رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری مطرح کرد:

ایجاد ٣٧ هزار شغل از ابتدای سال در حوزه صنایع دستی/ تلاش برای ثبت جهانی راه آهن ایران ادامه دارد

مونسان گفت: از ابتدای سال ۳۷ هزار شغل در بخش صنایع دستی ایجاد شد و امیدواریم سال آینده به ۷۰ هزار شغل در این زمینه برسیم.

ایجاد ٣٧ هزار شغل از ابتدای سال در حوزه صنایع دستی/ تلاش برای ثبت جهانی راه آهن ایران ادامه داردبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشورمان برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست خبری گفت: امروز ابلاغیه‌ای از طرف رئیس جمهور داشتیم مبنی بر اینکه خلأهای قانونی را پر کنیم. به همین منظور،  فاز اول قانون جامع میراث فرهنگی تکمیل شده است و آن را به زودی مجلس ارائه می‌دهیم.

ویدرادامه درباره تامین بودجه میراث فرهنگی و ایجاد اشتغال گفت: صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبارات لازم  پروژه‌های گردشگری به خوبی عمل کرد.  به نظر می رسد بنا بر آنچه در برنامه بودجه سال ۹۷، پیش‌بینی شده ۱۶۰میلیارد تومان از عوارض به بودجه سازمان میراث فرهنگی افزوده شود.

مونسان در ادامه درباره ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی اظهار داشت: در بخش معاونت صنایع دستی نیز قادریم، به ازای هر ۵۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد کنیم. از ابتدای سال تا به امروز ۳۷ هزار شغل در بخش صنایع دستی ساماندهی و ایجاد شد.

وی افزود: امیدواریم ۷۰ هزار شغل در این زمینه را در سال آینده ایجاد کنیم. در مدتی که از مدیریت ما گذشته، ۱۳ نمایشگاه داخلی و ۴ نمایشگاه خارجی صنایع دستی برگزار کردیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، در ادامه درباره مالکیت بناهای تاریخی گفت: در خصوص بناهای تاریخی هیچ‌گاه بحث مالکیت مطرح نبوده و از نظر ما مهم این است که این بناها بر اساس قوانین نگهداری شوند.

مونسان درباره اجرای طرح کاشی ماندگار بیان کرد: حوزه‌ای خاص برای طرح کاشی ماندگار مشخص نشده است و ۱۴۰کاشی که از قبل طراحی شده، به مرور نصب می‌شوند.

 

راه آهن ایران ثبت جهانی می‌شود؟

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش درباره ثبت جهانی و ملی میراث فرهنگی کشورمان، گفت: خوشبختانه با تلاش همکاران و مدیریت ورزش کشور، موفق شدیم چوگان و کمانچه را به ثبت جهانی برسانیم. پرونده مهم دیگر موضوع ثبت جهانی راه آهن ایران است که پیگیری می شود.

وی افزود: در صد روز اخیر، ۲۰ اثر طبیعی، ۵۰ اثر ناملموس و ۱۸۳ اثر منقول به ثبت ملی رسیده اند. ما در این مدت حریم حدود ۱۵۰ اثر غیر منقول را تهیه کردیم و شاهد تملک ۸۰ اثر تاریخی برای حفظ و نگهداری بودیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی،گفت: برنامه ای برای مرمت۷۰۰ بنای تاریخی داریم و ارزیابی جنگل‌های ارسباران و ثبت جهانی آنها را در دستور کارمان قرار داده‌ایم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در مدت مدیریت سازمان میراث فرهنگی، مریوان و سیرجان را به ثبت جهانی رساندیم و در حوزه ثبت شهرهای جهانی، به رتبه نخست رسیدیم.

مونسان در بخش دیگری از سخنانش به شکل‌گیری اولین گالری ملی صنایع دستی در کاخ سعدآباد اشاره کرد و گفت: ما در حوزه زیرساختی بخش گردشگری عقب هستیم و امروزه با توجه به ظرفیت های کشور کسی از وضعیت گردشگری راضی نیست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی به بسته حمایتی دولت در بحث اشتغال فراگیر اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان میراث سهم۲۰درصدی در این برنامه دارد.

مونسان اظهار داشت: در صد روز گذشته، ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر ورودی داشتیم. البته طرحی مطرح شده که به واسطه آن بتوانیم با استفاده از ظرفیت ایرانیان ساکن در کشورهای دیگر، جذب گردشگر داشته باشیم. بر اساس آنچه در این برنامه مطرح شده هر یک از ایرانیان خارج کشور به واسطه معرفی ۵گردشگر خارجی، یک بلیت رایگان سفر به ایران دریافت می‌کنند.

 

در بخش معرفی و بازاریابی و تبلیغات گردشگری ضعیف هستیم

وی ادامه داد: ما در بخش معرفی و بازاریابی و تبلیغات گردشگری ضعیف هستیم و در همین خصوص پرتال ثبت رویدادهای گردشگری تهیه می‌شود.

معاون رئیس جمهور از راه‌اندازی نمایندگی اطلاع رسانی گردشگری در ۴۰ کشور هدف خبر داد و گفت: طرح توانمند سازی نیروهای فعال در بخش گردشگری، اجرا می‌شود.

وی در ادامه از برگزاری رالی تور بزرگ در نوروز ۹۷خبر داد و تصریح کرد: جشنواره خرید گردشگری ایران نیز در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز هم در بخش دیگری از نشست خبری تشریح برنامه های سازمان میراث فرهنگی، به افزایش ۷۰ درصدی صادرات صنایع دستی اشاره کرد و درخواست کرد موزه صنایع دستی احیا شود.

نامور مطلق خاطرنشان کرد: ما در صد روز گذشته شاهد رشد ۴۵ درصدی ایجاد شغل بودیم.

در این نشست خبری، همچنین طالبیان معاون گردشگری سازمان میراث میراث فرهنگی اظهار داشت: در خصوص کافه نادری با شهرداری نامه‌نگاری کردیم تا اتفاق بدی نیفتد. در خصوص خانه نائل هم به دنبال پیداکردن متهم هستیم و خوشبختانه سر نخ‌هایی پیدا و کار بازسازی عین به عین انجام شده است.

طالبیان در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: هم اکنون کار بر روی پرونده ثبت جهانی عود، یلدا و بادگیر در دستور کار ما قرار گرفته است.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار