گزارش/

ضد و نقیض‌های یک نمایش در پنتاگون

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل بعد از حمله موشکی یمن به ریاض، سناریوی تهمت به ایران را کلید زد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از امضای توافق ایران با ۶ کشور عضو شواری امنیت سازمان ملل متحد، طبق پیش‌بینی‌ها ایالات متحده آمریکا به توافق پایبند نماند؛ این کشور نه تنها به تعهدات خود در برجام عمل نکرد حتی ایران را نیز به نقض آن متهم کرد.

مقامات واشنگتن موضوعی را به نقض برجام ربط می‌دهند که اصلا ربطی به این توافق ندارد؛ آن‌ها برنامه‌های موشکی ایران که جنبه دفاعی دارد را ناقض توافق هسته‌ای می‌دانند در حالی که در برجام هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است و هرگز هم قابل مذاکره نخواهد بود.

///////////////////

ماجرا چه بود؟

زمانی توافق هسته‌ای در دولت اوباما منعقد شد کارزار انتخاباتی آمریکا در پیش بود و با توجه به حضور کلینتون دموکرات و تاجری به نام ترامپ از جناح جمهوری‌خواه بحث‌هایی از همان روز‌های نخست درباره آینده برجام مطرح شد؛ گویی آمریکایی‌ها پیش از توافق؛ خواب‌هایی برای آن دیده بودند.

انتخابات آمریکا با افشای چهره واقعی این کشور توسط دو کاندیدا روز به روز داغ‌تر می‌شد تا این که نوبت به برجام رسید؛ قرار شد تا هر نامزد درباه این توافق واکنش نشان دهد و همان گونه قابل پیش‌بینی بود کلینتون برجام را توافقی خوب برای کنترل ایران خواند و ترامپ رویه دوستان تندروی خود را در پیش گرفت و برجام را بدترین توافق تاریخ کشورش خواند.

///////////////////

سرانجام انتخابات تمام شد، اما یاوه‌گویی‌های ترامپ درباره برجام پایانی نداشت؛ وی پس از پیروزی در انتخابات،حرفی را مطرح کرد که اصلا با توافق هسته‌ای هم‌خوانی نداشت. ترامپ که گویی برجام را نخوانده بود گفت آزمایش‌های موشکی ایران مغایر با توافق هسته‌ای است و باید متوقف شود؛ موضوعی که نه فقط در برجام ذکر نشده، بلکه حتی تیم مذاکره‌کننده ایرانی اجازه مطرح شدن آن را در مذاکرات نداده بود، اما از آنجایی که یانکی‌ها همیشه ثابت کردند که وفای به عهد بلد نیستد، با این ادعا از زیر بار انجام تعهدات خود در برجام شانه خالی کردند.

تناقض آشکار تصمیمات ترامپ با وزرا

اظهارات ترامپ موجب شد تا پس از مدتی اعضای کابینه دولت او نیز با گستاخی تمام درباره برجام و توان موشکی کشورمان اظهارنظر کنند. در ابتدا مقامات وزارت امور خارجه آمریکا، چون رکس تیلرسون وزیر خارجه واکنش نشان دادند و توافق هسته‌ای با ایران را توافقی شکسته خورده خواندند، اما این پایان ماجرا نبود و هیثر نوئرت سخنگوی این وزارت هم درباره برنامه موشکی ایران و برد آن گفته بود که ایران باید موشک‌های خود را با قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازگار کند.

در همین زمان بود که ترامپ با اقدامی عجیب از مواضع خود درباره برجام که روزی برنامه موشکی را ناقض آن می‌دانست عقب کشید، اما برای ماندن در توافق هسته‌ای شرط‌هایی را قرار داد که یکی از آن‌ها مذاکره درباره برنامه دفاعی یا به عبارت درست‌تر برنامه موشکی ایران بود.

///////////////////

البته می‌شد حدس زد که این عقب‌گرد تاجر آمریکایی یک فریب بزرگ است، چرا که با وجود این کار هنوز برخی مقامات این کشور، چون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل به زبان دونالد ترامپ تبدیل شده بودند و حرف دل او را می‌زدند.

سیاه‌بازی هیلی با سناریویی از پیش نوشته شده

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در اولین اظهارات خود از عدم پایبندی ایران به «برجام» سخن گفت و خواستار بازدید از مراکز نظامی ایران شد؛ موضوعی که علاوه بر آمریکایی‌ها برخی کشور‌های مرتجع منطقه، چون عربستان را خوشحال کرد، اما این شادی دوام چندانی پیدا نکرد و با واکنش مقامات لشکری و کشوری ایران به رویایی دست نیافتنی بدل شد.

///////////////////

هیلی که بار اول حقارت سختی را متحمل شده بود بعد از حمله موشکی یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض دوباره شیر شد و با نمایشی که سناریو آن پیش‌تر نوشته شده بود به صحنه آمد. وی نشست خبری را در واشنگتن ترتیب داد و در آن لاشه موشکی را به نمایش گذاشت که یمن به عربستان شلیک کرد و در این نشست ادعا کرد که ایران در پشت برجام مخفی شده و تسلیحات خود را در سراسر منطقه پخش می‌کند.

///////////////////

چند ابهام اساسی درباره موشک نمایش داده شده

در مورد لاشه موشک نمایش داده شده توسط هیلی در درجه اول سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا موشکی که در کنفرانس خبری به نمایش در آمد همان موشکی است که به فرودگاه عربستان شلیک شد یا خیر، چرا که بر اساس تصاویر منتشر شده هیچ نشانی از یمنی بودن آن در دست نیست.

///////////////////

نیکی هیلی گفت این موشک ایرانی است و مدل احتمالی آن را قیام مطرح کرده، اما سوال مهمی که باید مطرح کرد این است که چگونه ایران می‌تواند به کشوری در محاصره هوایی، دریایی و زمینی قرار دارد، موشک برساند آن هم موشک بالستیک چرا قیام موشکی بالستیک است. [بیشتر بخوانید]

یمن از ابتدای انقلاب و فرار رئیس جمهور این کشور تحت محاصره همه جانبه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی است و سازمان ملل هم یمن را تحریم کرده؛ حتی اولین بار هم که جمهوری اسلامی ایران قصد کمک دارویی از طریق ارسال هواپیما به مردم این کشور را داشت نتوانست وارد فرودگاه صنعاء شود و مجبور به بازگشت شد.

این نماینده متوهم آمریکا همچنین به یک نشانه بر روی بدنه موشک اشاره کرد و گفت که این نشانه شرکت صنایع شهید باقری ایران است، اما می‌توان چند موضوع مهم را در این زمینه مطرح کرد؛ اول این که اگر موشک شلیک شده ایرانی بوده پس نباید لگوی این شرکت بر روی آن حک می‌شده تا ایرانی بودن آن پنهان بماند.

///////////////////

دوم این که چگونه می‌شود آرم موشک تا این حد سالم بماند وقتی با قدرت انفجار بالا هیچ چیزی در محل انفجار سالم نمی‌ماند؛ از سویی موشک قیام بالستیک است و پس از رسیدن به ارتفاعی مشخص بدنه از کلاهک جنگی جدا می‌شود، پس چگونه آمریکایی‌ها توانسته‌اند بدنه را پیدا کنند؛ پس می‌توان به این نتیجه رسید که در نمایش نیکی هیلی سناریونویس‌های آمریکایی جوانب زیادی را در نظر نگرفته‌اند و احتمالا آرم نشان داده شده هم دروغ است.

اما چرا آن‌ها چنین نمایشی را راه انداختند؛ ترامپ طی هفته‌های گذشته باز هم جنجال آفرین شد و در اقدامی عجیب اعلام کرد که سفارت کشور خود را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل می‌کند چرا که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد؛ این کار تاجر آمریکا واکنش‌های زیادی از دوست تا دشمن را به همراه داشت لذا می‌توان گفت: این نمایش مضحک برای به حاشیه کشیدن موضوع انتقال سفارت است.

این اولین نمایش آمریکایی‌ها علیه ایران نبوده و آخرین هم نخواهد بود؛ آنها با این اقدامات فقط عامل رسوایی بیشتر خود در سطح جهان را فراهم می‌کنند، اما از آنجایی که رئیس جمهور آمریکا تاجری است که سیاست را بلد نیست این موضوع را درک نمی‌کند.

گزارش از امین ملکیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
پس چرا دربمباران چندساله عربستان به بمن که از انواع جنگنده بمب افکنها آمریکای ازانواع تسلیحات آمریکای استفاده شده هیچکس حرفی نمیزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
خیلی جالبه که آمریکای جنایتکار انواع تسلیحات و بمبهای مخرب را در اختیار آل سعود قرار میدهد و وهابیها این بمبها را بر سر مردم مظلوم یمن میریزند و آنها را به خاک و خون میکشند ولی کسی حق ندارد به مردمی که دچار ظلم آمریکای جنایتکار و دنباله روهایش شده اند کمک کند حتی کمک دارویی ، ایران که هیچ موشکی به یمن نداده بود به نظر من ایران باید به هر نحوی که میتونه به مردم مظلوم یمن کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی امیری
۱۸:۴۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا ..‌.مابه حرف امام اعتقاد داریم که فرمودند امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
انشالله نابودی دولت مردان امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
امریکا هیچ کاری نمیتونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
مرگبر امریکای جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
خدابه ترامپ عقل بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
شیطان بزرگ امریکاست .مرگبر امریکای جنایتکار .امریکا هیچ کاری نمیتونه بکنه .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
مرگبر امریکا .
شیطان بزرگ امریکاست .
آخرین اخبار