پورسید آقایی خبر داد

اعلام آمادگی شهرداری تهران برای حل مشکل آلودگی هوا طی 4 سال

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر 7500 میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم، آلودگی هوای تهران را ظرف مدت 4 سال برطرف می‌کنیم.

اعلام آمادگی شهرداری برای پذیرفتن مسئولیت آلودگی هوای تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم بازدید شهردار از خط 6 و 7 مترو تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: منوط بر دادن امکانات به شهرداری؛ برای پذیرفتن مسئولیت آلودگی هوای تهران اعلام آمادگی می‌کنیم.اگر 7500 میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم، آلودگی هوای تهران را ظرف مدت 4 سال برطرف می‌کنیم.

وی افزود: آلودگی تهران مشکل لاینحلی نیست و شهرداری برنامه عملیاتی و دقیقی برای مقابله با آن دارد.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه منابع آلودگی مشخص شده است، گفت: کامیون ها باید به فیلتر مجهز شوند و در این راستا وزارت نفت باید سوخت های گازوئیلی مناسبی ارائه کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: موتورسیکلت های فعلی نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند و باید این موتورها با موتورهای برقی تعویض شوند، اما از آنجایی که تفاوت قیمت بسیار زیاد است، حمایت دولت را در این راستا نیازمندیم تا چتر حمایتی خود را بر سر موتورداران بگستراند.

وی افزود: دولت مبلغی را به عنوان یارانه به موتورسواران برای تعویض موتورهای فعلی اختصاص دهد.

پورسیدآقایی گفت: بر طبق برنامه ای که داریم ظرف چهار سال آینده مشکل آلودگی هوای تهران به طور کامل برطرف می شود‌.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص رایگان شدن خطوط مترو در این ایام گفت: این اقدام تاثیری در میزان تقاضا ندارد. مشکل کنونی ما عدم توانایی به پاسخگویی تقاضا است و باید منابعی را برای خرید مترو و اتوبوس فراهم کنیم.

پورسید آقایی افزود: شهرداری در این زمینه تنها است، این در صورتی است که دولت باید حداقل ۵۰ درصد از هزینه های مترو را بپردازد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص احداث خط ۶ مترو گفت: خط ۶ در دو مرحله ساخته شد؛ فاز یک آن در ابتدا مربوط به ایستگاه دولت آباد تا ایستگاه امام حسین(ع) است که تا شهریور ۹۷ این 10 کیلومتر به بهره برداری می رسد.

وی افزود: ۳۵۰ میلیارد تومان منابع مورد نیاز این خط تامین خواهد شد و برای راه اندازی کامل خط ۶ به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم و تا پایان سال ۹۷ تمامی خط ۶ مترو بهره برداری می‌شود.

پورسید آقایی در خصوص تامین اعتبارات مالی مورد نیاز گفت: بانک شهر تسهیلات لازم را در اختیار مترو قرار می دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بخش های ساختمانی خط ۶ مترو رو به اتمام است و در بخش تجهیزات تنها 6 درصد پیشرفت کرده ایم.

وی افزود: تجهیزات 10 کیلومتر اول توسط پیمانکار تامین شده است و لذا 10 کیلومتر اول را طی تزریق های مالی صورت گرفته تا نیمه اول سال ۹۷ به بهره برداری خواهیم رساند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطر نشان کرد: برای تجهیزات 10 کیلومتر اول تاکنون 80 میلیارد تومان به پیمانکاران پرداخت شده است.

پورسید آقایی در ارتباط با خط ۷ مترو گفت: ۸ ایستگاه آن کامل شده است و فقط تجهیزات مربوط به ایمنی و هواکش ها در آن نصب نشده است و برای تمام این ها برنامه ریزی شده و طی این برنامه تا آخر اردیبهشت ماه خط ۷ را به مرحله بهره برداری می رسانیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: برای خط ۷ مترو ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شده است.

وی علت اصلی تعطیلی این خطوط را نبود ایمنی لازم دانست و گفت: اگر آتش سوزی و تصادفی اتفاق میفتاد، هیچ گونه تجهیزات ایمنی و هواکشی در آنجا نبود.

پورسید آقایی گفت: هرخطای انسانی در آنجا ممکن بود منجر به وقوع یک حادثه ناگوار شود، لذا برای حفظ ایمنی و سلامت مردم ناچار به تعطیل کردن این خطوط بودیم.

وی افزود: با کمک تسهیلات بانک شهر روند تولید خط 6 و 7 مترو تسریع پیدا می کند و لازم به ذکر است که تمام تسهیلاتی که بانک شهر می‌پردازد را شهرداری تهران با سود و بهره اش دوباره باز می‌گرداند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از دولت انتظار داریم به تعهداتش عمل کند و 50 درصد از هزینه های مترو را بپردازد.

پورسید آقایی در ارتباط با پرداخت سود حاصل از صرفه جویی سوخت توسط وزارت نفت، گفت: با اینکه قرار بود معادل مبلغ صرفه جویی از سوخت به ازای هر مسافر توسط وزارت نفت پرداخت شود؛ تا به حال هیچ مبلغی دریافت نشده است و در این راستا صحبت هایی صورت گرفته است و قرار بر امضای تفاهم نامه ای برای شروع این فعالیت است.

انتهای پیام/

شهرداری مسئولیت آلودگی هوای تهران را می‌پذیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
خداقوت امیدوارم دیگه شاهد آلودگی هوای تهران نباشیم
آخرین اخبار