گاه شماری شب یلدا در خراسان جنوبی

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی گفت: شب آغاز فصل زمستان که به شب یلدا یا چله معروف است در نزد مردم خراسان جنوبی همانند سایر ایرانیان گرامی داشته می‌‌شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ برآبادی،مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: براساس گاه شماری بومی و قدیمی چله بزرگ زمستان از فردای این شب یعنی از اول دی ماه شروع شده و تا 40 روز (دهم بهمن) ادامه دارد به این چله " چله کلو یا چله بزرگ " گفته می‌شود و " چله خرد یا چله کوچک " از 11 بهمن آغاز شده و در پایان این ماه به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه این گاه شماری براساس طبیعت و آب و هوای ایران تنظیم گردیده و مورد توجه کشاورزان و دامداران هست، افزود: سابق اهالی خراسان جنوبی هم مانند بقیه مردم به این گاه شماری اهمیت فراوانی داده و تابستان و زمستان واقعی را همین دوچله می دانستند.

برآبادی گفت: شب چله چون بلندترین و طولانی ترین شب سال است از بین شب های دیگر سال متمایز و خاص بوده به این علت که از فردای این روز، روزها بلندتر شده و شب ها کوتاهتر می شود و همچنین به تدریج تاریکی کاهش و روشنایی و نور افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه از روزگاران بسیار دور مردم خراسان جنوبی همچون سایر هموطنان این شب را گرامی داشته و به جشن و سرور می پردازند،افزود: فامیل و خویشاوندان در این شب به خانه بزرگترها و بزرگ خاندان رفته و همچنین صاحب خانه از آنان با انواع شیرینی، آجیل و میوه پذیرایی می کند.


مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی گفت:خراسان جنوبی مخصوصاٌ میوه شب چله بیشتر هندوانه و انار است و آجیل های مخصوص شب چله هم بیشتر میوه های خشک شده و محصولات باغی است.


برآبادی افزود: مردم براین عقیده اند که اگر در شب چله زمستان هندوانه بخورند از گرما چله تابستان در امان خواهند بود.
وی گفت: شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و برگزاری مراسم و آیین کف زنی از دیگر مراسم شب چله خراسان جنوبی است.
انتهای پیام/ب


برگزاری شب یلدا با مراسم کف زنی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار