و آیت‌الله خامنه‌ای باید این خلاء را پر کنند. این مسئله یک مسئله اسلامی است و این تصمیم به چالش کشیدن همه جهان اسلام است.

انتهای پیام/

واکنش عطوان به تصمیم غیرقانونی ترامپ درباره قدس اشغالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار