سرپرست مركز بهداشت شهرستان يزد:

استان یزد در مصرف مواد مخدر و الکل از میانگین کشوری پیشی گرفته است

سرپرست مركز بهداشت يزد گفت:طرح تحول سلامت تا سال 1400 سیاست گذاری شده و طبق آن باید عوامل خطر نظیر مصرف دخانیات و فست فود را کاهش دهیم.

استان یزد در مصرف مواد مخدر و الکل از میانگین کشوری پیشی گرفته استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  محمد رضا اعلائی سرپرست مركز بهداشت شهرستان يزدامروز 276آذرماه در جمع خبرنگاران گفت: کشور ما تا سال 1404 یعنی حدود 8 سال دیگرطبق اسنادبالادستی باید از نظر جایگاه سلامت بین 20کشور منطقه به رتبه اول دست پیدا کند.

 اعلائی افزود: یکی از شاخص های بسیار مهمی که کشورهای توسعه یافته به آن افتخار می کنند امیدبه زندگی در بدوتولداست ازاین لحاظ ما جز 12کشور درمیان20کشور منطقه هستیم کشورهایی مثل قطر، عربستان و ترکیه دراین شاخص از ما بالاتر هستند.

وی ادامه داد: در شاخص مرگ نوزادی یعنی مرگ زیر 28 روز، رتبه 13را از بین 20 کشور منطقه داریم و از هزار تولد یازده نوزاد زیر 28 روزفوت می کنند.در مرگ کودکان زیر یک سال نیز رتبه دوازهم در 20 کشور را داریم که از هزار کودک زیر یک سال 15 نفر فوت می کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: مرگ کودکان زیر 5 سال نیز رتبه 12 را داریم که بر طبق آن 18 نفر در هر هزار کودک قبل از 5 سالگی فوت می کنند، همچنین در شاخص مرگ بالغین نیز رتبه 11 را داریم که 84 نفر در هزار نفر را شامل می شود.

اعلائی اظهار کرد: روند ازدواج از سال 67 که حدود 13 هزار زوج در استان یزد بوده در حال حاضر به کمتر از 8 هزار زوج رسیده است. به همین میزان نسبت طلاق به ازدواجمان نیز بالا رفته است.

وی تصریح کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت اگر در کشوری به ازای هر 100 هزار نفر بیش از 100 نفر اقدام به خود کشی کنند این کشور بحران زده است خوشبختانه روند اقدام به خودکشی اکنون به حدود 90 در 100 هزار نفر در یزد رسیده است.

سرپرست مركز بهداشت شهرستان يزد تاکید کرد: طرح تحول سلامت توانست با به کارگیری نیروهای کارشناس و روانشاس وارائه آموزش های مناسب اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از اقدام به خودکشی را به شدت کاهش دهد.

وی سپس در مورد وضعیت سلامت در استان یزد گفت: یزد از نظر چاقی در کشور رتبه 14، در مصرف دخانیات رتبه دوازدهم، درمصرف فست فود رتبه 6 ، در مصرف ماهی رتبه نوزدهم، در مصرف روزانه میوه و سبزی رتبه 26، در مصرف مناسب نمک رتبه 13را دارا است. همچنین در فعالیت فیزیکی مناسب رتبه پنجم کشور، در دیابت رتبه پنجم در چربی خون بالا رتبه 17 کشور، در فشار خون رتبه نهم کشور را داریم.

اعلائی با هشدار نسبت به مصرف مواد مخدر و الکل در یزد اذعان داشت: متاسفانه استان یزد در شاخص هایی مثل مصرف الکل، هروئین، کراک و حشیش از میانگین کشوری پیشی گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور بیان داشت: در دنیا طرح ها بیشتر بر بهداشت سرمایه گذاری شده و بعد به درمان می رسد، اما در کشور ما اینگونه نیست.

 سواد سلامت مردم یزد رتبه خوبی ندارد

سرپرست مركز بهداشت يزدگفت: استان یزد علی رغم اینکه استان بهره مندی است و قطب پزشکی جنوب کشور به شمار می رود اما سواد سلامت مردم ما رتبه خوبی ندارد و از این لحاظ جز چهار استان آخر کشور هستیم و سواد سلامت مردم ما پائین است.

اعلایی تاکید کرد: استان یزد علی رغم اینکه استان بهره مندی است و قطب پزشکی جنوب کشور به شمار می رود اما سواد سلامت مردم ما رتبه خوبی ندارد و از این لحاظ جز چهار استان آخر کشور هستیم و سواد سلامت مردم ما پائین است.

وی با اشاره به بیماری های واگیری که مردم یزد با آن دست به گریبان هستند،گفت: یکی از این بیماری ها شیوع شپش است که البته علل مختلفی دارد و حتی خانواده هایی که بهداشت را رعایت می کنند را نیز تهدید می کند چرا که یک بیماری و پدیده اجتماعی است.

وی افزود: از جمله دیگر بیماری های واگیر سالک است که در سال های گذشته در حوزه پیشگیری کارهای بسیار خوبی انجام شد و میزان بروز بیماری سالک کاهش محسوسی یافت.

اعلائی اعلام کرد: تب مالت در استان یزد شیوع نسبتاً بالایی دارد. در یزد به دلیل مصرف لبنیات سنتی شیوع این بیماری زیاد شده و با توجه به اگیر شدن مراکز تهیه مواد لبنی سنتی و استقبال از آن، تب مالت در یزد نسبت به سال های قبل دو برابر شده است.

وی تاکید کرد: موارد حیوان گزیدگی در یزد بالاست که منجر به هاری شده که بیماری ای کشنده است قوانین کشتن حیوانات را ممنوع کرده و لذا باید به سمت زنده گیری حیوانات و دور کردن آنها از محیط شهری رفت اما شرکت های خصوصی نتوانستند در این زمینه خوب اقدام کنند و ما هنوز درگیر بیماری های ناشی از این حیوانات هستیم.

سرپرست مركز بهداشت شهرستان يزد اظهار داشت: تب کریمه کنگو یکی دیگر از بیماری های بسیار کشنده ای است که از طریق دام های آلوده و قاچاق وارد کشور می شود که در سال های گذشته هم موارد ابتلا و هم فوتی داشته ایم اما با تامین دارو و ایجاد آزمایشگاه اختصاصی جلوی مرگ و میر در این زمینه گرفته شده است.

اعلائی بیان داشت: ایدز یکی دیگر از بیماری های واگیردار است وضعیت بیماری ایدز ما خوب نیست و روز به روز نیز بیشتر می شود، اما در کشور مشکل خود سانسوری داریم که درست نیست.

منشا بیماری ایدز آمریکا بود، اما الان با اقداماتی که اندیشیده اند کمترین میزان بروز بیمارری را دارد، ما هم باید همین کار را انجام بدهیم.

خوشبختانه اکنون مسئولین قبول کردند چنین مشکلی داریم و لذا طرح های خوبی نظیر راه اندازی اتوبوس سیار در سطح شهر را در دستور کار داریم.

وی همچنین عنوان کرد: بیماری سل نیز یکی دیگر از بیماری های واگیردار است که بیشتر به خاطر جمعیت مهاجر زیادی که از داخل و خارج از کشوربه استان ما وارد می شوند ناشی می شود.

اعلائی با اشاره به رشد صنایع آلاینده در استان یزد گفت: سیاستمداران ما باید به فکر سلامت مردم باشند توسعه پایدار باید مبنایش سلامت باشد، نه آلودگی و ایجاد سرطان. لذا باید برای هر صنعت و توسعه ای پیوست مسائل زیست محیطی و سلامتی مردم مد نظر قرار گیرد.

وی وجود کارخانه های پرآبخواه در کویر یزد، خشسکسالی های مداوم طی 19 سال گذشته، استفاده بی رویه از منابع آبی و سموم شیمیایی، افت شدید کیفیت شیمیایی آب شرب، آلودگی هوا، وجود ریزگردها، عدم استفاده صحیح از انرژی های تجدید پذیر را جز مهمترین چالش های زیست محیطی استان یزد بر شمرد.

وی در پایان تاکید کرد: طرح تحول سلامت تا سال 1400 سیاست گذاری شده و طبق آن باید مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر و عوامل خطری نظیر مصرف دخانیات و فست فود را کاهش دهیم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار