رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

میانگین سنی کشاورزان لرستان ۵۰ سال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: میانگین سنی کشاورزان استان ۵۰ سال است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: میانگین سنی کشاورزان استان ۵۰ سال است.

 بازدار گفت: متأسفانه در خیلی از مناطق نظیر لرستان کشاورزی از نوع دیم بوده و برای همین سطح درآمد‌ها پایین است.

وی با بیان اینکه ۷۷ درصد اراضی استان دیم است، افزود: به علت پایین بودن درآمد کشاورزان، روند جابجایی و کاهش سن آنان تغییری نکرده و برای همین میانگین سنی کشاورزان بالا و حدود ۵۰ سال است. وضعیت تولید مشاغل کشاورزی و بعضاً درآمد کم و معیشتی بودن اراضی باعث این معضل شده است.

وی اظهارکرد: یکی از برنامه‌های ما در حوزه کشاورزی اقتصادی کردن تولیدات است تا درآمد‌ها به میزانی شود که نگرانی از بحث مهاجرت‌ها و رغبت نداشتن جوانان به فعالیت‌های زراعی کاهش یابد. اگر بتوانیم جذبه‌های درآمدی را ایجاد کنیم می‌توانیم جوانان را به سمت این حوزه سوق دهیم.

بازدار یکی از سیاست‌های به کار برده شده در این حوزه را طرح ایکاردا عنوان کرد و گفت: با اجرای این پروژه میزان تولید دیم سه محصول گندم، جو و نخود طی پنج سال ۲۵ درصد افزایش یافته و باعث بالا رفتن روند به صورت مطلوب می‌شود. همچنین روی کشت گلخانه‌ای هم تأکید شده چراکه با حجم کم آب می‌توان تولید انبوهی داشت؛ هم اکنون در اراضی باز می‌توان ۳۰ تن خیار برداشت کرد که در گلخانه این میزان به ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه بهره‌وری و صنعتی کردن خیلی از واحد‌های تولیدی را در دست اقدام داریم، گفت: ۲ ردیف اعتباری از سوی دولت ابلاغ شده که برای مشاغل فراگیر و توسعه فعالیت‌های کشاورزی در محیط‌های روستایی و عشایری با محوریت واحد‌هایی که بتوانند شغل و درآمد ایجاد کنند تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: مجموع این اقدامات باعث اقتصادی شدن کشاورزی می‌شود و ما باید به روی تکنولوژی و دانش فنی نیز کار کنیم که در همین راستا تنوع تولید و استفاده از ارقام روز دنیا در راستای اقتصادی کردن درآمد‌ها مدنظر قرار گرقته است تا نگرانی‌ها را در این مورد کم کنیم.


انتهای پیام/د

بیشتر کشاورزان لرستانی ۵۰ ساله‌اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار