جزئیات گزارش 100 روزه عملکرد وزیر ارشاد

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از 100 روز گزارشی از عملکرد خود ارائه داد.

جزئیات گزارش 100 روزه عملکرد وزیر ارشادبه گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  به نقل از روابط عمومی وزارت ارشاد، صالحی معتقد است مسئولان باید تمامی اقدامات و فعالیت­های صورت گرفته در دستگاه تحت نظارتشان را در قالب گزارش برای تنویر افکار عمومی اطلاع رسانی کنند.

با تاکید رییس جمهور، حجت الاسلام روحانی، مبنی بر ارائه گزارش ١٠٠ روزه تمامی وزارتخانه ها از مجموعه اقدامات و فعالیت های خود، بر آن شدیم در صدمین روز از آغاز به کار دولت دوازدهم، گفت وگویی با سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون مجموعه فعالیت های ١٠٠ روزه این وزارتخانه داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: «افکار عمومی همیشه ناظر بر عملکرد مسئولان هستند. این وزارتخانه نیز به عنوان نهاد حاکمیتی در حوزه فرهنگ و هنر کشور محسوب می شود ، بنابراین مسئولان آن باید برای تنویر افکارعمومی و شفاف سازی اقدامات صورت گرفته گزارشی از این اقدامات در اختیار مردم قرار دهند.

با این نگاه و پس از اخذ رای اعتماد و از زمان آغاز به کار در سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فصل اول کارها معطوف به برنامه ای بود که برای دریافت رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی ارائه دادم. بعد از آن در مرحله دوم نظرات اصلاحی را از مجموعه های مختلف دریافت کردم و مستند سازی های برنامه با اسناد بالادستی انجام شد. بر این اساس فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت برای دستیابی به سه هدف اصلی در قالب ٩ مساله و ٤٠ برنامه پیگیری می شود».

صالحی گفت وگوی فرهنگی، تمرکز زدایی، شفاف سازی و بهبود فضای کسب و کار فرهنگی را از اولویت های این وزارتخانه در دوره جدید فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر می شمرد.

در ادامه گفت و گوی  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وی را می خوانیم:

جناب آقای صالحی در ماه نخست وزارتتان به اهداف این وزارتخانه در دولت دوازدهم در قالب ٤٠ برنامه اشاره کردید. این ٤٠ برنامه به چه صورت دسته بندی شده است؟

برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف دستیابی به اهداف تعیین شده، در ٣ بسته قرار گرفته است که شامل هویت ایرانی اسلامی در قالب ٢ مساله و ٩ برنامه، تولید و مصرف فرهنگی، هنری و رسانه ای در قالب ٤ مساله و ١٩ برنامه و مناسبات فرهنگی، هنری و رسانه ای بین المللی در قالب ٣ مساله و ١٢ برنامه می شود.

کلید اقدامات این ٣ بسته به همراه ٤٠ برنامه در فضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زده شده است و مسئولیت همه معاونت ها، سازمان ها و بخش های مدیریتی آن مشخص شده است .

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد حاکمیتی فرهنگ و هنر کشور چه اقداماتی در بخش بهبود فضای کسب و کار در این حوزه و در این بازه زمانی داشته است؟

فرصت ١٠٠ روزه، زمان زیادی نیست که بتوان در حوزه ارتقای کسب و کار اقدامات عملیاتی انجام داد. برای انجام هر کاری در ابتدا باید به شناسایی موانع و راهکارهای پیش رو پرداخت و پس از آن به اجرا فکر کرد. با این نگاه در حال حاضر قوانین، مقررات و آیین نامه هایی که مانع بهبود فضای کسب و کار فرهنگی و هنری می شود را شناسایی کرده ایم.

شفاف سازی سیاست ها، مقررات و حمایت ها از جمله اولویت  های وزارتخانه در این دوره اعلام شده است. چه اقداماتی در راستای این شفاف سازی ها شکل گرفته است؟

همانطور که اشاره شد؛ شفاف سازی سیاست ها، مقررات و حمایت ها از جمله اولویت ها بوده است. برگزاری انتخابات الکترونیک خانه های مطبوعات کشور، پرداخت مستقیم حمایت ها و خرید از مطبوعات و ناشران و عملیاتی کردن سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله اقداماتی بود که در سطح وزارتخانه به منظور شفاف سازی کلید آن ها زده شده است.

جنابعالی مدت ٤ سال در سمت معاون فرهنگی وزارتخانه فعالیت داشتید، معاونت امور فرهنگی یکی از معاونت های پرمخاطب است که با تمامی شاعران، نویسندگان، ناشران، کتابفروشان، چاپخانه داران و ... در تعامل و ارتباط تنگاتنگ است. در این حوزه چه اقداماتی انجام شده است؟

این معاونت در بخش های مختلف مشغول به فعالیت است که مهم ترین بخش آن به حوزه کتاب برمی گردد. کتاب نقش بسزایی در ارتقای جوامع بشری دارد. صدور مجوزهای کتاب، موسسات فرهنگی و هنری، چاپخانه ها، برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نمایشگاههای کتاب استانی و برگزاری جشنواره ها و هفته های فرهنگی مانند هفته کتاب و ... از جمله وظایف این معاونت است.

خوشبختانه در این مدت کوتاه با همکاری موسسه نمایشگاه های فرهنگی در ٥ استان کرمانشاه، اردبیل، فارس، آذربایجان شرقی و خراسان نمایشگاه کتاب برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران در ١٠٠ روز گذشته در ٤ نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، استانبول، پکن و مسکو حاضر شد و از رهگذر این تعاملات قرارداها و توافقات خوبی در زمینه رایت کتاب حاصل شده است.

آقای صالحی یکی از شعارهای اصلی برنامه های جنابعالی عبارت "ایران تهران نیست" بوده است که نشان دهنده توجه شما به  فعالیت های فرهنگی و هنری در استان ها و اهمیت تمرکز زدایی است. برای تحقق این شعار چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

همگان باید این موضوع را بدانند که "ایران تهران نیست" و سایر استان‌ها هم جزء کشور هستند. ظرفیت تهران و اطراف آن اشباع شده و این درحالی است که ما ظرفیت‌های کم‌ نظیر و بی‌بدیل در کشور داریم، ما هم استعدادهای خلاق و هم محیط‌های بکر داریم، نباید فراموش کنیم که جذابیت‌های هنری تنها در تهران نیست و در استان‌های دیگر نیز نهفته است و برگ برنده ما استفاده از همین ظرفیت ها است. بنابراین با این نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش استان ها اقداماتی انجام داد که شامل برگزاری نمایشگاه های استانی در ٥ استان، پیگیری اجرای هفته های قرآن و عترت در ١٢ استان، واگذاری تسهیلات توسعه، تجهیز و تاسیس کتابفروشی ها در استان های کشور، رشد ١٢ درصد تجهیز، نوسازی و حمایت از خدمات کتابخانه های روستایی، بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی واحدهای استانی در راستای تفویض اختیار، تهیه برش فعالیت های سینمایی در ١٨ استان، برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی در ١٠٠ شهر و روستا، همه و همه اقداماتی است که نشان از عزم جدی وزارتخانه در تمرکز زدایی دارد.

توجه بر توسعه دیپلماسی فرهنگی و هنری از دیگر موضوعاتی است که همواره در این دولت و دولت یازدهم تاکید شده است. آیا در این حوزه هم وزارتخانه در مدت ١٠٠ روز اقداماتی داشته است؟

همان طور که اشاره کردید دیپلماسی فرهنگی و هنری یکی از موضوعاتی است که در دولت های یازدهم و دوازدهم به آن تاکید شده و می شود. باید بدانیم که دیپلماسی فرهنگی تاثیر بیشتری نسبت به دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در گسترش روابط با جامعه بین الملل دارد. از طریق دیپلماسی فرهنگی و هنری می توانیم به صدور فرهنگ و هنر کشورمان و همچنین صدور فرهنگ انقلاب اسلامی که مورد تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) بوده بپردازیم.

بر این اساس در این مدت در راستای توسعه دیپلماسی فرهنگی و هنری این وزارتخانه اقداماتی داشته است که حضور فعال در نمایشگاه های کتاب خارجی با امضای حدود ٢٠٠ قرارداد و توافق نامه رایت کتاب، برگزاری کنسرت مشترک ایران و ایتالیا، برگزاری مراسم حج امسال با عزت، اقتدار، سلامت و امنیت ٨٦ هزار زائر، تقویت زیرساخت های زیارتی در مرزها و بهره برداری از زائر سرای مهران و بستان در اربعین امسال و اجرای ٩ نشست و گفت و گوی ادیان در داخل و خارج از کشور از جمله این اقدامات به شمار می آید.

آقای وزیر با توجه به تاکید دولت های یازدهم و دوازدهم مبنی بر کاهش تصدی گری دولت و واگذاری امور اجرایی به اهالی و صنوف مرتبط، لطفا درباره ساختارسازی های مردمی در حیطه فرهنگ و هنر و حمایت از آن ها و چگونگی این واگذاری ها در حوزه های مختلف سینمایی، کتاب، دیجیتال، مطبوعاتی، هنری و ... توضیح دهید.

واگذاری امور به اهل فن و کاهش تصدی گری دولت در انجام کارهای اجرایی از سیاست های دولت های آقای روحانی بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در همین راستا برخی اقدامات اجرایی خود را به صنوف مرتبط واگذار کرده است. در دولت یازدهم برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ناشران واگذار شد و نمایشگاه های مطبوعات و رسانه های دیجیتال و ... نیز بر همین روال برگزار شد. دولت دوازدهم نیز در امتداد دولت یازدهم بر واگذاری امور به صنوف مرتبط تاکید دارد و شاهد این مدعا برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در آبان ماه امسال از سوی اهالی رسانه است.

در حوزه قرآنی بر چه اساس این واگذاری ها صورت گرفته است؟

نهایی کردن ادغام دو اتحادیه بزرگ قرآنی تشکل های قرآن و عترت و موسسات قرآنی مردمی کشور بر اساس واگذاری امور در حوزه قرآنی است.

پس در همه حوزه ها شاهد این واگذاری ها خواهیم بود؟

بله. تشکیل ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، طرح و تصویب اکثر مواد لایحه نظام رسانه ای کشور در دولت و تاسیس انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی کشور با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ... از اقدامات این وزاتخانه در راستای ساختار سازی های مردمی در حیطه فرهنگ و هنر و حمایت از آن است.

طرح موضوع لایحه نظام رسانه ای کشور در دولت یکی از مسائلی بود که در روزهای اخیر توجه بسیاری را از سوی اصحاب رسانه به دنبال داشت و برخی انتقاداتی درباره وجود نگاه دولتی در لایحه نظام رسانه‌ایداشته اند. برای رفع این دغدغه­ها چه تدابیری اندیشیده شد؟

در لایحه نظام رسانه ای کشور اگر رگه‌هایی از نگاه دولتی وجود دارد حتما در گام‌های بعدی این نگاه تعدیل خواهد شد.لایحه نظام رسانه‌ای نگاه اصلی‌اش بر این است که اهالی صنف رسانه مسائل خود را متکفل و آن ها را حل و فصل کنند.حتما بحث نگاه دولتی یا تغلیظ و تقویت این نگاه مورد نظر دولت نیست و چنانچه تاکنون در این لایحه رگه‌هایی از بحث دولتی شدن دیده می‌شود حتما در گام‌های بعدی این نگاه تعدیل خواهد شد.

با توجه به طرح پیشنهادهایی که از سوی دوستان رسانه‌ای در این زمینه تاکنون بیان شده است، دولت با همین نگاه ادامه بررسی لایحه نظام رسانه‌ای در هیات دولت را متوقف کرده و موضوع را برای پیگیری مجدد به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده است. قطعا در این مرحله از پیشنهادهای اصحاب رسانه‌ که در فضای رسانه‌ها مطرح می‌شود و همچنین از پیشنهادهایی که به طور مستقل به معاونت مطبوعاتی ارجاع داده می‌شود استقبال خواهیم کرد. مجموعه پیشنهادها و نقدهایی که پس از دریافت این پیشنهادها و برگزاری نشست‌هایی در این زمینه مطرح می‌شود را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جناب آقای صالحی در ابتدای گفت و گو  بر اصلاح و تدوین مقررات در حوزه فرهنگ و هنر تاکید داشتید. در این حوزه آیا اصلاحیه هایی در مجموعه مقررات و قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش های مختلف و تدوین مقررات جدید داشته اید؟

بله در این مدت کوتاهی که از عمر دولت دوازدهم گذشته، ٥ اقدام در این حوزه صورت گرفته است که شامل طراحی و پیاده سازی طرح شامد یا همان شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال، تهیه آیین نامه های اجرایی ساماندهی انتشار انبوه محتوا در شبکه های اجتماعی، راه اندازی سامانه جامع برخط نظام رده بندی سنی بازی ها، اصلاح دستورالعمل حمایت از مطبوعات با اولویت مناطق محروم و موضوعات خاص و تصویب نهایی لایجه قانون تبلیغات بازرگانی و ارائه در موضوعات جلسه هیات دولت می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار