2 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از نیمه دوم مهر امسال تاکنون 2 هزار هکتار از مراتع این استان زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه، باریجه و گل سرخ رفته است.

2 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان داروییبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی است که از این تعداد 450 گونه آن گیاهی و دارویی است.

گیاهان دارویی در سطح 200 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل‌کشت است.

گودرز باقری فرد اظهار داشت: کشت گیاه دارویی آنغوزه در مراتع کوه خامی، کوه لار، کوه سیاه، کوه سفید، تنگ سرخ، کاکان و دمیه سادات به‌صورت مشارکتی با بهره برداران انجام گرفته است.

وی بیان کرد: نظارت فنی، اجرای دوره‌های آموزشی و توزیع 30 تن بذر از جمله حمایت منابع طبیعی برای اجرای این طرح بوده است.

باقری گفت: طرح‌های کشت گیاهان دارویی پس از پنج تا هفت سال مراقبت برای بهره برداران درآمدزا خواهد شد.

از هر هکتار گیاه دارویی آنغوزه 100 کیلوگرم شیرابه برداشت می‌شود که 120 میلیون ریال درآمد برای بهره برداران دارد.

وی گفت: بخش اعظم شیره تولید شده به کشورهایی نظیر هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

باقری فرد بیان کرد: تاکنون 36 هزار و 200 هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد در مناطق تنگ سرخ، تل گاه، سرداب، مله شوره و کاکان و مناطق مستعد دیگر زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه رفته است.

وی تصریح کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.

باقری فرد همچنین از برنامه ریزی برای کشت بادام و بلوط در 2 هزار هکتار از مراتع مناطق گرمسیری خبر داد و افزود: این طرح در اواخر آذر آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: سند توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسیده است که توسعه در مراتع، کشت در مزارع و ایجاد صنایع تبدیلی در آن پیش بینی شده است.

وی به بالا بودن آمار 2 و نیم برابری دام نسبت به مراتع کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای تعدیل دام و تقویت مراتع افزایش کشت گیاهان دارویی است و در این راستا از متقاضیان طرح کشت گیاهان دارویی حمایت می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد دارای 552 هزار هکتار مرتع و 2 میلیون و 100 هزار واحد دامی است.

نبود صنایع بسته بندی، وجود دلالان و واسطه‌ها، نبود امکانات مناسب برای خرید تضمینی و بازاریابی، نبود فناوری تولید و تجهیزات فرآوری و تبدیل از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد است.

درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده آنغوزه است.

انتهای پیام/غ

توسعه سطح کشت گیاهان دارویی در استان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.