دبیر علمی همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار:

ترویج اخلاق مداری مهمترین مسئولیت دانشگاه‌ها است

علیخانی گفت: ترویج اخلاق و عمل به آن در زندگی به عهده دانشگاه است اگر دانشگاه در این حوزه دچار بحران شود ضرر آن متوجه جامعه است.

ترویج اخلاق مداری مهمترین مسئولیت دانشگاه‌ها استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر علیخانی دبیر علمی همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار در همایش ملی دانشگاه اخلاق گفت: اخلاق با ذات انسان سرشته است، مسئولیت  اخلاق مداری و عمل به آن در همه حوزه‌های زندگی به عهده دانشگاه است.

وی ادامه داد: دانشگاه مرکز پرورش مدیران و نخبگان جامعه است، اگر دانشگاه دچار بحران شود، 10 برابر ضرر آن را در جامعه می‌بینیم.

علیخانی در ادامه افزود: از روزیکه انسان به دنیا آمده، مباحث اخلاقی دغدغه او بوده است به همین دلیل ما می‌بینیم که در اسلام، اخلاق را جزء حسن و قبح ذاتی انسان می‌دانند یعنی حتی اگر انسانی به دین و خدا معتقد نباشد باز در فطرت او نیاز به اخلاق مداری وجود دارد.

دبیر علمی همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار، تاکید کرد: انسان به صورت فطری می‌داند وفای به عهد خوب است، دروغ بد است و به همین دلایل است که گفته شده است حسن و قبح موضوعات اخلاقی، عقلی و ذاتی است و فراتر از ادیان مختلف است البته ادیان همیشه سردمدار اصلی مباحث اخلاقی بوده‌اند.

علیخانی با اشاره به اینکه جنبه بازداری اخلاق باعث شده که موضوع اخلاق مورد بی‌توجهی واقع شود، تصریح کرد: انسان‌ها معمولا ترجیح می‌دهند آزاد و رها باشند و بیشتر در جهت منافع خودشان قدم بردارند، به همین دلیل با وجودی که اخلاق از مسائل بنیادین جامعه ما محسوب می شود، مهجور مانده است.

وی تصریح کرد: اخلاق معمولا در حوزه عمومی مطرح بوده و حیطه‌های مختلف نیز در همان حوزه عمومی قرار می‌گرفتند اما با پیچیده شدن جوامع به خصوص با ورود مدرنیته، مسائل اخلاقی نیز پیچیده شد و از آن سو، تخلفاتی نیز که بر خلاف اخلاق بود، پیچیده شد و به تبع آن علم اخلاق و آموزه‌های اخلاقی نیز پیچیده شدند و از اینجا بود که اخلاق در حوزه‌های تخصصی و اخلاق حرفه‌ای مطرح شد که یکی از قدیمی ترین حوزه های اخلاق حرفه ای، اخلاق پزشکی است.

دبیر علمی همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار، افزود: امروزه مهم‌ترین سرمایه دانشگاه را دانشجویان تشکیل می‌دهند، امروز در بیش از صد حوزه اخلاق حرفه‌ای مکتوب داریم که یکی از مهم‌ترین آنها اخلاق دانشگاهی به مفهوم عام است که خودش به حوزه‌های مختلف تقسیم می‌شود.

علیخانی در پایان سخنانش افزود: داشتن یک جامعه اخلاق مدار به نفع همه است و پیگیری موضوع اخلاق در جوامع مختلف با باورهای متفاوت نشان داده که راهی مشترک برای پیشرفت و سود جمعی در همه جوامع است.

انتهای پیام/

برگزاری همایش  ملی دانشگاه اخلاق مدار 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.